دی ماه 1400

گزارشات سال ۱۴۰۰

تدریس درس هشتم فارسی پایه ششم

در تاریخ، انسان‌های بسیاری بوده اند که همه‌ی توان و جان خود را برای رسیدن به هدف خویش فدا کرده اندو گاهی نجات مردمی یا آینده‌ی ملّتی به هوشیاری و فداکاری و تصمیم بهنگام و جان فشانی به موقعیت نفر یا جمعی محدود، وابسته می‌شود. در همه‌ی جوامع بشری، فداکاری چنین انسان‌هایی را ارج می‌نهند و تلاش می‌کنند خاطره‌ی آنها را در تاریخ و ادبیات و آثار هنری خود حفظ کنند.

روزچهارشنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۰ خانم عبداله پور در زنگ فارسی پایه ششم درس هشتم “دریا قلی ” را تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان با دلیر مردان گمنام ایرانی آشنا شدند . روحیه دلاوری و مقاومت و پایداری در دانش آموزان تقویت گردید  و دانش آموزان از روی متن درس روانخوانی نمودند و شعر های داخل متن درس را برای دانش آموزان معنی کردند . همچنین نشانه های پرکاربرد متن درس را (نقطه، ویرگول یا درنگ نما ، دو نقطه ، علامت سؤال  ، نشانه‌ی بیان عاطفه یا تعجّب) برای دانش آموزان مشخص نمودند .

جشن یلدا در کلاس خانم نجاتی

یلدا، مجالی است برای تکرار هر آنچه روزگاری، سرمشق خوبی هایمان بوده اند و امروز بر روی طاقچه عادت هایمان غبار می گیرند و فراموش می شوند. مجالی است برای دیدن عزیزانی که تصویر و صدایشان در پس مشغله های زندگی رنگ باخته اند. مجالی است برای نشستن لبخند بر لبان کودکان، در آغوش پر مهر بزرگ ترها. یلدا مجالی است؛ مجالی برای من، مجالی برای تو، تا همگی، لحظه های شیرین با هم بودن را تجربه کنیم.

روز چهارشنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۰ خانم نجاتی به مناسبت آفاز زمستان با پهن کردن سفره ، یلدا را جشن گرفتند . در این جشن دانش آموزان شعرها و دکلمه های زیبایی در مورد تاریخچه یلدا ، سنت مردم ایران در شب یلدا  خواندند و سرود دسته جمعی اجرا نمودند . در پایان به دانش آموزان هدیه داده شد و از آنها پذیرایی گردید .

برگزاری جشن یلدا کلاس خانم توکلی

شب یلدا یا شب چله آخرین روز آذرماه، شب اول زمستان و درازترین شب سال است.ایرانیان باستان با باور اینکه فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلند تر شده و تابش نور ایزدی افزونی می یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می کردند. این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان قبل از زرتشتیان بوده است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد.دانش آموزان کلاس سوم خانم توکلی با برپايي سفره يلدايي در روز چهارشنبه  ۱ دی  ماه ۱۴۰۰ ، یلدا را جشن گرفتند . در این جشن به تناسب سن دانش آموزان فلسفه شب یلدا توضیح داده شد و جشن شادی برگزار گردید و دانش آموزان عکس یادگاری با معلم  خود گرفتند و به آنها هدیه ای تقدیم شد .

ساخت کلمات جدید با روش خلاقانه در کلاس اول خانم صداقت جو

 شناخت حروف و کلمه ها و درک معانی آن ها ،گسترش خزانه ی لغات ، پرورش قوای ذهنی چون تفکر و تخیل و… از اهداف خواندن در پایه اول ابتدایی می باشد .

به همین منظور خانم صداقت جو معلم پایه اول در زنگ فارسی روز چهارشنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۰  با روش های خلاقانه مختلفی از دانش آموزان خواستند کلمات را بخوانند تا این مهارت در آنها تقویت شود . یکی از این روش ها نوشتن حروف روی چوب بستنی بود و از دانش آموزان خواستند با کنار هم قرار دادن آنها کلمات و جملات جدید بسازند و آنها را بخوانند . یکی دیگر از این روش ها کلمه سازی با خمیر بازی می باشد که روی تخته با خمیر بازی کلمات جدید ساختند و آنها را خواندند و زنگ متفاوت و جذابی را سپری نمودندو معلم از آنها خواست به عنوان تکلیف در منزل با روش های خلاقانه جدیدی  کلمه بسازند و جلسه بعد به کلاس بیاورند .

برگزاری جشن یلدا کلاس چهارم خانم محمودی

شب یلداست؛ شبی که در آن انار محبت دانه می شود و سرخی عشق و عاطفه، نثار کاسه های لبریز از شوق ایرانیان می گردد.یلدا یعنی یادمان باشد که زندگی آن قدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر با هم بودن راباید جشن گرفت. یادمان باشد با آمدن زمستان، اجاق خاطره ها را روشن بگذاریم تا دچار سردی فاصله ها نشویم. در شب یلدا، میوه سربسته حرف هامان را روبه روی هم می گذاریم تا طعم شیرین دوستی را به کام زمستانی روزگار بچشانیم.

یلداست. بگذاریم هر چه تاریکی هست، هرچه سرما و خستگی هست، تا سحر از وجودمان رخت بربندد. بلندترین شب سال هم خورشید را ملاقات خواهد کرد و این یعنی بوسه گرم خداوند بر صورت زندگی، وقتی همه چیز یخ می زند. یلدا یعنی بهانه ای برای در کنار هم شاد بودن و زندگی یعنی همین بهانه های کوچک گذرا.

شب یلدا یا شب چله آخرین روز آذرماه، شب اول زمستان و درازترین شب سال است.ایرانیان باستان با باور اینکه فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلند تر شده و تابش نور ایزدی افزونی می یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می کردند .دانش‌ آموزان کلاس چهارم خانم محمودی  سفره يلدايي را در روز چهارشنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۰  ، به منظور برگزاری جشن یلدا برپا رنمودند. در این جشن به تناسب سن دانش آموزان فلسفه شب یلدا توضیح داده شد و جشن شادی برگزار گردید و دانش آموزان عکس یادگاری با معلم خود گرفتند و روز به یاد ماندنی برای آنها رقم خورد .

جشن یلدا در کلاس اول خانم صداقت جو

جشن یلدا یکی از جشن های باستانی کشور عزیزمان ایران است. از قدیم الایام خانواده‌های  ایرانی اولین شب فصل زمستان را که بلندترین شب سال نیز هست، جشن می‌گرفتند و به این بهانه همه اعضای خانواده دور هم جمع می‌شدند.

امروزه نیز خانواده‌های ایرانی به این رسم زیبا و ماندگار وفادار مانده‌اند و شب یلدا یا خودمانی تر همان “شب چله” فرصتی شده است برای گردهم‌آمدن کسانی که ممکن است به خاطر گرفتاری و مشغله‌های فراوان در طول سال کمتر همدیگر را ببینند.

چند سالی می‌شود که مدارس نیز به‌جهت ارج نهادن به این سنت حسنه جشنی تحت عنوان جشن یلدا برگزار می‌کنند و تلاش می‌کنند روزی خاطره انگیز را برای کودکان رقم بزنند.یادمان باشد یلدا فرصت مناسبی است برای آموزش فرهنگ بهتر زیستن و بیشتر همدیگر را دوست داشتن .

روز چهارشنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۰ خانم صداقت جو معلم پایه اول به مناسبت آغاز زمستان و شب یلدا جشنی را برگزار نمودند . در این جشن با پهن کردن سفره یلدا جشن شادی را برگزار کردند . دانش آموزان به خواندن شعرهای یلدایی پرداختند و در پایان از آنها پذیرایی شد و با دوستان خود و معلم و کادر اداری دبستان عکس گرفتند و اولین یلدایی که در مدرسه حضور داشتند را جشن گرفتند .

جشن یلدا در دبستان

شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

روز چهارشنبه  ۱ دی ماه ۱۴۰۰ در دبستان غیردولتی پسرانه امام حسین (علیه السلام) فرصتی پیش آمد تا با هم بودن ، محبت ، اتحاد و یکرنگی شاد بودن در مقابل دانش آموزانمان به نمایش بگذاریم .

روز چهار شنبه تمامی دانش آموزان و آموزگاران تمامی پایه ها با همکاری اولیای محترم سفره شب یلدای سال ۱۴۰۰ را در مدرسه برپا کردند و این سنت و آیین ملی کشور بزرگمان ایران را به خوبی زنده نگه داشتند . دانش آموزان پس از استماع توضیحات آموزگاران در ارتباط با فلسفه ی شب یلدا گلهای باغ دبستان امام حسین (علیه السلام) با گرفتن عکسهای یادگاری در کنار سفره های زیبا و رنگین به همراه آموزگارن و مسئولین مدرسه روز بانشاط و فراموش نشدنی دیگری را در تقویم خاطرات ذهنشان رقم زدند .

ساخت کاردستی یلدایی در زنگ هنر

شب یلدا بازتاب گسترده ای در عصر فرهنگ و هنر ایران زمین نیز داشته است .همه ایرانیان و تمامی مردمانی که در سرزمین فرهنگ ایرانی زندگی می کنند قرن هاست که شب سرد زمستانی که طولانی ترین شب سال است را جشن می گیرند.

آشنا کردن کودکان با مناسبت های تاریخی، و آداب و رسوم کهن از وظایف پدر و مادر و مربیان و معلمان می باشد. آشنا شدن با این مناسبت ها و آداب و رسوم به شکل گرفتن هویت اجتماعی کودک بسیار کمک می کند و در آینده باعث ثبات شخصیت کودک می شود به همین منظور روز چهارشنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۰ خانم یعقوب زاده مربی هنر پایه چهارم به مناسبت یلدا کاردستی بادبزدن هندوانه ای راآموزش دادند و دانش آموزان با راهنمایی معلم خود با روش خلاقانه ای کاردستی یلدایی درست کردند و زنگ خلاقانه و شادی را گذراندند .

جشن یلدا در کلاس خانم طاهری

بوی یلدا را می شنوی؟

انتهای خیابان آذر…

باز هم قرار عاشقانه پاییز و زمستان..

قراری طولانی به بلندای یک شب..

شب عشق بازی برگ و برف…

پاییز چمدان به دست ایستاده!

عزم رفتن دارد…

آسمان بغض کرده و می بارد.

خدا هم می داند عروس فصل ها چقدر دوست داشتنی است…

کاسه ای آب می ریزم پشت پای پاییز…

و… تمام می شود .

روز چهارشنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان کلاس دوم خانم طاهری با کمک معلم خود کلاسشان را تزئین نمودند وسفره یلدا را  پهن کردند و یلدا را جشن گرفتند . در این جشن  با شکوه دانش آموزان شعرخواندند و نمایش اجرا نمودند  و با معلم و دوستان خود عکس یادگاری گرفتند و جشن شاد و باشکوهی برپا کردند و لحظات شادی را در کنار یکدیگر برگزار کردند و این لحظات شاد و را در ذهن خود ثبت نمودند .

برگزاری مسابقه احکام در سطح آموزشگاه

جوان و نوجوان چشمه جوشان نیرو و استعداد است .

                                                                                      مقام معظم رهبری

آموزش احکام برای دانش‌آموزان ضروری است که به همین منظور مدارس موظف شده‌اند آن را به دانش‌آموزان آموزش دهند. مربی پرورشی خانم یزداندوست پس از بارگزاری جزوه احکام در کانال و گروه های مدرسه برای مطالعه دانش آموزان ، مسابقه احکام در سطح آموزشگاه را روز شنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۰ در بین دانش آموزان پایه های چهارم ، پنجم و ششم ( گروه الف ) برگزار کردند. دانش آموزان به تعداد ۲۰ سؤال پاسخ دادند. دانش آموزان برتر این مسابقه خود را برای شرکت در مرحله شهرستان آماده می کنند . هدف از برگزاری این مسابقات آشنایی بیشتر دانش آموزان با قرآن و تعالیم عالیه معارف اسلامی می باشد . لازم به ذکر است دانش آموزان گروه “ب” روز یکشنبه ۵ دی ماه در این مسابقه شرکت کردند  .

برگزاری جشن نشانه ر کلاس خانم صداقت جو

مادرم دوستت دارم .

روز شنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۰ خانم صداقت جو معلم پایه اول نشانه ی  ” ر ” را تدریس نمودند . در ابتدا شعر و داستان مربوط به این نشانه خوانده شد سپس طریقه صحیح نوشتن نشانه و تلفظ صحیح را به دانش آموزان  آموزش دادند و ترکیبات جدید با حروف و صداهای دیگر را نیز بیان نمودند و کلمات جدید را بخش و صداکشی نمودند . در پایان تدریس جشن نشانه را برگزار نمودند و از دانش آموزان پذیرایی شد وبه آنها هدیه داده شد و به ساخت کلمات جدید پرداختند .  در بین کلمات جدید به کلمه مادر رسیدند که شامل حرف ” ر” می باشد . دانش آموزان به کمک معلم خود برای مادران خود کارت هدیه ساختند و در آن با خط خود و با کلماتی که تا کنون فرا گرفتند برای مادر خود متن زیبایی نوشتند و به مادران خود تقدیم نمودند.

