بهمن ماه 1400

گزارشات سال ۱۴۰۰

کسب رتبه برتر شهرستان در مسابقه پرسش مهر

برگ زرین دیگری از افتخارات دبستان پسرانه امام حسین(علیه السلام )

یقینا افتخار آفرینی و درخشش  دانش آموزان هنرمند دبستان در پرسش مهر ریاست محترم جمهوری نشانه استعداد و انگیزه و تلاش والای  این عزیزان است .

پس از اعلام نتایج پرسش مهر ریاست جمهوری در روز شنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰  با کمال افتخار درخشش دانش آموزان عزیزمان در مسابقات پرسش مهر سال تحصيلي  ۱۴۰۱-۱۴۰۰  آموزشگاههای سطح شهرستان را به شرح ذیل اعلام می داریم:

۱-         آقای عارف محمدزاده کسب رتبه اول در رشته طراحی در سطح شهرستان

۲-         آقای پویان پارسای کسب رتبه اول در رشته نقاشی در سطح شهرستان

۳-         آقای  مهدیار اکبریان کسب رتبه سوم در رشته نقاشی  در سطح شهرستان

این موفقیت ارزشمند را به دانش آموزان عزیز و خانواده های گرامیشان تبریک عرض می نماییم.

بر این باوریم تمامی این موفقیت ها در سایه ایمان به خدا، تلاش و پشتکار و خودباوری همکاران و دانش آموزان به دست آمده و در این راستا نقش مربی پرورشی دلسوز و زحمتکش سرکار خانم یداندوست بر هیچ کس پوشیده نیست، لذا شایسته است همه ما شکرگزار الطاف حضرت باری تعالی و قدردان محبت‌های این عزیز باشیم. با آرزوی موفقیت های روز افزون برای همه ی عزیزان .

ساخت کارت هدیه در روز مادر

زیباترین واژه بر لبان آدمی واژه “مادر” است / زیباترین خطاب “مادر جان” است / “مادر” واژه ایست سرشار از امید و عشق / واژه ای شیرین و مهربان که از ژرفای جان بر می آید / آسمانی پر از ستاره، دشتی پر از گل، /تقدیم به آنی که بهشت زیر پایش جا دارد .

                                                                                   به مادرم… که مهرش تا ابد در دلم جای دارد   روزت مبارک مادر

روز مادر یکی از زیباترین روزها در طول سال است که هر کس سعی می کند در حد توان خود، هدیه ایی را به مادرش تقدیم نماید و از این طریق وی را خوشحال کند. مطمئنا هیچ مادری به جنبه مالی هدیه توجه ندارد و تنها محبت فرزند است که ارزشی بالا دارد. پس می توان با اقدامی زیبا و جالب هدیه ایی با ارزش به مادر داد، یکی از این اقدامات که اغلب مورد توجه قرار می گیرد ساخت کارت هدیه برای روز مادر است  از این رو روز شنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ به مناسبت نزدیک شدن به سالروز ولادت ام ‌ابیها مادر امامت، همسر ولایت و دخت نبوت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) و گرامیداشت روز مادر دانش آموزان پایه سوم در زنگ هنر خانم یعقوب زاده با ساخت یک گل و کاردستی برای مادران خود و تقدیم این کارت ها به مادران از زحمات مادران خود تقدیر و تشکر نمودند .

زنگ ریاضی و مفهوم ” کوتاه وبلند ” کلاس خانم مصطفوی

روز شنبه  ۲  بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی اندازه گیری طول  و مفهوم بلند تر و کوتاه تر را تدریس نمودند . در این درس برای تدریس از واحد های مختلفی مثل چینه ، نی و… استفاده نمودند  . دانش آموزان در این درس با اندازه گیری طول وسایل مختلف مثل مداد ، ماژیک ، کتاب درسی ، دفتر مشق  و….. مفهوم بلندتر و کوتاه تر را فرا گرفتند و با مقایسه طول هر کدام بلندی و کوتاهی وسایل خود را تشخیص دادند . معلم از دانش اموزان خواست در منزل به عنوان تکالیف مهارت محور  درس ریاضی  با اندازگیری طول چند وسیله در منزل  را با استفاده  چینه ، شکلات و یا هر وسیله ای دیگر ،آنها را با هم مقایسه کنند و کوتاهی و بلندی آنها را تشخیص دهند .