تدریس درس قرآن پایه چهارم کلاس خانم عبداله پور

چه خوش است صوت قرآن، ز تو دلربا شنيدن                                 به رُخَـت نظـارهكـردن سـخـن خـدا شنيـدن

« وَإِذَا قُرِىءَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ »

و چون قرآن خوانده شود بدان گوش فرا دهید و خاموش باشید، باشد كه مشمول رحمت شوید. (الأعراف : ۲۰۴)

قرآن، نوری است که به هر چه بتابد، چه کم چه زیاد، آن را نورانی می کند. به همین دلیل است که قرآن، در کنار سفارش به خواندن کتاب خدا، افراد را به گوش دادن آن هم تشویق نموده است . روز شنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۰ خانم عبداله پور در زنگ قرآن پایه چهارم  درس هفتم ” آشنایی با خط قرآن کریم ” را تدریس نمودند .در این درس دانش آموزان با اهمیت گوش دادن به آیات قرآن آشنا شدند . سپس معلم آیات سوره شورا را قرائت نمودند و دانش آموزان گوش فرا دادند . معلم از دانش آموزان خواست آیات این سوره را بخوانند و در منزل نیز برای خانواده خود نیز قرائت کنند .

تدریس درس نهم هدیه های آسمان پایه ششم

روز یکشنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۰ خانم عبداله پور در زنگ هدیه های آسمان پایه ششم درس نهم ” جهان دیگر ” را تدریس نمودند . در ابتدا مفاهیمی مانند قیامت، بهشت، جهنم و… از سال قبل را یادآوری نمودند . معلم با تعریف داستانی از زندگی پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) ضمن تأکید بر قدرت خداوند از خلال آیاتی از قرآن کریم،به معرفی زندگی جاودانه آخرت در ادامه زندگی کوتاه دنیا و حتمی بودن این زندگی،به بحث جهان آخرت و معرفی اصل معاد به عنوان یکی از اصول دین اشاره کرد . در مورد مراحل زندگی ما انسان ها نکاتی بیان شد و اینکه این زندگی با مرگ پایان نمی پذیرد و پس از مرگ زندگی در  قیامت ادامه پیدا می کند و در آنجا به حساب کارهای ما رسیدگی می شود .

زنگ فارسی با آموزش ” فعل” پایه ششم

روز یکشنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۰ خانم عبداله پور در زنگ  ادبیات فارسی پایه ششم ” فعل ” را تدریس نمودند . فعل کلمه ای است که برانجام کاری یا روی دادن حالتی وصفتی دریکی از سه زمان دلالت می کند . فعل ماضی یا گذشته ، فعل مضارع یا حال ، مستقبل یا آینده  . فعل ماضی :فعلی است که در زمان گذشته روی داده است. فعل مضارع :فعلی است که بر انجام کاری یا روی دادن حالتی وصفتی در زمان حال یا آینده دلالت می کند. مستقبل یا آینده: مستقبل یا آینده برانجام کاری در آینده دلالت می کند.فعل مستقبل رااز فعل مضارع خواستن وبن ماضی فعل مورد نظر می سازند. در این درس در مورد فعل از نظر معنی و ساختمان نکاتی بیان شد و فعل را از نظر ساخاتمان به فعل ساده ، فعل پیشوندی و فعل مرکب تقسیم کردند .

آموزش خط نستعلیق در زنگ هنر

دانش آموزان  می توانند با هنر خوشنویسی در جامعه به درون خود یا به خودشان شخصیت ببخشند و باعث ایجاد خلاقیت و ابتکار و ابداع ذهنی آنها می شود . رشد و شگفتی و دارا بودن ذهن خلاق از جمله عواملی برای پیشرفت آنها می باشد. رشد و بالندگی در هنر و تعالی اجتماع و بهروزی در هنر (خوشنویسی) است. با توجه به اهمیت فرا گرفتن خط نستعلیق  و خوشنویسی در دانش آموزان  روز یکشنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۰ خانم یعقوب زاده در زنگ هنر پایه پنجم آموزش خط نستعلیق را داشتند . در ابتدا معلم طریقه نوشتن حروف را به دانش آموزان نشان داد و برای آنها نوشت سپس از دانش آموزان خواست به صورت صحیح بنویسند و اشکالات آنها را رفع نمودند و دانش آموزان با روش صحیح نوشتن و خوشنویسی آشنا شدند .

برگزاری جلسه هم اندیشی جناب آقای کنعانی با معاونین فناوری مدارس امام حسین (علیه السلام)

جلسه هم اندیشی جناب آقای کنعانی نماینده محترم مؤسسه امام حسین (علیه السلام) و سرکار خانم تربتی نیا معاون پرورشی مؤسسه وجناب آقای پیروز معاون فناوری مؤسسه با معاونین فناوری مدارس امام حسین (علیه السلام) در روز یکشنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح در محل نمازخانه دبیرستان دوره اول پسرانه امام حسین (علیه السلام) برگزار گردید .

این جلسه در راستای افزایش کیفیت سایت مدارس برگزار گردید . در ابتدای جلسه جناب آقای کنعانی نماینده محترم مؤسسه ضمن خیر مقدم  به همکاران نکاتی راجع به اهمیت کار فناوری در مدارس با توجه به شرایط جدید بیان کردند و به اهمیت زیاد کار فناوری در مدرسه تأکید نمودند . سپس نکات لازم در زمینه بهبود و افزایش کیفیت سایت مدارس را یادآوری نمودند . سپس همکاران نظرات و پیشنهادات خود را بیان کردند و با یکدیگر تبادل نظر نمودند و مقرر گردید جلسات مختلفی در این زمینه به منظور بهبود سایت و رفع نواقص در آینده تشکیل شود .

تدریس درس اجتماعی پایه پنجم

روز یکشنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۰ خانم علیزاده معلم مطالعات اجتماعی پایه پنجم درس ”  نواحی صنعتی مهم ایران ” تدریس شد . در این درس دانش آموزان با منابع طبیعی مانند نفت و گاز، سنگ های معدنی، خاک و گیاهان آشنا شدند . هر کارخانه ای برای تولید کالا به موادّ اولیه نیاز دارد. موادّ اولیه را به کارخانه می برند. در کارخانه، کارگران به کمک ماشین آلات در آن ها تغییراتی به وجود می آورند و آن ها را به کالاهای مورد نیاز تبدیل می کنند. به این فعالیت صنعت می گویند. مهم ترین صنایع ایران ، صنایع ذوب آهن، پتروشیمی و ماشین سازی است . موادّ اولیه ی کارخانه های ماشین سازی معمولاً از معادن آهن، سرب، روی و مس تهیّه می شود.  نکات بیان شده از جمله نکاتی بود که در این درس بیان گردید .

تدریس درس نور و مشاهده اجسام

روز یکشنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۰ خانم گل بخشی معلم پایه سوم درس هفتم علوم ” نور و مشاهده اجسام ” را تدریس نمودند .

وقتی که همه جا تاریک است (مثل زمانی که در شب برق می رود) چیزهای اطرافمان را نمی توانیم ببینیم برای دیدن اجسام به نور نیاز داریم . نور انرژی ای است که به کمکش می توانیم اجسام مختلف را ببینیم  . نور مورد نیاز برای دیدن اجسام از طریق لامپ روشن ، خورشید ، شمع روشن و … تولید می شود  .برای اینکه بتوانیم جسمی را ببینیم باید نور از آن جسم به چشم ما برسد . به اجسامی که نور تولید می کنند ، منبع نور می گویند . مانند خورشید ، چراغ قوه روشن ، آتش ، شمع روشن و  …از جمله نکاتی بود که در این درس بیان شد . همچنین در مورد بازتابش نور و انواع آن نیز صحبت گردید و دانش آموزان در پایان سؤالات خود را از معلم پرسیدند .

بازدید جناب آقای کنعانی از روند آموزشی دبستان

روز دوشنبه ۶ دی ماه ۱۴۰۰ جناب آقای کنعانی نماینده محترم مؤسسه امام حسین (علیه السلام)  به همراه سرکار خانم تربتی نیا  معاون محترم مؤسسه به منظور بازدید از کلاس های درس در مدرسه حضور یافتند  .  در این بازدید جناب آقای وزین پور مدیریت محترم نیز حضور داشتند . آقای کنعانی از کلاس خانم مختاری فر بازدید به عمل آوردند . ابتدا به معلم و دانش آموزان خسته نباشید گفتند سپس سطح آموخته های دانش آموزان پایه دوم  را با مطرح نمودن چندین سوال مورد سنجش قرار دادند و دانش آموزان به خوبی و درستی به سوالات ایشان پاسخ دادند و معلم از روند آموزش دانش اموزان و نحوه ی کار خود توضیحاتی دادند و جناب آقای کنعانی از معلم و کادر مدرسه تشکر و قدردانی نمودند .

زنگ اجتماعی با تدریس درس دهم پایه پنجم

روز دوشنبه ۶ دی ماه ۱۴۰۰ خانم علیزاده در زنگ مطالعات اجتماعی پایه پنجم درس دهم ” کشور ما چگونه اداره می شود ؟ ” تدریس نمودند .

نکات مهم بیان شده در این درس به شرح ذیل می باشد :

    حکومت کشور ما جمهوری اسلامی است.

    مهمترین قانون هر کشور، قانون اساسی آن است.

    اولین رهبر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) بودند.

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر چهار سال یک بار با رأی مردم انتخاب می شوند.

    قوه ی مجریه همان دولت است.

     مقام رهبری بر همه ی فعالیت های سه قوه ی مقننه، مجریه و قضاییه نظارت دارد و آن ها را هدایت می کند.

    برای اداره ی یک کشور و تصمیم گیری درباره ی فعالیت های مختلف مقررات و قوانینی لازم است.

     وظیفه ی قانون گذاری برعهده ی قوه ی مقننه است.

     دولت از رئیس جمهور و هیئت وزیران تشکیل شده است.

زنگ فارسی و تدریس نشانه “نـ ن” کلاس خانم مصطفوی

ن  مثل نانوا ،  نهنگ ، نان ، گلدان ، متین و…..

روز دوشنبه ۶ دی ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی در جدول نشانه ها و حروف الفبا به حرف ” نــ  ن ” رسیدند و این  نشانه  را تدریس  نمودند . در این درس دانش آموزان ابتدا طریقه نوشتن نشانه ” نـــ   ن ” را فرا گرفتند سپس تلفظ این نشانه را آموزش دیدند و با نشانه ها و صداهای دیگر این نشانه را ترکیب کردند و در نهایت به ساخت کلمات جدید پرداختند .  دانش آموزان کلماتی مثل نان ، نانوا و…..  را ساختند و با آنها آشنا شدند . پس از پایان تدریس جشن آغاز یادگیری نشانه ی ” نــ  ن ”  را برگزار نمودند و شعر مربوط به این نشانه را خواندند و در پایان از دانش آموزان پذیرایی گردید و خاطره این جشن زیبا در ذهن دانش آموزان حک شد .

برگزاری جلسه شورای معلمان

روز سه شنبه  مورخه ۷ دی ماه ۱۴۰۰ جلسه شورای معلمان در محل دبستان غیردولتی پسرانه امام حسین ( علیه السلام ) برگزار گردید . جلسه با حضور کادر اداری و آموزشی دبستان ، جناب آقای کنعانی نماینده محترم مؤسسه امام حسین (علیه السلام)  و سرکار خانم تربتی نیا معاون آموزشی دبستان ساعت ۶ عصر برگزار گردید .

جلسه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط معاون محترم آموزشی جناب آقای مرادی آغاز گردید  . بعد از تلاوت قرآن مدیریت محترم دبستان  جناب آقای وزین پور به همکاران خیر مقدم عرض نمودند و از زحمات جناب آقای کنعانی و سرکار خانم تربتی نیا در پیشبرد اهداف آموزشی تشکر و قدردانی نمودند . هم چنین از زحمات همکاران در تدریس های مجازی و حضوری و زحماتشان در رابطه با کسب رتبه های دانش آموزان در آزمون تبار تشکر و قدردانی نمودند .  از همکاران خواستند به آزمون های تبار و برگزاری آزمون در سامانه مدارس هوشمند  اهمیت دهند و دانش آموزان را آماده آزمون ها کنند . همچنین به تدریس ها در فضای مجازی و افزایش کیفیت آن را مد نظر قرار دهند .

آموزش فرهنگ ترافیک به دانش آموزان با حضور کارشناسان پلیس راهور

نقش خانواده و محیط های آموزشی و تفریحی و مدرسه  در نهادینه کردن فرهنگ ترافیک از همان اوایل کودکی از طریق کارکردهای آموزشی و فرهنگ سازی در ارتقای رشد اجتماعی و رعایت قوانین و احترام به حقوق همنوعان بسیار موثر است.

روز سه شنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۰ جلسه آموزشی فرهنگ ترافیک  با حضور کارشناسان پلیس راهور و دانش آموزان دبستان غیردولتی پسرانه امام حسین (علیه السلام) ساعت ۱۰ صبح برگزار گردید . این جلسه به منظور آشنایی دانش آموزان با فرهنگ ترافیک برگزار گردید .جلسه با آیاتی چند از کلام الله مجید توسط دانش آموز آقای حسینی آغاز گردید سپس جناب آقای عصاران ضمن عرض سلام و خیرمقدم و خوش آمد گویی هدف از برگزاری مراسم را آشنایی دانش آموزان با فرهنگ ترافیک بیان نمودند . سپس جناب سرهنگ حسن زاده  در مورد رفتارهای صحیح و ایمن در داخل خودرو ، نکات ایمنی در هنگام پیاده روی و عبور از عرض جاده و خیابان ، آشنایی با گذربان یا پلیس مدرسه بیان کردند و  مواردی که در مورد فرهنگ ترافیک لازم بود را بیان نمودند و در پایان هم از دانش آموزان سؤالاتی پرسیدند و به آنها جایزه دادند .

جشن نشانه “ای” کلاس خانم مصطفوی

روز سه شنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی معلم پایه اول در جدول حروف الفبا به نشانه ”  ایــ   یــ   ی   ای ” رسیدند و این نشانه را تدریس نمودند . در این درس برای ایجاد انگیزه به دانش آموزان پرچم ایران را دادند و در مورد اهمیت پرچم کشور مطالبی بیان نمودند و کلمه ایران را که نشانه ” ایــ ” در آن دارد را برای دانش آموزان نوشتند . در این زنگ دانش آموزان با چهار شکل این حرف و اسم آنها آشنا شدند .  ترکیب این حرف با صداهای مختلف و نشانه هایی که تاکنون فرا گرفتند را نیز تمرین کردند . بعد از آن جشن یادگیری نشانه  را برگزار کردند و شعر مربوط به ان را خواندند و در پایان از دانش آموزان پذیرایی شد و به آنها هدیه اهدا گردید و جشن به یادماندنی برای آنها رقم خورد .

به روز رسانی برد پرورشی با توجه به نزدیک شدن به حماسه ۹ دی

“مردم عزیز ما در روز نهم دی، آنچنان عظمتی از خود نشان دادند که دنیا را خیره کرد.”

                                                                                                                    مقام معظم رهبری

حماسه ۹ دی نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد. روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار گردید. در این روز ماندگار و تاریخی ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، حماسه ای دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را مأیوس و ناامید ساخت و قلب امام زمان (عجل الله تعالی و شرفه ) و نائب بر حقش حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته) را شاد ساخت.با توجه به نزدیک شدن به حماسه ۹ دی ماه  و روز بصیرت خانم یزداندوست مربی پرورشی روز ۷ دی ماه ۱۴۰۰ تابلو های مدرسه را به روز رسانی کردند  تا نزدیک شدن این روز بزرگ و یوم الله را یادآوری کنند .

زنگ علوم با تدریس فصل هفتم کلاس خام تقی زاده

روز چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰ خانم تقی زاده معلم پایه دوم در زنگ علوم درس ” اگر تمام شود ….” را تدریس نمودند .  در این درس در مورد تعریف سوخت و انواع سوخت ها برای دانش آموزان صحبت شد . موادی مثل نفت، گاز، گازوئیل و بنزین را سوخت می‌نامیم.  سوخت‌ها میلیون‌ها سال پیش، از بقایای جانوران و گیاهان مرده در زیرزمین به‌ وجود آمده‌اند. در اثر سوزاندن سوخت ها گرما به ‌وجود می‌آید.  در مورد موارد استفاده از سوخت ها  نیز صحبت نمودند .  برای گرم‌کردن خانه‌ها ، مدارس ، محل‌کار ، به‌ حرکت در آمدن خودروها ، پختن غذا و… از سوخت ها استفاده می شود . نکات مهم و ضروری برای صرفه جویی و اهمیت صرفه جویی  در سوخت ها  نکاتی بیان گردید .

آموزش جمع با استفاده از چوب خط کلاس خانم صداقت جو

در پایۀ اول ابتدایی، دانش‌آموز با مفاهیم ابتدایی ریاضی ، فارسی و علوم آشنا می‌شود. معلم در این مقطع به کمک تکنیک‌های مختلف و وسایل کمک آموزشی مختلف  ، دانش آموز را وارد دنیای ریاضی، علوم‌تجربی، قرآن و زبان فارسی می ‌کند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که کودک باید یاد بگیرد، کار با اعداد و شمارش است.

 یکی از وسایل کمک آموزشی استفاده از چوب خط است که به کمکِ چوب خط دانش‌آموز شمردن را یاد می‌گیرد. روز چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰ خانم صداقت جو معلم پایه اول در زنگ ریاضی با استفاده از چوب خط به دانش آموزان جمع را آموزش دادند . در این زنگ روش استفاده و کشیدن چوب را به دانش آموزان یاد دادند . چوب خط از بالا به پایین وبه صورت مورب از راست به چپ کشیده می شود ، چوب خط ها باید هم اندازه هم ونزدیک به هم کشیده شوند .  وقتی قرار است با چوب خط جمع انجام دهند باید برای هر دسته از رنگهای مختلف استفاده کنند . بعد از آموزش جمع با استفاده از چوب خط دانش آموزان تمرینات را حل کردند و معلم اشکالات آنها را رفع نمود .

نقاشی خلاق با اعداد زنگ هنر خانم یعقوب زاده

نقاشی با اعداد یکی از روش‌های آموزش اعداد به دانش آموزان است. در این روش با استفاده از اعداد مختلف می‌توان تصاویر زیبا و جذابی را خلق کرد تا تاثیر بیشتر بر ذهن دانش آموزان داشته باشد. نقاشی کاملا به خلاقیت و آنچه در ذهن دانش آموز می‌گذرد وابسته است. روز چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰ خانم یعقوب زاده معلم هنر پایه چهارم در زنگ نقاشی از دانش آموزان خواستند با خلاقیت خود با اعداد نقاشی بکشند .سپس به عنوان ایده خود معلم در پای تخته چند نوع نقاشی کشیدند سپس دانش آموزان نقاشی های زیبایی کشیدند و این کار باعث افزایش خلاقیت دانش آموزان می شود و البته در پایه های پایین تر باعث یادگیری اعداد می شود .

برپایی یادواره شهدای نهم دی

حماسه ۹ دی ، نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد.

روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار گردید. در این روز ماندگار و تاریخی ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، حماسه ای دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را مأیوس و ناامید ساخت و قلب امام زمان (عج) و نائب بر حقش حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته) را شاد کرد.

روز چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰ با توجه به نزدیک شدن به حماسه بزرگ ۹ دی ماه خانم یزداندوست مربی پرورشی به منظور گرامیداشت  روز ” بصیرت ” و حماسه ۹ دی ماه ۱۳۸۸ و حماسه بزرگ مردم تربت حیدریه  ، یادواره شهدای نهم دی را برگزار نمودند . این یادواره جهت معرفی شهدای روز بصیرت و حماسه ۹ دی برپا گردید .

نقاشی به مناسبت شهادت سردار دل ها

انگشترت هنوز در دستت بود،

زمانی که دشمن تو را به شهادت رساند.

این انگشتر یادبودی از تو خواهد بود.

از دلیری هایت، از شجاعت هایت،

از ترس هایی که در دل دشمن نهادی.

حالا یک سال از شهادتت گذشته

و هنوز یادت در دل هایمان هست

روز سه شنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۰ با توجه به نزدیک شدن به شهادت اولین سالگرد شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی خانم یعقوب زاده مربی هنر در کلاس پنجم موضوع نقاشی را شهادت حاج قاسم سلیمانی مطرح نمودند . از دانش آموزان خواستند برای گرمیداشت سالروز شهادت سردار دل ها نقاشی بکشند و یا دلنوشته به ایشان بنویسند و به کلاس بیاورند .

زنگ علوم و تدریس سنگ ها کلاس خانم محمودی

خشت یکی از مصالح ساختمانی است که در زمان های نه چندان دور برای ساخت خانه ها از آنها استفاده می گردید . برای تهیه خشت و آجر روسیه سه روش متداول وجود دارد که در هر روش میزان رطوبت خاک و نوع گل متفاوت است بنابراین ما برای تولید خشت با سه نوع گل مواجه هستیم انواع گل ها عبارتند از گل خشک گل سفت و گل خمیری . روز شنبه ۱۱  دی ماه ۱۴۰۰ خانم محمودی معلم پایه چهارم درس سنگ ها را تدریس نمودند . چند نوع سنگ داریم سنگ رسوبی ، سنگ آذرین و سنگ دگرگونی . پس از تدریس درس از دانش آموزان خواسته شد  در یک کار تحقیقاتی   در مورد تهیه خشت و آجر و استحکام آنها تحقیقات خود را انجام دهند و نتیجه را در روز  یک شنبه به کلاس بیاورند .

تدریس درس علوم کلاس خانم احمدی

روز شنبه  ۱۱  دی ماه ۱۴۰۰ خانم احمدی معلم پایه سوم در زنگ علوم درس ” نور و مشاهده اجسام ” را تدریس نمودند .

در این زنگ دانش آموزان به منظور دیدن انواع آینه ها و عدسی ها و کار کرد آنها در آزمایشگاه مدرسه استفاده نمودند . دانش آموزان ضمن حضور در آزمایشگاه آینه تخت ، آینه فرورفته و آینه برآمده را مشاهده کردند . آینه های معمولی را آینه ی تخت می گویند،مانند آینه هایی که درمنزل استفاده می شود یا آینه های آرایشگاه ها و دست شویی ها و … آیینه ی فرو رفته:مانند آینه های دندان پزشکی؛ با این آینه ها اجسام نزدیک،بزرگ تر از اندازه ی واقعی دیده می شوند. آیینه ی برآمده  مانند آینه های سر پیچ جاده ها و آینه ی بغل ماشین . با این آینه ها اجسام کوچک تر از اندازه ی واقعی دیده می شوند. در آزمایشگاه انواع آینه را به طور عملی مشاهده کردند و انوع عدسی را نیز دیدند و روش کار آنها نیز توضیح دادند .

زنگ ریاضی و مقایسه اعداد کلاس اول خانم مهدی زاده

روز شنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰ خانم مهدی زاده معلم پایه اول در زنگ ریاضی تم دوازده را تدریس نمودند . در این درس مفهوم کمتر ، بیشتر و مساوی آموزش داده شد . دانش آموزان مفهوم کمتر و بیشتر ، مفهوم مقایسه ، نماد کمتر و بیشتر در مقایسه اعداد را فرا گرفتند . با اين تمرين دانش آموزان ياد گرفتند که عدد بزرگتر مقابل دهانه باز علامت و عدد کوچک تر مقابل قسمت بسته علامت قرار می گيرد. معلم به منظور تدریس و تمرين مقايسهٔ عدد ها ابتدا از نماد های مختلف عدد مثل انگشتان دست، چينه، چوب خط و… استفاده کرد . سپس مرحله به مرحله به حذف اشيا و شکل ها پرداخت تا صرفاً با ديدن عددهای دو دسته دانش آموزان بتوانند مقايسه را انجام دهند .

زنگ علوم و گیاهان پایه اول کلاس خانم مهدی زاده

روز شنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان پایه اول کلاس خانم مهدی زاده در زنگ علوم با گیاهان و قسمت های مختلف آن آشنا شدند . گیاهان از ریشه ، ساقه ، برگ ، گل ، میوه و داخل میوه دانه تشکیل شده است  .

گیاهان برای ادامه ی زندگی آب ، هوا ، نور و گرمای خورشید ، خاک و جای مناسب نیاز دارند . نکات بیان شده از جمله نکاتی بود که در این درس بیان گردید . تفاوت گیاهان ( شکل – اندازه رنگ و جای مناسب برای رشد)و فواید مهم گیاهان برای انسان ها  از جمله نکات دیگری بود که بیان شد . سپس معلم از دانش آموزان خواستند در منزل ” اب رنگ ” بسازند . با چیزهایی مثل زرد چوبه ، کلم قرمز و…  و جوشاندن آنها در آب رنگ بسازند و نقاشی بکشند . همچنین به عنوان کار عملی در منزل از دانش آموزان خواستند دانه حبوبات را بکارند و گیاه را به کلاس بیاورند .