زنگ فارسی و تدریس نشانه ” شـ ش” کلاس اول خانم مصطفوی

ش مثل  شیر ، آتش و  ………

روز شنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی معلم پایه اول در زنگ فارسی نشانه ی ” شـ  ش ” را تدریس نمودند . در این زنگ پس از تدریس این نشانه شکل صحیح نوشتن آن ، طریقه تلفظ صحیح آن را فرا گرفتند . به اینکه این نشانه در اول ،  یا آخر کلمه می آید اشاره نمودند و برای هر کدام مثالی زده شد.دانش آموزان کلماتی که شامل این نشانه بود مثل  آتش ، شیر و…. را نوشتند . جدول دوستی این نشانه را نیز در دفتر خود نوشتند و شعر این نشانه را همه باهم خواندند . جشن این نشانه را در پایان تدریس برگزار کردند و نمایش زیبایی در این رابطه با کمک معلم خود اجرا نمودند و از دانش آموزان پذیرائی شد .

ساخت کلمات جدید با روش خلاقانه در کلاس اول خانم مصطفوی

شناخت حروف و کلمه ها و درک معانی آن ها ،گسترش خزانه ی لغات ، پرورش قوای ذهنی چون تفکر و تخیل و… از اهداف خواندن در پایه اول ابتدایی می باشد .

به همین منظور خانم مصطفوی معلم پایه اول در زنگ فارسی روز شنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰  با روش های خلاقانه مختلفی از دانش آموزان خواستند کلمات را بخوانند تا این مهارت در آنها تقویت شود . یکی از این روش ها نوشتن حروف روی چوب بستنی بود و از دانش آموزان خواستند با کنار هم قرار دادن حروفی که  تا کنون فرا گرفتند و روی آنها نوشته شده است ، کلمات و جملات جدید بسازند و آنها را بخوانند . یکی دیگر از این روش ها کلمه سازی با خمیر بازی می باشد که روی تخته با خمیر بازی کلمات جدید ساختند و آنها را خواندند و زنگ متفاوت و جذابی را سپری نمودند و معلم از آنها خواست به عنوان تکلیف در منزل با روش های خلاقانه جدیدی  کلمه بسازند و جلسه بعد به کلاس بیاورند .

برگزاری جلسه شورای معلمان

از جمله اهداف شورای معلمان می توان به بالا بردن مهارت و كاراي  معلمان ، موقعيتي براي بهبود جو سازمانی و افزايش روحيه كاركنان و ايجاد الفت بين آنها ، محل  برا  تصحيح روش ها و….  می باشد . روز شنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ جلسه شورای معلمان با حضور مدیریت ومعاونین و کادر آموزشی دبستان ساعت ۱۱ در محل سالن اجتماعات دبستان برگزار گردید .  جلسه با قرائت قرآن آغاز گردید سپس جناب آقای علیخو معاون آموزشی ،  ضمن خیرمقدم به همکاران از حضور آنها تشکر نمودند . سپس در مورد شیوه نامه ارتقای علمی و مهارتی دانش آموزی نکاتی را بیان نمودند . در مورد چارچوب اجرایی طرح جابربن حیان و فرصت های متنوع یادگیری ، معرفی چارچوب اجرایی بازی و یادگیری ، معرفی چارچوب اجرایی سواد خواندن ، نوشتن و حساب کردن و اهداف آنها نکات مهم را بیان نمودند . همکاران نیز نظرات خود را بیان کردند و همکاران رابط توضیحات جامعی در مورد هر طرح بیان کردند .