زنگ قرآن و تدریس لوحه ۶ و ۷ پایه اول خانم مرادیان

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله):

 ما جلس قوم فی مجلس من مساجد اللّه‏ِ يَتْلونَ كِتابَ اللّه‏ِ وَ يَتَدارَسونَهُ بَيْنَهُمْ اِلاّ نَزَلَتْ عَلَيْهِمُ السَّكينَةُ وَ غَشِيَتْهُمُ الرَّحْمَةُ وَ حَفَّتْهُمُ الْمَلائِكَةُ وَ ذَكَرَهُمُ اللّه‏ُ فيمَنْ عِنْدَهُ؛

هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در مجلسی از مساجد خدا برقرار نشد، مگر اين كه آرامش بر آنان نازل شد و رحمت دربرشان گرفت و فرشتگان در اطراف آنان حلقه زدند و خداوند در ميان كسانى كه در نزدش هستند، از آنان ياد كرد.

روز شنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان پایه اول درس چهارم قرآن ” قرآن بخوانیم ” را فرا گرفتند . در این درس لوحه ۶ و ۷ تدریس شد . لوحه ۷ شامل ترکیبات حروف با ” یـ ” و ” ی ” بود  . معلم ابتدا این ترکیبات را برای دانش آموزان خواند سپس دانش آموزان همراه معلم خود تکرار کردند و سپس کلمات قرآنی جدیدی که فرا گرفتند را به صورت عربی همراه با معلم خود خواندند .

جشن اسم کلاس خانم صداقت جو

هیچ چیز زیباتر از یادگیری حروف الفبا برای کلاس اولی‌ها نیست. هنگامی که برای نخستین بار بتوانند اسم خود را بنویسند. یکی از رویداد های مهم برای کلاس اولی ها برپایی همین جشن است . در این جشن کلاس اولی ها اسم خود را می توانند بنویسند. روزشنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان کلاس خانم صداقت جو که می توانستند اسم خود را بنویسند جشن گرفتند . آقا نیما ، آقا آرمین و آقا سینا که توانستند برای اولین بار اسم خود را بنویسند جشن برگزار کردند . در این جشن دانش آموزان از زحمات معلم خود که در این راه زحمات زیادی برای آنها کشیده بودند تقدیر و تشکر نمودند و شعر مربوط به اسم خود را خواندند و با شیرینی از دوستان خود پذیرائی نمودند .

از امروز میتونم من اسممو بنویسم                                                      ممنونم تو بهترینی معلم عزیزم

برپایی نمایشگاه نقاشی به مناسبت شهادت سردار دل ها

آسمانی شدنت مبارک ای مرد خدا.

تو از همان اول هم جایت روی زمین نبود.

تو جایت بین ما زمینی ها نبود.

غیرت و شرف تو را کمتر انسانیست که داشته باشد.

تو یکی از فرشتگان خدا بودی که گویی

برای پاسداری از مردم ایران پا به زمین نهاده بودی و

اکنون رفتی و پر کشیدی.

راه تو برای همیشه ادامه خواهد داشت.

روزیکشنبه مورخه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ نمایشگاه نقاشی به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی برگزار گردید . این نمایشگاه به همت مربی هنر خانم یعقوب زاده و مربی پرورشی خانم یزداندوست در دبستان برپاشد . در این نمایشگاه آثار دانش آموزان شامل نقاشی از سردار حاج قاسم سلیمانی ، دل نوشته به سردار و ساخت کاردستی  در معرض دید دانش آموزان قرار گرفت . هدف از برپایی این نمایشگاه زنده نگهداشتن یاد و نام شهید حاج قاسم سلیمانی و انتقال آرمان و اهداف  سردار دل ها به دانش آموزان می باشد . دانش آموزان با بازدید از این نمایشگاه  یاد و خاطره سردار را گرامی داشتند .

اجرای طرح آداب و مهارت های زندگی خانم تقی زاده

از اهداف اجرای طرح آداب و مهارت های اسلامی می توان به زمينه سازي براي تقويت بينش و مهارت دانش آموزان جهت رشد و توسعه کرامت خويش و بروز قابليت هاي کرامتي.، تقويت روحيه ي دانش آموزان مبني بر تکريم ديگران ، زمينه سازي براي تکريم دانش آموزان در محيط هاي خانه و مدرسه ، ارتقاء توانمندي هاي دانش آموزان براي زندگي فردي و اجتماعي متناسب با ارزش هاي اسلامي اشاه کرد .  روز یک شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ خانم تقی زاده معلم پایه دوم طرح آداب و مهارت های زندگی با موضوع ” وفای به عهد ” را اجرا نمودند . در این برنامه در مورد اهمیت وفای به عهد ، معنی و مفهوم آن با دانش آموزان صحبت نمودند و دانش آموزان در حال اجرای این طرح می باشند .

آموزش پیام قرآنی درس هشتم قرآن پایه دوم

” اَنِ اشكُرۡ لى وَ لواِلدَیكَ “

از خداوند و پدر و  مادر خود تشكّر كنید.

« احترام به پدر و مادر»، یکی از مهم‌ترین اصول اخلاقی در مکتب اسلام است و آیات و روایات فراوانی پیرامون این موضوع مطرح شده؛ به‌طوری‌که در بسیاری از موارد پس از توحید و یکتاپرستی به  احسان والدین اشاره شده است.از طرفی عواطف و حق‌شناسی در وجود انسان اقتضا می‌کند که انسان نسبت به گرامی‌داشت مقام پدر ومادر اهتمام ورزد .روزیکشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ خانم مرادیان در زنگ قرآن پایه دوم درس هشتم ” سوره ی کوثر “ را تدریس نمودند . در جلسه ی سوم تدریس این درس با پیام قرآنی درس آشنا شدند . به منظور تدریس این پیام قرآنی داستان مربوط را برای دانش آموزان تعریف نمودند . سپس در مورد معنی پیام قرآنی درس با دانش آموزان گفتگو کردند و در مورد اهمیت قدردانی از خداوند به عنوان بنده ، به عنوان فرزند از پدر و مادر و بزرگ ترها صحبت گردید .

زنگ فارسی و اجرای نمایش در کلاس خانم احمدی

حالت هایی مثل عصبانیت، شادی و غم در چهره ی افراد، در نوع صحبت کردن و رفتار آنها با یکدیگر تأثیر دارد. شناخت احساسات و عواطف درونی خود و دیگران از مؤلفه های مهم هوش هیجانی محسوب می شود. وقتی دانش آموز بتواند حس شادی، غم، عصبانیت، ترس و… را درست تشخیص دهد، رفتار درستی نیز در مواقع هر کدام از این هیجانات می تواند از خود نشان دهد. او می تواند از حالت چهره دیگران متوجه احساس درونی آنها شود.

روز یکشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ خانم احمدی معلم پایه سوم به منظور اجرای نمایش دانش آموزان با عنوان حالت های مختلف احساسات انسان ها ازقبل ،  از دانش آموزان  با خود شکلک های خنده ،گریه ، تعجب ، گریه ، عصبانیت و… با خود به کلاس بیاورند . در زنگ فارسی دانش آموزان نمایش مربوط به این فعالیت را انجام دادند واین درس فرصت مناسبی بود تا به کمک آن دانش آموزان با حالات مختلف شاد، غمگین، متعجب و… صورت آشنا شوند و رفتار مناسب آن را بیاموزند. بعد از اجرای نمایش معلم در مورد رفتار صحیح بعد از هر کدام از این حالت ها صحبت کردند و دانش آموزان را با آن آشنا نمودند .

حضور دانش آموز آقای آرازش در کرمان به مناسبت شهادت سردار دل ها

آسمانی شدنت مبارک ای مرد خدا.

تو از همان اول هم جایت روی زمین نبود.

تو جایت بین ما زمینی ها نبود.

غیرت و شرف تو را کمتر انسانیست که داشته باشد.

تو یکی از فرشتگان خدا بودی که گویی

برای پاسداری از مردم ایران پا به زمین نهاده بودی و

اکنون رفتی و پر کشیدی.

راه تو برای همیشه ادامه خواهد داشت.

گلزار شهدای شهر کرمان در شب دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی حال و هوای خاص به خود گرفته بود و مردم در هوای سرد و بارانی خود را به گلزار شهدا رسانده بودند تا عشق و علاقه و ارادت خود را به سردار دل‌ها نشان دهند. دانش آموز عزیز آقای امیرعلی آرازش دانش آموز پایه سوم  از دبستان غیردولتی پسرانه امام حسین (علیه السلام) همراه با جمعیت پرشور مردم و عزادارانی که برای ادای احترام به مقام سردار دل‌ها آمده بودند، روز ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ بر سر مزار سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی،  در گلزار شهدای کرمان حضور یافت و ارادت خود را نشان داد . مراسم دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی به علت مصادف بودن با ایام شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها )  مداحی و مرثیه خوانی به این مناسبت  نیز انجام شد .

برگزاری محفل انس با قرآن به مناسبت شهادت سردار دل ها

آسمان شکافته شد و سرداری از سرداران آزادی‌خواه را طلب کرد. امروز کسی به لقاءالله پیوست که الگوی مبارزان زاهد و سرمشق مجاهدان راه دین، آزادی، ملت‌ها و اعجوبه جنگ‌های منظم و نامنظم بود.فرمانده دل‌ها رفت…….او رفت تا اسلام بماند تا حق مظلوم پایمال نشود تا اسلام همیشه سرفراز باشد.

روز دوشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی دانش آموزان کلاس ششم محفل پرفیض و نورانی انس با قرآن را برگزار نمودند . دانش آموزان در این محفل آیاتی از کلام الله مجید را قرائت نمودند و ثواب این محفل نورانی را به روح بلند سردار رشید سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی تقدیم نمودند.امید است با تلاوت آیات این کتاب آسمانی و شناخت عمیق بیانات آن، افق آینده زندگی خود وفرزندانمانو  اطرافیان خود را روشن تر از قبل کرده و در راه روشن این هدایت گر آسمانی قدم برداریم .

برگزاری جلسه هم اندیشی دیدار با اولیا پایه پنجم

مشــارکت به معنی همــکاری کردن با دیگــران در رســیدن به اهداف اســت و آموزش های مؤثــر و کاربــردی در مدارس  جز با همکاری والدين نمی تواند تحقق پیدا کند و حتی موجب کســب موفقیت های تحصیلی کودکان نیز شود.اگر این جلسات  تنها با هدف بیان شده در بالا برگزار شــوند ، به تدریج کارایی خود را از دست می دهند والدين ديگر تمایلی برای شــرکت در آن ها نخواهند داشت . پس در پرتو همدلی وهم سویی این دو نهاد مهم آموزشی و تربیتی یعنی خانه و مدرسه ،  بسیاري از مشکلات و تنگناهای نظام تعلیم و تربیت حل خواهند شد .

به همین منظورروز دوشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰جلسه دیدار با اولیا پایه پنجم با حضور معلمین پایه پنجم و مدیریت دبستان و حضور حداکثری اولیا با رعایت پروتکل های بهداشتی در محل نماز خانه دبستان ساعت ۱۵ برگزار گردید . در این جلسه ابتدا جناب آقای وزین پور ضمن خوش آمدگویی به اولیا و تشکر از حضور به موقع آنها ، در برگزاری کلاس ها چه به صورت حضوری چه به صورت مجازی نکاتی بیان نمودند .  بعد از آن معلمین پایه پنجم نکات مربوط به روش تدریس خود و نکات ضروری  را بیان نمودند و اولیا نظرات و پیشنهادات خود را نیز بیان نمودند  همچنین سوالات و نظرات خود را اعلام نمودند و همکاران پاسخ های لازم را ارائه نمودند و جلسه با صلوات بر محمد و آل محمد به پایان رسید . ضمناً جلسه بصورت زنده در پیام رسان شاد پخش گردید .

زنگ علوم و آموزش نیرو پایه ششم

روز دوشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ خانم فتحعلیان در زنگ علوم پایه ششم درس ” انواع نیروها ” را تدریس نمودند . در این درس با مفهوم نیرو آشنا شدند . می توانیم نیروها را از نظر فاصله اثرشان تا اجسام اطراف به دو دسته کلی تقسیم کنیم  نیروهای تماسی :نیروهایی که برای اعمال شدنشان حتما باید دو جسم با هم تماس داشته باشند.  نیروهای غیر تماسی (میدانی)  نیروهایی که می توانند بدون تماس با یک جسم بر آن اثر گذارند. در این درس با تعریف نیرو سنج آشنا شدند .نیرو سنج دستگاهی برای اندازه گیری نیرو است.

ساختار ساده ای دارد و از یک فنر ساخته شده است. در این درس دانش‌آموزان با مشاهده، تفسیر، فراخوانی تجربه‌های شخصی، انجام فعالیت‌های گروهی، بازی‌های هدفمند به مفهوم نیرو پی برده و با اثرات نیرو بر اجسام دوروبرشان آشنا می‌شوند و سرانجام متوجه می‌شوند که حداقل دو جسم باید بر هم اثر کنند تا نیرو به وجود آید.