دلنوشته روز مادر کلاس اول خانم مصطفوی

سلام به وجود با ارزش دختر گرامی پیامبر مهربان و صبور، که در مهربانی کردن به پدر تا جایی پیش رفت که او را ام ابیها یعنی مادر پدرش لقب دادند، سلام به حضرت زهرا سلام الله علیها که مانند کوهی استوار همراه پدر بود و با مهربانی های خود زخم های به دل نشسته ی پیامبر خدا از بی مهری های مردم را مرهم می نهاد و آرامش او بود.

به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) و گرامیداشت روز مادر ، روز یکشنبه ۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان کلاس خانم مصطفوی با راهنمایی معلم خود دلنوشته ای به مادر خود نوشتند و با کشیدن گل و رنگ آمیزی ، آن را تزئین نمودند و به مادران خود هدیه نمودند تا از زحمات مادرانشان تقدیر و تشکر کنند .

ساخت کارت هدیه در روز مادر توسط دانش آموزان

زیباترین واژه بر لبان آدمی واژه “مادر” است / زیباترین خطاب “مادر جان” است / “مادر” واژه ایست سرشار از امید و عشق / واژه ای شیرین و مهربان که از ژرفای جان بر می آید / آسمانی پر از ستاره، دشتی پر از گل، /تقدیم به آنی که بهشت زیر پایش جا دار

به مادرم… که مهرش تا ابد در دلم جای دارد   روزت مبارک مادر

روز مادر یکی از زیباترین روزها در طول سال است که هر کس سعی می کند در حد توان خود، هدیه ایی را به مادرش تقدیم نماید و از این طریق وی را خوشحال کند. مطمئنا هیچ مادری به جنبه مالی هدیه توجه ندارد و تنها محبت فرزند است که ارزشی بالا دارد. پس می توان با اقدامی زیبا و جالب هدیه ایی با ارزش به مادر داد، یکی از این اقدامات که اغلب مورد توجه قرار می گیرد ساخت کارت هدیه برای روز مادر است  از این رو روز یکشنبه ۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ به مناسبت سالروز ولادت ام‌ابیها مادر امامت، همسر ولایت و دخت نبوت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) و گرامیداشت روز مادر دانش آموزان کلاس خانم یعقوب زاده با ساخت کارت هدیه برای مادان خود و تقدیم این کارت ها به مادران از زحمات مادران خود تقدیر و تشکر نمودند

برگزاری جلسه دیدار با اولیا پایه اول کلاس خانم مصطفوی

در تعلیم و تربیت دانش آموزان، والدین و مدرسه نقش مهمی ایفا می‌کنند و نیاز به مشارکت هر دو می‌باشد. روز یکشنبه ۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی معلم پایه اول سومین جلسه دیدار با اولیا خود را در محل کلاس ساعت ۱۱ برگزار نمودند . در این جلسه معلم نکاتی در مورد روش کار دانش آموزان در منزل و روش ادامه تدریس نشانه ها و روش کار خود در ادامه سال تحصیلی  بیان نمودند و تأکید داشتند تکالیف در ساعت مشخص و مرتب برای معلم ارسال شود و به کلاس نیز آورده شود . در مورد نحوه ی برگزاری ادامه جشن  نشانه ها و بقیه نشانه ها بحث و تبادل نظر گردید و تصمیمات لازم در مورد جشن ها گرفته شد و در پایان اولیا در مورد فرزند خود با معلم صحبت کردند و مشکلات خود را بیان کردند و معلم به تک تک آنها پاسخ داد .

تبریک روز مادر توسط جناب آقای کنعانی

در عبور از گذر لحظه ها ودر تب وتاب مداوم زمین باز هم طلوعی دیگر اتفاق افتاد.باز هم سالگشت ،طوفانی در سیطره ی عرفانی اش به پا نمود واکنون من خوشحالم از اینکه سالی دیگر زنده بودیم تا آذین بندی قدوم دختر خورشید را شاهد باشیم  .