تدریس درس بهترین معلم زنگ قرآن

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرمایند :

« پدرم رسول خدا به دو فرزندم حسن و حسین سوره هایی از قرآن کریم را آموزش می دادند . »

روز دوشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ خانم مرادیان در زنگ قرآن پایه اول  درس ” مهربان ترین معلم” را همزمان با شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ، و شهادت حضرت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) تدریس نمودند .ابتدا ضمن تسلیت شهادت سردار و دهه فاطمیه ،  در باره بهترین معلم حضرت محمد (صلی الله علیه و آله ) صحبت نمودند و ایشان را بهترین معلم معرفی کردند و داستان مربوط به آن را تعریف کردند . همچنین در مورد اهمیت احترام به معلم نکاتی به دانش آموزان بیان کردند . بعد از آن سوره ی ناس را معلم قرائت کرد و بعد از آن که دانش آموزان طریقه صحیح خواندن سوره را فرا گرفتند ، سوره را قرائت کردند .

زنگ اجتماعی و تدریس شجره نامه کلاس خانم توکلی

روز دوشنبه ۱۳ دی ماه   ۱۴۰۰ خانم توکلی در زنگ اجتماعی پایه سوم ادامه درس هفتم ” از بزرگ تر ها قدردانی کنیم ”  را تدریس نمودند . در این زنگ در مورد شجره نامه برای دانش آموزان صحبت نمودند . در ابتدا شجره نامه را تعریف کردند . شجره‌ نامه نشان می‌دهد که افراد یک خانواده چه نسبتی با هم دارند. شجره نامه، افراد تشکيل دهنده يک خانواده را در کنار هم مشخص مي کند. از طريق شجره نامه مي توان ارتباط بين افراد خانواده را مشخص کرد. هر خانواده از يک پدر و يک مادر و فرزندان آنها ايجاد مي شود. با ادامه اين روند، فرزند فرزندان به اين جمع اضافه مي شوند. با استفاده از شجره نامه ميتوان به مشخصات ظاهري و شخصيتي اعضاي خانواده پي برد. معلم از دانش آموزان خواست شجره نامه خود را به کلاس بیاورند .

زنگ فارسی و بند نویسی به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی

این روزها همه در مورد سردار سلیمانی و شهادت او صحبت می کنند. سردار سلیمانی یا حاج قاسم انسان شریف و بزرگی بود که با شهادت او کشور دچار بهت و درماندگی شد. قاسم سلیمانی کسی بود که مردم با سلیقه های مختلف فکری و فرهنگی او را دوست داشتند و از رفتن او اشک ریختند. خیلی از افراد شاید او را بخوبی نمی شناختند و تنها اسم او را  در سال های اخیر به عنوان مبارز علیه داعش شنیده باشند. اما او فردی است که همیشه برای ایجاد امنیت در کشور ما تلاش کرده و دفاع از این مرز و بوم را وظیفه خود می دانسته و این محافظت ها و از خودگذشتگی های او در کنار اخلاق خوب و پسندیده ای که بخصوص با فرزندان شهدا داشت، موجب شده بود تا او را پدر ایران بنامند.

روز دوشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ همزمان با دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به منظور بزرگداشت یاد و خاطره این شهید بزرگ و والا مقام دانش آموزان کلاس سوم خانم احمدی در زنگ فارسی خود دلنوشته ای به شهید بزرگ نوشتند و بند کوتاه خود را برای دوستانشان خواندند و یاد و خاطره سردار دل ها را گرامی داشتند .

بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کلاس خانم مهدی زاده

 (مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً» (أحزاب/۲۳»

دو سال از شهادت تاریخی و تاریخ ساز سردار بزرگ و پرافتخار انقلاب اسلامی، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده بزرگ، شجاع و بی‌نظیر نیروی سپاه بدون مرز می‌گذرد. دو سالی که هر شبانه روز آن، ابعاد جدید، شگفت‌انگیز و ناشناخته‌ای از شخصیت برجسته و بی‌بدیل سیدالشهدای جبهه مقاومت که از سر صدق و وفا، تقوا و اخلاص با سرافرازی و سربلندی در تمامی میادین راهبردی و عرصه حساس و خطیر دفاع از انقلاب در خارج از مرزها در اوج اقتدار و صلابت، فتوحات و ادامه مسیر درخشان جریان و جبهه مقاومت را تضمین کرد؛ آشکار نموده و دوستان و دشمنانش را با بهت و حیرتی تحسین برانگیز از قدرت اراده و ایمان و نفوذ کلام و نگاه و مرامش و میزان محبوبیتش در جهان فارغ از رنگ‌ها، تعلقات و آئین‌ها، مواجه ساخت.

همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار دلها  حاج قاسم سلیمانی ، روز دوشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان پایه اول کلاس  خانم مهدی زاده ،  مراسم بزرگداشتی در کلاس خود برگزار کردند . در این مراسم دانش آموزان دلنوشته خود را خطاب به سردار شهید نوشتند و برای دوستان خود خواندند و معلم در مورد بزرگ مردی و مردانگی ایشان برای دانش آموزان صحبت کردند و در پایان از دانش آموزان پذیرایی گردید .

برگزاری مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی

سلام ای کسی که نگاهت وجود دشمنان را می لرزاند و نامت شاه کلید تمام قفل های درهای بسته ی قلب های مردم جهان است و عکست مرهمی بر تمام غم های دنیاست.

سلام سردار،ای اسوه بزرگ ،ای جوانمرد و ای قهرمان تمام داستان های واقعی که دنیا آنها را بر تاریخ وجودش نوشته و رهبر ملتی،این گونه از تو در نمازش می گوید و می گرید و مردمی که عاشقانه با چشمانی که خون می گرید از نبود تو این طور اقیانوسی برپا کرده اند که دنیا تا بحال به خود ندیده اقیانوسی پر از موج هایی از جنس انتقام و از غیرت و بزرگی تو سردار اقیانوسی که قرار است ریشه ظلم و ستم را برکند.

روز دوشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ همزمان با سالگرد دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی مراسمی در نمازخانه دبستان غیردولتی پسرانه امام حسین(علیه السلام) ساعت ۱۰ برگزار گردید .  مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط دانش آموز آقای حسینی آغاز گردید سپس دانش آموز پایه دوم دکلمه ای در بزرگداشت سردار دل ها خواند .بعد از آن آقای عصاران معاون محترم دبستان در مورد بزرگ مردی و مردانگی و قدرت و عظمت حاج قاسم برای دانش اموزان صحبت نمودند و در مورد شهادت ایشان نکاتی بیان کردند .

 سپس جناب آقای شیرمحمدی مداح محترم اهل بیت  ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار ، در مورد زندگی و شهادت حاج قاسم سؤالاتی از دانش آموزان پرسیدند و به آنهایی که جواب درست دادند هدیه ای اهدا نمودند سپس در وصف سردار دل ها و وفات حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) مرثیه سرایی نمودند و دانش آموزان دبستان و همکاران سوگواری نمودند .

نقاشی و املا با موضوع بزرگداشت شهادت سردار سلیمانی کلاس اول خانم مصطفوی

آنقدر از وجود تو می ترسیدند که در دل سیاهی شب آن هم نه از راه زمین، بلکه آسمان تو را پر پر کردند. این را بدان در ایران غیور مردانی به مانند تو زیاد هستند. تفکر سردار سلیمانی هر روز در دل و ذهن مردم زاده می شود و این دشمن خونخوار باید بداند که با هر بار کشتن یک سردار سلیمانی، صدها سردار سلیمانی دیگر متولد خواهند شد. روز دو شنبه ۱۳  دی ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان پایه اول کلاس  خانم مصطفوی به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی املای خود را با موضوع بزرگداشت  شهادت  سردار  سلیمانی نوشتند و همچنین نقاشی با همین موضوع را رنگ آمیزی کردند و یاد و خاطره آن سردار بزرگ را گرامی داشتند .

زنگ اجتماعی و همسایه های ایران پایه پنجم

روز سه شنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۰ خانم علیزاده معلم اجتماعی پایه پنجم درس همسایه های ایران را تدریس نمودند . در این درس همسایگان ایران در شمال ، جنوب ، شرق و غرب کشور معرفی شدند . ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان به عنوان همسایگان شمالی ، همسایگان شرقی را افغانستان، پاکستان معرفی کردند . ترکیه و عراق همسایگان غربی کشور هستند . ترکمنستان و جمهوری آذربایجان کشورهایی هستند که مانند ایران به دریای خزر راه دارند . پاکستان نیز مانند ایران به دریای عمان راه دارد . در مورد مساحت کشورهای همسایه ، جمعیت هر کشور نیز نکاتی بیان گردید . همچنین پایتخت هر کشور را  نیز ذکر نمودند . در مورد کم جمعیت و پرجمعیت ترین کشورهای همسایه و هم چنین از نظر بزرگی و کوچکی کشورها نکاتی بیان شد .

ساخت ماشین بادکنکی کلاس دوم خانم تقی زاده

روز سه شنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۰ خانم تقی زاده درس هفتم علوم پایه دوم ” اگر تمام شود … ” را تدریس نمودند . معلم از قبل از دانش آموزان خواستند ماشین بادکنکی بسازند و با خود به کلاس بیاورند . دانش آموزان با حضور در حیاط مدرسه و به حرکت در آوردن ماشین خود این قانون که هر نیروی عمل، نیروی عکس العملی دارد ، را بررسی کردند و نتیجه گرفتند وقتی باد داخل بادکنک از نی خارج می شود، خودرو خلاف راستای خروج هوا شروع به حرکت می کند، این نشان می دهد که هر نیروی کنشی، واکنشی دارد.

در این پروژه، فشار ناشی از هوای خارج شده ازبادکنک، نیرویی به ماشین وارد می کند، این در حالی است که نیروی محرکه ماشین در خلاف جهت این نیرو است. بدون سوخت ها (نفت گاز بنزین گازوئیل و …) وسایل نقلیه نمی توانند حرکت کنند، پخت وپز انجام نمی گیرد و گرم شدن خانه ها، مدرسه ها و محل کارها با مشکل روبرو خواهد شد.

ساخت ماکت آتش فشان کلاس خانم محمودی

اعماق زمین بسیار گرم است، به طوری که در آنجا همه ی مواد ذوب می شوند. وقتی مواد مذاب( ماگما) به سطح زمین می رسد، از تَرَک یا سوراخ کوچکی بیرون می زند. علاوه بر ماگما، خاکستر و بخار از این تَرَک ها بیرون می آیند. وقتی این مواد سرد شدند، در اطراف تَرَک جمع می شوند و کوهی را تشکیل می دهند.

روز سه شنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۰ خانم محمودی در زنگ علوم پایه چهارم درس سنگ ها را تدریس نمودند . در این زنگ در مورد سنگ های آذرین نکاتی بیان شد . سنگ های آذرین مادر سنگ های زمین هستند. به دلیل گرمای زیاد درون زمین سنگ ها به صورت مذاب هستند. این مواد پس از سرد شدن سنگ های آذرین را تشکیل می دهند.این سنگ ها دارای بلورهای ریز هستند. از قبل معلم از دانش آموزان خواستند ماکت آتشفشان را بسازند و با خود به کلاس بیاورند و با استفاده از آن معلم آموزش درس را داشتند .

زنگ فارسی و تدریس نشانه “ز” کلاس خانم مصطفوی

روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی نشانه ” ز” را تدریس نمودند . قبل از تدریس برای ایجاد انگیزه معلم از دانش آموزان خواست کاردستی ” زنبور ” را بسازند . سپس خانم مصطفوی این نشانه را نوشتند و آموزش دادند و دانش آموزان با شکل صحیح نوشتن این نشانه و صدای این نشانه آشنا شدند . سپس جدول دوستی این نشانه را کشیدند . سربازان از کشور ایران دفاع می کنند . پرچم کشور ما ایران سه رنگ دارد . رنگ زرد و سبز در نقاشی اهمیت دارد . دانش آموزان در این جملات نشانه ” ز” را پیدا نمودند و کلمات را خواندند . جشن یادگیری این نشانه را برگزار کردند و دانش آموزان روز شادی را سپری کردند .

اطلاع رسان در زمینه بسیج ملی تغذیه سالم

هر سال بسيج ملي تغذيه با هدف فرهنگسازي و اصلاح الگوي تغذيه جامعه و كاهش شيوع عوامل خطر تغذيه اي بيماري هاي غير واگير از جمله كاهش مصرف قند، نمك و چربي، افزايش مصرف ميوه، سبزي و حبوبات و پيشگيري از كنترل وزن و چاقي در سطح كشور برگزار مي شود. با توجه به شرایط شیوع کرونا یازدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار ” تغذیه سالم برای پیشگیری از کرونا ” از ۱۵دی لغایت ۳۰ دی ماه سال جاری با همکاری گروه های دانش اموزان سفیر سلامت و همه ی دانش آموزان در مدرسه در سراسر کشور برگزار می گردد.

از روز ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ خانم زنگنه با حضور در کلاس های درس در مورد این طرح صحبت نمودند . در مورد استفاده نکردن از غذاهای پرچرب ، سرخ شده و پر نمک نکاتی بیان کردند . به استفاده روزانه از گروه غذاهای اصلی ( نان و غلات ، سیزیجات ، میوه ها ، شیر ، لبنیات ، گوشت ، تخم مرغ و حبوبات ) تأکید نمودند . در مورد خواص هر گروه توضیحاتی به دانش آموزان داده شد و همچنین در مورد مواد غذایی برای پیشگیری از کرونا نیز نکاتی ذکر گردید . در گروه های کلاسی  و کانال های مدرسه توضیحاتی بیان نمودند و بروشورهای مربوطه بارگذاری گردید . دانش آموزان سفیر سلامت نیز در این بسیج ملی نقش خود را ایفا کردند و در کلاس های خود در مورد تغذیه صحیح و سالم اطلاعات لازم را به دوستانشان دادند.

زنگ فارسی و یادگیری نشانه ” کــ ک ” کلاس خانم مهدی زاده

روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ خانم مهدی زاده معلم پایه اول نشانه ” کــ  ک ” را تدریس نمودند .

در این درس دانش آموزان با شکل نوشتن ، طریقه تلفظ صحیح و دو شکل این حرف آشنا شدند . جهت یادگیری بهتر ، دانش آموزان این نشانه را با قصه و شعر فرا گرفتند . دانش آموزان نشانه و حرف ” کــ  ک ” را با صداها ترکیب نمودند و بعد با نشانه های دیگر ترکیب نمودندو کلمات جدید را ساختند . جایگاه این حرف را در جدول الفبا مشخص نمودند.  بعد از تدریس کامل درس دانش آموزان کلماتی که با این نشانه ساختند را در دفتر  خود نوشتند . بعد از یادگیری این نشانه جهت تثبیت بهتر از دانش آموزان خواسته شد در منزل غذایی که با نشانه ” کــ  ک ” شروع می شود مثل کوکو ، کباب و… را به کمک مادرانشان بپزند و عکس آن را برای معلم خود ارسال کنند .

برگزاری محفل انس با قرآن به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها )

اسم زهرا آبروی عالم است

اسم زهرا چون نگين خاتم است

اسم زهرا يادگاری نبی ست

اسم زهرا دلخوشی های علی ست

اسم زهرا اشک دارد بی امان

اسم زهرا فخر باشد بر جهان

اسم زهرا آبروی حيدر است

اسم زهرا اسم جمله مادر است

شهادت بی‌بی دو عالم حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) تسلیت باد .

روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان کلاس پنجم به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) محفل نورانی انس با قرآن کریم در کلاس خود برگزار نمودند . در این محفل دانش آموزان ، ضمن قرائت  آیاتی چند از قرآن کریم و هدیه به محضر حضرت زهرا(سلام الله علیها ) ، دانش آموزان مداح ، در رثای دخت نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) سخنرانی و مرثیه سرایی کردند و خانم عبداله پور در مورد زندگی نامه حضرت زهرا (سلام الله علیها ) برای دانش آموزان صحبت کردند و در پایان جلسه از دانش آموزان پذیرایی شد .

فضاسازی دبستان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

امشب گویی آسمان و زمین چشم شده‌اند و با گل پرپر شده بهشتی وداع می‌کنند. علی، چون تنی که روح از آن جدا گشته، پیکر فاطمه را بر ‏دوش دارد، گام‌هایش سست و لرزان است، ‏

چشمهایش غرق در دریای اشک و جگرش سوزان از داغ فراق. گویی تقاضا می‌کرد که کسی جسم بی روح او را مدفون سازد‎. ‎‌ای دریای اندوه‎!

ابرها، گریان از شب غربت مولایت، دل‌ها خون از غم مجتبایت، آب‌ها تشنه لب‌های حسینت و کوه‌ها مبهوت پایداری زینب تو، هستند‎!‌ای قافله دار اشک و اندوه‎!

آه! که هنوز، از پس خاکستر این همه سال شرار سوز تو از بیت الاحزان تا بلندای عرش زبانه می‌کشد‎!

هنوز، صدای استغاثه تو از کوچه‌های مدینه، بلند است‎!

هنوز، دل شیعیانت، در التهاب داغ تو، داغدار است‎

هنوز، آل تو در رثایت دستار سیاه به سر می‌پیچند‎!

روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ با توجه به نزدیک شدن به شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) خانم یزداندوست مربی پرورشی مدرسه را فضاسازی نمودند و تابلو های پرورشی را به روز رسانی کردند . همچنین در زنگ های تفریح مداحی برای دانش آموزان پخش نمودند . پیام های آموزشی و تربیتی، تبیین زندگی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) ، انس با قرآن ، معرفی کتاب و انتشار پیام هایی از توصیه های حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه ) درخصوص ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (سلام الله علیها) ازدیگربرنامه های  اجرایی ایام فاطمیه درفضای مجازی مدرسه می باشد . زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) سرشاراز آموزه های والای انسانی و اخلاقی است که تلاش می کنیم دراین ایام دانش آموزان شناخت بیشتری ازآن حضرت پیدا کنند.

برگزاری جلسه هم اندیشی مدیران و معاونین آموزشی و پرورشی مدارس ابتدایی

جلسه هم اندیشی مدیران ، معاونین آموزشی و پرورشی مدارس ابتدایی امام حسین (علیه السلام) در روز شنبه مورخه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ رأس ساعت ۹ صبح با حضور مدیران ، معاونین آموزشی و پرورشی ، جناب آقای کنعانی نماینده مؤسسه امام حسین (علیه السلام)  و کارشناس آموزشی مؤسسه سرکار خانم تربتی نیا برگزار گردید . جلسه با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید .سپس آقای کنعانی گزارش سه ماهه فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس را از اهداف جلسه ارائه نمودند . سپس جناب آقای وزین پور مدیریت وجناب آقای علیخو معاون دبستان پسرانه  گزارش سه ماهه آموزشی را به سمع و نظر همکاران رساندند . در ادامه خانم نایب و خانم طاهری از دبستان دخترانه گزارش خود را ارائه نمودند و در پایان گزارش ها تحویل خانم تربتی نیا گردید و جناب آقای کنعانی بعضی از مسائل آموزشی و پرورشی را تأکید نمودند و جلسه ساعت ۱۱:۳۰ با صلوات بر محمد و آل محمد ( صلی الله علیه و آله ) به پایان رسید .

نوشتن املا در پای تخته کلاس چهارم خانم وزین پور

افزایش میزان گوش دادن ، سبب تقویت حافظه ی شنیداری و بصری، آشنایی بیشتر با مفهوم کلمات و… از اهداف املا در دوره ابتدایی می باشد .

مهارت املا نویسی به معنای توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف، کلمات و جمله ها به جای صورت آوایی آن هاست. دانش آموزان باید به این مهارت دست یابند تا بتوانند به خوبی بین صورت تلفظی کلمات و حروف سازنده آن ها پیوند مناسبی برقرار کنند. امروزه با توجه به تغییراتی که در رویکرد آموزشی فارسی آموزی اتفاق افتاده ، و همینطور نیاز دانش آموزان به تنوع در شیوه یادگیری ، املا نیز شامل روش های زیادی می باشد.  یکی از روش های املا ، املای پای تخته ای می باشد .

روز شنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ خانم وزین پور معلم پایه چهارم در زنگ املا به دانش آموزان املای پای تخته ای گفتند . در این زنگ دانش آموزان با کلمات و جملات درس دهم فارسی با نام ” باغچه اطفال ” را در پای تخته نوشتند و دوستانشان در دفتر خود یادداشت کردند . آگاهی از توانایی دانش آموزان و نظارت همزمان درنحوه نوشتن حروف و کلمات و اتصال حروف به یکدیگر وتوضیح بیشتر راجع به نکات زبان آموزی به دانش آموزانی که اشکال بیشتری دراملادارند ، از جمله فواید املای پای تخته ای  می باشد.

زنگ علوم و تدریس درس چه خبر

روز شنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ خانم فتحعلیان در زنگ علوم پایه پنجم درس ” چه خبر ۱ ” را تدریس نمودند . در این درس در مورد چشم و گوش و ساختمان آن نکاتی بیان شد . در مورد ساختمان چشم که از عدسی ، عنبیه ، قرنیه ، شبکیه و عصب بینایی تشکیل شده است ، توضیح داده شد .در مورد اینکه نور باید از قرنیه ، مردمک و عدسی چشم بگذرد تا به شبکیه برسد دانش آموزان باهم گفت و گو کردند . در مورد محافظت از چشم و اینکه عضو حساس و مهمی می باشد صحبت شد . مراجعه منظم به چشم پزشک تقریبا دو بار در سال ، پرهیز از قرار گرفتن در نور بسیار زیاد یا بسیار کم در وقت مطالعه،  استفاده از عینک آفتابی در روزهای آفتابی و برفی ، استفاده از عینک ایمنی در هنگام کار با مواد خطرناک برای چشم ، نگاه نکردن مستقیم به نور خورشید ، حفظ فاصله مناسب برای دیدن تلویزیون ، نمالیدن چشم با دست هنگام ورود گرد و غبار به چشم و … از جمله نکات ایمنی بود که برای محافظت از چشم بیان گردید .

زنگ علوم و تدریس آهنربا کلاس خانم وزین پور

روز شنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ خانم وزین پور در زنگ علوم درس ”  آهن ربا در زندگی ” را تدریس کردند . موضوع این درس در مورد آهنربا ، چیزهایی که آهنربا جذب می کند و چیزهایی که جذب نمی کند ، قطب های آهنربا ، روش های ساخت آهنربا ، انواع آهنربا ، بود . سپس دانش آموزان به همراه معلم خود به آزمایشگاه مدرسه رفتند و از نزدیک با انواع آهنرباها آشنا شدند .

قطب های آهن ربا را مشاهده کردند  . با روش های ساخت آهنربا روش القایی ، مالشی ، الکتریکی آشنا شدند و با این روش ها آهنربا ساختند . قطب های آهنربا نیروی ربایشی بیشتری دارد ولی قدرت قطب ها باهم تفاوتی ندارد . اگر دو آهن ربا را از قطب های هم نام به یکدیگر نزدیک کنیم از یکدیگر دور می شوند و به اصطلاح می گوییم همدیگر را می رانند . و بر عکس ، اگر دو آهن ربا را از طرف دو قطب غیر همنام به یکدیگر نزدیک کنیم هم دیگر را جذب می کنند و به اصطلاح می گوییم همدیگر را می ربایند . تمام این موارد را دانش آموزان در آزمایشگاه انجام دادند و به طور عملی مشاهده نمودند .

برپایی ایستگاه مطالعه در دبستان

کتابخوانی از نیازهای  اساسی جامعه است، ارتقای اخلاق و حفظ سلامت روح انسان و حیات جامعه در گرو تقویت و ترویج این فرهنگ است، والدین باید فرهنگ مطالعه را به کانون خانواده وارد کنند تا پایه و اساس کتابخوانی شکل بگیرد و این مهم در جامعه تقویت شود، به گفته رهبر معظم انقلاب برای نهادینه سازی کتابخوانی این مهم باید به عنوان یک سیره و سنت بین مردم ترویج یابد تا آحاد مردم به ویژه جوانان به کتابخوانی روی بیاورند و به فرزندان خود نیز بیاموزند.

روز یکشنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۰ ایستگاه مطالعه به همت مربی پرورشی خانم یزداندوست در سالن دبستان برپا گردید . هدف از برپایی این ایستگاه آشنایی دانش آموزان با کتب مختلف و مطالعه و گسترش فرهنگ كتابخواني در بین آنها می باشد . برپایی این ایستگاه با استقبال زیاد دانش آموزان مواجه شد و دانش آموزان در زنگ های تفریح  از این کتاب ها استفاده می کنند . این ایستگاه تا آخر هفته برپا می باشد .

برگزاری محفل انس با قرآن کریم پایه سوم

حضرت علی علیه السّلام فرمودند:

« اگر بدانید آیةالکرسی تا چه اندازه اهمّیّت دارد،هیچ گاه خواندن آن را ترک نمی کنید . »

خداوند فرمود: به عزت و جلالم قسم اگر بنده ای از بندگان من آیة الکرسی را بعد از هر نمازی قرائت کند من او را در حظیرة القدس و آنچه که در آن است ساکنش می‌کنم.

روز یکشنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۰  درس ” محفل انس با قرآن ” در زنگ قرآن پایه سوم تدریس شد . در این درس فواید آیة الکرسی را ذکر نمودند . چه خوب است آیة الکرسی را حفظ كنیم و هر روز در پایان نمازهاى خود یا هر وقت مناسب دیگرى آن را بخوانیم. بعد از بیان فواید آیة الکرسی محفل انس با قرآن برگزار نمودند . در این محفل نورانی ، خانم مرادیان آیة الکرسی را برای دانش آموزان قرائت نمودند . سپس دانش آموزان با معلم تکرار کرده و درست خواندن را یاد گرفتند .

انجام آزمایشات فصل آهنربا پایه چهارم

روز یکشنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۰ خانم محمودی در زنگ علوم درس ”  آهن ربا در زندگی ” را تدریس کردند . در این درس در مورد آهنربا ، چیزهایی که آهنربا جذب می کند و چیزهایی که جذب نمی کند ، قطب های آهنربا ، روش های ساخت آهنربا ، انواع آهنربا صحبت شد . سپس دانش آموزان به همراه معلم خود به آزمایشگاه مدرسه رفتند و از نزدیک با انواع آهنرباها آشنا شدند .

قطب های آهن ربا را مشاهده کردند  . با روش های ساخت آهنربا روش القایی ، مالشی ، الکتریکی آشنا شدند و با این روش ها آهنربا ساختند . قطب های آهنربا نیروی ربایشی بیشتری دارد ولی قدرت قطب ها باهم تفاوتی ندارد . اگر دو آهن ربا را از قطب های هم نام به یکدیگر نزدیک کنیم از یکدیگر دور می شوند و به اصطلاح می گوییم همدیگر را می رانند . و بر عکس ، اگر دو آهن ربا را از طرف دو قطب غیر همنام به یکدیگر نزدیک کنیم هم دیگر را جذب می کنند و به اصطلاح می گوییم همدیگر را می ربایند . تمام این موارد را دانش آموزان در آزمایشگاه انجام دادند و به طور عملی مشاهده نمودند .

زنگ ریاضی و آموزش جمع کلاس خانم مهدیزاده

در پایۀ اول ابتدایی، دانش‌آموز با مفاهیم ابتدایی ریاضی ، فارسی و علوم آشنا می‌شود. معلم در این مقطع به کمک تکنیک‌های مختلف و وسایل کمک آموزشی مختلف  ، دانش آموز را وارد دنیای ریاضی، علوم‌تجربی، قرآن و زبان فارسی می ‌کند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که کودک باید یاد بگیرد، کار با اعداد و شمارش است . روز یک شنبه  ۱۹  دی ماه ۱۴۰۰ خانم مهدیزاده معلم پایه اول در زنگ  ریاضی جمع اعداد را تدریس نمودند . در این درس معلم برای تدریس از  روش های مختلفی استفاده کردند . دانش آموزان با استفاده از انگشتان دست ، چوب خط ، اشکال وگویه ها و…. جمع را شناختند و خود نیز چند تمرین با استفاده از این ابزار انجام دادند و چند تمرین در دفتر خود نوشتند تا در منزل انجام دهند تا کامل با جمع آشنا شوند و  اشکالات دانش آموزان توسط معلم رفع گردید .

تدریس ریاضی پایه سوم وخطوط موازی کلاس خانم احمدی

روز یکشنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۰ خانم احمدی در زنگ ریاضی پایه سوم مبحث ” خط موازی ” را تدریس کردند. در این درس در مورد ویژگی های خطوط موازی و طریقه ی رسم خطوط موازی صحبت شد .  به خطوطی که همواره در یک فاصله مساوی و معین از یکدیگر قرار دارند و هیچگاه تلاقی پیدا نمی‌کنند، خط «همسطح» یا «موازی» گفته می‌شود. خطوط موازی هرگز یکدیگر را قطع نمی‌کنند و همیشه فاصله‌ای یکسان میان آن‌ها برقرار است. ویژگی های ذکر شده از جمله ویژگی های خطوط موازی بود ، که در این درس به آن اشاره شد . بعد از تدریس درس از دانش آموزان خواسته شد اشکال هندسی که شامل خطوط موازی می باشند را رسم کنند و خطوط موازی را مشخص کنند .

تدریس مراحل رشد گیاه در کلاس خانم مصطفوی

یکی از مباحثی که دانش‌آموزان ابتدایی در درس علوم آموزش می‌بینند، مبحث گیاه و رشد گیاه است. خانم مصطفوی معلم پایه اول روز دوشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ در زنگ علوم درس مراحل رشد گیاهان را تدریس نمودند . معلم از قبل از دانش آموزان خواستند گیاهی که خود کاشته اند را به کلاس بیاورند . هر گیاهی برای اینکه بتواند رشد کند به آب نیاز دارد و این طبیعی‌ترین نیاز یک گیاه است. یکی دیگر از چیزهایی که گیاه برای رشد خود به آن نیاز دارد، خاک است. نور نقش مهمی در غذاسازی گیاه دارد. هوا نیز نقش زیادی در رشد گیاه دارد. اما منظور از هوا گاز اکسیژن است و این گاز باید برای رشد گیاه در دسترس گیاه قرار بگیرد. یک گیاه برای اینکه بتواند به طور کامل رشد کند باید هر ۴ عامل را به خوبی دریافت کند . دانش آموزان با استفاده از کاردستی مراحل رشد گیاهان را برای دوستان خود توضیح دادند .

زنگ علوم و تدریس نیروها پایه ششم

روز دوشنبه  ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰  خانم فتحعلیان در زنگ علوم پایه ششم در ادامه تدریس درس نیروها به نیروی گرانش رسیدند . هر دوجسمی که در عالم وجود دارند به یکدیگر نیروی گرانش وارد می کنند.  مقدار نیروی گرانش به جرم دو جسم و فاصله آنها از هم بستگی دارد. نیروی گرانش بین دو جسم با جرم آنها رابطه مستقیم و با فاصله بین آنها رابطه معکوس دارد. نیروی گرانش، نیرویی بسیار ضعیف است. جرم اجسام علت وجود نیروی گرانشی است .

در ادامه به نیروی وزن اشاره نمودند . نیروی گرانشی که زمین یا هر سیاره یا ستاره ای به جسم وارد کند، نیروی وزن آن جسم است. مقدار نیروی وزن یک جسم در همه جای زمین ثابت نیست! بطور کلی در قطبها کمی بیشتر از استواست. هر چه از سطح زمین دور شویم و یا به مرکز زمین نزدیک شویم، وزنمان کمتر می شود.در مرکز زمین و خلاء می توان بی وزنی را تجربه نمود. سپس به تفاوت های وزن و جرم اشاره شد .

تفاوت های وزن و جرم:

۱. جرم مقدار مادّه تشکیل دهنده یک جسم است و وزن نیرویی است که از طرف سیاره یا ستاره بر اجسام اطرافش وارد می  شود.

۲. واحد اندازه گیری نیرو، نیوتن و واحد اندازه گیری جرم، کیلوگرم است.

۳. وسیله اندازه گیری نیرو، نیروسنج و وسیله اندازه گیری جرم، ترازو است.

۴. وزن کمیتی برداری و جرم کمیتی نرده ایست.

۵. جرم همیشه و همه جا ثابت است اما وزن به شتاب جاذبه سیاره یا ستاره ای که در اطراف آن هستیم بستگی دارد.

تدریس درس علوم پایه پنجم

روز دوشنبه ۲۰دی ماه ۱۴۰۰ خانم فتحعلیان در زنگ علوم پایه پنجم در ادامه تدریس  درس ” چه خبر ۱ ”  در مورد گوش و ساختار آن صحبت نمودند . در مورد ساختار گوش که از لاله ی گوش ، پرده گوش ، مجاری شنوایی، استخوان های کوچک گوش ، استخوان ، بخش حلزونی شکل گوش ، عصب شنوایی و…. نکاتی بیان شد . تمیز کردن مرتب لاله گوش با دستمال مرطوب ، فرو نکردن چیزهای نوک تیز به داخل گوش ، داد نزدن در گوش افراد دیگر،  ضربه نزدن با کیف، کتاب و … به گوش دیگران ،   قرار نگرفتن در معرض صداهای بلند ، مراجعه سالیانه به پزشک متخصص ، حفظ فاصله مناسب از منبع صدا مثل بلندگو، تلویزیون و … از جمله نکات محافظت  از گوش می باشد .

زنگ فارسی و تدریس ” ای ” مستقل کلاس خانم مصطفوی

روز سه شنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی در زنگ فارسی نشانه ” ای ” مستقل یا ” ای ” آخر تنها  را تدریس نمودند . در این زنگ دانش آموزان با طریقه نوشتن ” ای ” مستقل ، تلفظ و کاربرد آن آشنا شدند . هنگامی که بخواهیم به کلمه ای که در آخرآنها صدای ”  ـه ه ”  داشته باشد، «ای» اضافه کنیم از” ای ” مستقل یا ” ای ” آخر تنها استفاده می کنیم.  معلم کلماتی که تا کنون آموزش دیده اند که می توانند ” ای  ” آخر تنها بعد آنها قرار گیرد را برای دانش آموزان نوشت و ” ای ” را اضافه نمودند و کلمات جدیدی ساختند . سپس جشن این نشانه را برپا کردند واز دانش آموزان پذیرایی شد وبه گنجینه لغاتشان ، لغات جدید اضافه شد.

زنگ هنر و آموزش کشیدن نقاشی زنگ هنر خانم یعقوب زاده

آشنایی دانش آموزان با اساس هنرها نه تنها به آنان یارای بیان اندیشه با شیوه های هنری ( زبان هنر) را می دهد ، بلکه قدرت تجزیه و تحلیل رویدادهای اطراف و همچنین دقت را در آنها تقویت می کند .

با درس هنر پیش از سایر دروس می توان به ارتقاء قدرت خلاقیت و تخیل فراگیران پرداخت چرا که هنر کوشش زیبایی است و می تواند در کنار دنیای واقعی ، دنیایی خیالی مملو از نقش ها و احساسات بی شائبه خلق کند . نقاشی علاوه بر سرگرم کردن دانش آموزان راهی برای آشنا کردن آنها با حیوانات است از این رو روز سه شنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰خانم یعقوب زاده در زنگ هنر پایه چهارم کشیدن نقاشی ماهی را مرحله به مرحله آموزش دادند . دانش آموزان پس از یادگیری گام به گام نقاشی ماهی آن را در دفتر خود کشیدند . نقاشی به دانش آموزان کمک می کند لذّت خلق کردن را کشف کنند. وقتی شما به کودک خود کمک می کنید نقاشی کردن را یاد بگیرد، در واقع کمک به شکل گیری اعتماد به نفس او می کنید.

برگزاری جلسه انجمن اولیا و مربیان

روز سه شنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ جلسه دی ماه انجمن اولیا و مربیان ساعت ۱۵:۳۰ در محل دفتر دبستان با حضور مدیریت دبستان ، معاونین آموزشی و پرورشی و اعضای انجمن برگزار گردید . در ابتدای جلسه آیاتی چند از کلام الله مجید قرائت گردید و سرود ملی ایران پخش شد . سپس آقای وزین پور مدیریت محترم دبستان گزارش اقدامات آموزشی و پرورشی آموزشگاه ارائه نمودند .

سپس در مورد نمرات ، میانگین آزمون های تبار ، وضعیت تردد هنگام تعطیلی آموزشگاه گفتگو نمودند . همچنین آقای مرادی معاون محترم آموزشی دبستان جمع آوری کمک های نقدی  جهت تهیه لباس شب عید مناطق محروم را مطرح نمودند که مقرر گردید پاکت هایی در اختیار دانش آموزان قرار گیرد و اولیا مستعدتر نیز شناسایی تا در این امر خیر سهیم گردد .  بعد از آن خانم یزداندوست معاون محترم پرورشی گزارشی از اقدامات پرورشی بیان و مسابقات فرهنگی قرآن را تشریح وگزارشی ارائه نمودند  بعد از آن اعضای محترم انجمن ضمن تشکر از اقدامات آموزشی و پرورشی آموزشگاه  ، به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و مقرر شد کلاس های فوق برنامه با جدیت بیشتری برگزار گردد . در پایان از میهمانان پذیرایی شد و جلسه ساعت ۱۷:۳۰ پایان یافت .

آموزش جمع کلاس اول خانم حیدری

در پایۀ اول ابتدایی، دانش‌آموز با مفاهیم ابتدایی ریاضی ، فارسی و علوم آشنا می‌شود. معلم در این مقطع به کمک تکنیک‌های مختلف و وسایل کمک آموزشی مختلف  ، دانش آموز را وارد دنیای ریاضی، علوم‌تجربی، قرآن و زبان فارسی می ‌کند.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که کودک باید یاد بگیرد، کار با اعداد و شمارش است . روز چهارشنبه  ۲۲  دی ماه ۱۴۰۰ خانم حیدری معلم پایه اول در زنگ  ریاضی جمع اعداد را تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان با مفهوم جمع آشنا شدند . با جمع اعداد با انگشتان دست ، چوب خط ، اشکال و… آشنا شدند و چند تمرین در دفتر خود نوشتند . معلم از دانش آموزان خواست تمرینات مربوط به جمع ها انجام دهند و اشکالات دانش آموزان توسط معلم رفع گردید .

نوشتن املا در پای تخته کلاس خانم نجاتی

مهارت املا نویسی به معنای توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف، کلمات و جمله ها به جای صورت آوایی آن هاست. دانش آموزان باید به این مهارت دست یابند تا بتوانند به خوبی بین صورت تلفظی کلمات و حروف سازنده آن ها پیوند مناسبی برقرار کنند. امروزه با توجه به تغییراتی که در رویکرد آموزشی فارسی آموزی اتفاق افتاده ، و همینطور نیاز دانش آموزان به تنوع در شیوه یادگیری ، املا نیز شامل روش های زیادی می باشد.  یکی از روش های املا ، املای پای تخته ای می باشد .

روز یک شنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۰ خانم نجاتی معلم پایه چهارم در زنگ املا به دانش آموزان املای پای تخته ای گفتند . در این زنگ دانش آموزان با کلمات و جملات درسرا در پای تخته نوشتند و دوستانشان در دفتر خود یادداشت کردند . آگاهی از توانایی دانش آموزان و نظارت همزمان درنحوه نوشتن حروف و کلمات و اتصال حروف به یکدیگر وتوضیح بیشتر راجع به نکات زبان آموزی به دانش آموزانی که اشکال بیشتری دراملادارند ، از جمله فواید املای پای تخته ای  می باشد.

آموزش خوشنویسی کلاس خانم یعقوب زاده

برای آغاز به نوشتن باید یک سری اصول کلی را مد نظر داشت .اول خط کرسی ( خط زمینه): خط زمینه خطی است که جایگاه حروف را بر مبنای آن می نویسیم یعنی موضع حروف و مکان قرار گرفتن آنها روی خط زمینه در نظر می گیریم . هر حرف وکلمه جایی مخصوص برای نشستن دارد. بعضی بالای خط ،بعضی روی خط وبعضی وسط خط زمینه قرار می گیرند تا این نظم بیشتر وبهتر دیده شود. روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۰ خانم یعقوب زاده در زنگ هنر پایه پنجم طریقه صحیح نوشتن حروف را با توجه به خط زمینه آموزش دادند و طریقه صحیح نوشتن را به دانش آموزان تذکر دادند و از آنها خواستند طریقه صحیح نوشتن را تمرین کنند .

زنگ فارسی و نشانه ” و ” کلاس خانم مهدیزاده

” و ” مثل ورزش ، دونده ، داور ، سماور ، والیبال و…….

روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۰ خانم مهدی زاده در زنگ فارسی پایه اول نشانه ” و ” را تدریس نمودند . برای شروع تدریس و ایجاد انگیزه در دانش آموزان وسایل ورزشی مثل توپ ، طناب و… را به کلاس آوردند . در ابتدا شعر این نشانه را خواندند سپس شکل درست نوشتن این نشانه را تدریس نمودند و به اینکه این نشانه در اول ، آخر  و یا آخر کلمه می آید اشاره نمودند و برای هر کدام مثالی زده شد. سپس در جدول الفبا این نشانه را با صداهای جدول ترکیب کردند و آنها را خواندند . دانش آموزان برای هر ترکیب یک مثال زدند و آنها را در دفتر خود نوشتند و این نشانه را در شهرک الفبا قرار دادند. در پایان جشن یادگیری این نشانه را برگزار کردند و از دانش آموزان پذیرایی گردید.

تدریس درس ” بسازیم و لذت ببریم ” در کلاس خانم تقی زاده

روز سه شنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ خانم تقی زاده درس علوم ” بسازیم و لذت ببریم” را تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان با ویژگی وسایل مختلف ، چگونگی ایجاد کاردستی ها ،  مزایای استفاده از وسایل دور ریختنی ، انواع مواد ،  مراحل ساخت یک کاردستی آشنا شدند .

بعد از پایان درس دانش آموزان پس از آشنایی اولیه با ابزارهای گوناگون و استفاده مناسب از آنها و تصمیم گیری برای ساخت کاردستی های متنوع، اقدام کردند . هر کدام با توجه به خلاقیت خود و استفاده از هر ماده دور ریختنی که در دسترس داشت یک کاردستی ساخت و  دانش آموزان بعد از این درس استفاده بهینه از حداقل امکانات را یاد گرفتند و خلاقیت آنها نیز تقویت شد. دست سازه های دانش آموزان در معرض نمایش قرار داده شد ، تا زمینه فعال کردن ذهن دانش آموزان فراهم گردد.

برگزاری اولین جلسه ستاد برگزاری چهل و سومین  سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

اولین جلسه ستاد برگزاری چهل و سومین  سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مدیریت محترم دبستان جناب آقای وزین پور ، معاونین محترم آقای علیخو ، آقای عصاران ، آقای مرادی و مربی محترم پرورشی خانم یزداندوست روز یکشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ در محل دفتر آموزشگاه برگزار گردید . در این جلسه جناب آقای وزین پور ضمن عرض خیر مقدم و تبریک چهل و سومین  سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ارائه دستور کار جلسه بر برنامه ریزی هرچه بهتر برای برگزاری جشن های دهه مبارک فجر تأکید نمودند . در این جلسه در مورد چگونگی برگزاری برنامه ها بحث و تبادل نظر گردید و مقرر شد که زنگ انقلاب نواخته شود وسرودهای انقلابی پخش گردد . نمایشگاهی از سازه های دانش آموزان ونقاشی های آنها برپا گردد ، المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای برگزار گردد و دانش آموزان ممتاز علمی و اخلاقی را تشویق نمایند .

برگزاری محفل انس با قرآن کریم کلاس پنجم

باید بیشتربا قرآن مانوس شویم چراکه این کتاب آسمانی راه هدایت بشر و مایه آرامش و آسایش انسانها است. انس با قرآن به تلاوت نیست بلکه به عمل کردن به دستورات الهی در زندگی فردی و اجتماعی است.

در راستای ترویج فرهنگ قرآنی، محفل انس باقرآن روز یکشنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ باحضور دانش آموزان پایه پنجم در نماز خانه دبستان برگزار گردید. در آغاز این محفل نورانی معلم برای دانش آموزان در مورد اهمیت قرآن در زندگی ، عمل به قرآن ، یافتن راه زندگی با عمل به دستورات قرآن نکاتی بیان کردند . سپس آیاتی از سوره مؤمنون را قرائت کردند . در این محفل نورانی دانش آموزان مستعد شناسائی تا برای مسابقات قرآنی خود را آماده کنند . مهمترین هدف برگزاری این محافل توسعه و ترویج روزافزون فرهنگ قرآنی بین دانش آموزان و جذب دانش آموزان به قرآن می باشد . امید است با برگزاری این گونه برنامه‌ها در مدرسه بتوانیم به اهداف قرآنی دست یابیم و راه بهتر زیستن را به آنها نشان دهیم .

آموزش سوره نصر در کلاس دوم

وَ اعمَلوا صاِلحًا

کارهای خوب انجام دهید.

روزیکشنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ خانم مرادیان در زنگ قرآن پایه دوم درس نهم  آموزش سوره نصر را تدریس نمودند . در این زنگ با استفاده از بازی این سوره را به دانش آموزان آموزش دادند . ابتدا معلم سوره را برای دانش اموزان خواندند سپس دانش اموزانی که این سوره را حفظ بودند سوره را برای دوستانشان خواندند . سپس معلم در مورد معنی سوره برای دانش آموزان صحبت نمودند . سوره  عصردر جزء سی‌ام قرار دارد. نام سوره از آیه اول آن گرفته شده است. در این سوره خداوند به عصر سوگند یاد می‌کند که انسان‌ها در زیان‌اند، مگر کسانی که اهل ايمان و عمل صالح باشند و یکدیگر را به حق و صبر سفارش کنند. در پایان دانش آموزان با پیام قرآنی درس آشنا شدند و در مورد معنی و مفهوم ان دانش آموزان با یکدیگر گفتگو کردند .

جلسه هم اندیشی روز هوای پاک

همه ما انسان ها برای داشتن زندگی سالم و با کیفیت به هوای سالم و پاک نیاز داریم و در تمام اجزای زمین حتی خود گیاهان که تولید کننده ی هوا هستند برای رشد بهتر به هوای سالم و پاک نیاز دارند.

در هوای پاک و سالم است که ما با طراوت و سلامت زندگی می کنیم و از بسیاری بیماری های جسمی و روانی دور خواهیم بود.

روز دوشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰ جلسه هم اندیشی برنامه های اجرایی روز هوای پاک ساعت ۹ در محل دفتر آموزشگاه با حضور مدیریت دبستان جناب آقای وزین پور ، معاونین آقای عصاران ، آقای علیخو ، آقای مرادی و مربی پرورشی سرکار خانم یزداندوست و مربی بهداشت خانم زنگنه برگزار گردید . در این جلسه در مورد چگونگی اجرای برنامه های روز هوای پاک گفتگو نمودند . در این جلسه مقرر گردید مسابقه نقاشی با مناسبت روز هوای پاک بین دانش آموزان برپا گردد ، شعار روز هوای پاک توسط دانش آموزان روی بادکنک نوشته شود ، دانش آموزان همراه خانواده در آن روز به پیاده روی بروند .

برگزاری جلسه قطب خیام

روز سه شنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰اولین جلسه قطب خیام از ساعت ۱۷ با حضور ۱۷۰ نفر از همکاران قطب خیانم از مدارس سطح شهرستان با میزبانی مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه امام حسین ( علیه السلام) در محل نماز خانه برگزار گردید . جلسه با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید. سپس جناب آقای علیخو معاون محترم آموزشی دبستان پسرانه ضمن عرض سلام و خیرمقدم به همکاران اهداف جلسه را بیان نمودند . سپس جناب آقای دکتر آفتاب سوار کارشناس اختلالات یادگیری به بیان نکات و ارائه راهکار های لازم برای دانش آموزان که مشکل اختلال یادگیری دارند ، ارائه سخن نمودند . بعد از آن  به سؤالات همکاران یکی یکی پاسخ دادند و در پایان هم سرکار خانم هوشمند مدیر قطب از مدیران و معاونین مدارس  ابتدایی امام حسین(علیه السلام) و جناب آقای دکتر آفتاب سوار که قبول زحمت نمودند ، تقدیر و تشکر کردند و جلسه با صلوات بر محمد و آل محمد ساعت ۱۹:۳۰ به پایان رسید .

اجرای برنامه روز هوای پاک

«هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی» شعار روز ملی «هوای پاک»

۲۹ دی ماه در تقویم ایران روز هوای پاک نام گذاری شده است . هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه است و از آنجا که راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا ، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی می باشد این روز می تواند شروع این عزم ملی باشد.

روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه با توجه به روز هوای پاک مراسمی در حیاط دبستان برای دانش آموزان برگزار گرديد . در این مراسم آقای عصاران معاون محترم دبستان در خصوص اهمیت این روز برای دانش آموزان سخنانی ایراد نمودند و در مورد راه های پاکیزه نگه داشتن محیط زیست و آلوده نکردن هوا به دانش آموزان آموزش هاي لازم را دادند و مراسم با برنامه های شاد ادامه یافت. در این مراسم دانش آموزان بادکنک های خود را که بر روی آنها نوشته شده بود ، ” هوای پاک حق مسلم ماست ” را به هوا فرستادند .

برپایی نمایشگاه نقاشی به مناسبت روز هوای پاک

به طور كلي در دنيا به منظور جلب توجه مردم به موضوعات مربوط به حفظ محيط زيست و تامين زندگي سالم در راستاي نيل به اهداف توسعه پايدار، روزهاي نمادين خاصي مرتبط با حفظ محيط زيست تعيين مي گردد كه از جمله آنها روز جهاني محيط زيست، روز زمين پاك، روز هواي پاك و غيره مي باشد.

روز هواي پاك در دنيا تحت عناوين مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و … در كشورهاي مختلف نامگذاري شده و اقدامات خاصي در اين روز انجام می شود . به همین منظور در روز هوای پاک در دبستان غیر دولتی پسرانه امام حسین (علیه السلام ) اقداملت مختلفی جهت آشنا کردن دانش آموزان و اهمیت هوای پاک انجام می شود . یکی از برنامه های اجرایی در این روز برنامه های این روز برگزاری نمایشگاه نقاشی می باشد . روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ نمایشگاه نقاشی با موضوع ” هوای پاک، و این که نقش من در حفظ هوای پاک چیست ” برگزار گردید .


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20