عید میلاد این اسوه ی تمام عیار مکارم وقله ی رفیع فضائل حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها )، فخر نسوان بنی آدم ویکتا گوهر بحر رسالت  که مصادف با روز مادرهست ، را به رهپویان راهش تبریک وتهنیت عرض می کنیم . به امید اینکه با دعای این طاهره ی مطهره در تاریکخانه ی تاریخ ، جانمان به بشارتی لم یزلی سبز گردد.

روز یکشنبه ۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها ) ، جناب آقای کنعانی نماینده محترم مؤسسه با حضور در مدرسه و در جمع معلمان خانم ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) ، روز زن و مادر را به همکاران تبریک عرض نمودند در مورد صفات حضرت زهرا (سلام الله علیها) ، اهمیت احترام به مادر و نقش مهم همکاران به عنوان یک مادر و زن سخنانی بیان نمودند  و روزشان را گرامی داشتند .

زنگ فارسی و تدریس نشانه ” یــ ی ” کلاس خانم مصطفوی

روز دوشنبه ۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی در جدول نشانه ها و حروف الفبا به حرف ” یــ  ی ” رسیدند و این  نشانه  را تدریس  نمودند . در این درس دانش آموزان ابتدا طریقه نوشتن نشانه ” یــ  ی” را فرا گرفتند سپس تلفظ این نشانه را آموزش دیدند و با نشانه ها و صداهای دیگر این نشانه را ترکیب کردند و جدول دوستی را کشیدند  در نهایت به ساخت کلمات جدید پرداختند .  دانش آموزان کلماتی مثل دریا ، یاد ، یار  و…..  را ساختند و با آنها آشنا شدند . پس از پایان تدریس جشن آغاز یادگیری نشانه ی ” یــ  ی ”  را برگزار نمودند و شعر مربوط به این نشانه را خواندند و در پایان از دانش آموزان پذیرایی گردید و خاطره این جشن زیبا در ذهن دانش آموزان حک شد .

تبدیل خط های ساده به نقاشی های زیبا

یکی از فواید نقاشی کردن افزایش مهارت های دستی دانش آموزان  است . هماهنگی بین چشم و مغز و دست کودک و افزایش ارتباط بین این سه عضو بدن از دیگر فواید نقاشی کردن کودک است.فعالیت های خلاقانه مثل نقاشی به رشد مغز کمک می کنند.

یکی از مهم ترین فواید نقاشی کردن، پرورش خلاقیت کودک است که سبب خلاق شدن او و کسب موفقیت های بیشتر در آینده خواهد شد. یکی از کارهای سرگرم کننده و جذاب برای همه ی دانش آموزان , نقاشی کردن است. به علاوه نقاشی کردن موجب پرورش تخیلات دانش آموزان می شود. بنابراین با نقاشی به پرورش ذهن کودک بپردازیم . روز شنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم اسکندری در زنگ هنر پایه دوم با کشیدن خط های شکسته از دانش آموزان خواستند با خلاقیت خود نقاشی بکشند و دانش آموزان هر کدام نقاشی های زیبایی کشیدند .

” معلم شو ” در کلاس خانم فتحعلیان

روز دوشنبه ۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ درس علوم پایه پنجم مبحث  ” بینایی و شنوایی ” توسط دانش آموزان تدریس شد .

دانش آموزان آقای مهرسام زنگنه و آقای محمدمهدی خضری با استفاده از مولاژ چشم و گوش این درس را تدریس کردند.  در این درس در مورد ساختار ساده چشم وگوش آشنا شدند  . بخش های قابل مشاهده چشم وگوش را مشاهده می کنند و در باره کار این بخش ها و نقش آنها در دیدن و شنیدن ، برای دانش آموزان توضیح دادند و به طور خلاصه چگونگی دیدن و شنیدن را آموزش دادند  . آنها با استفاده از شکل های کتاب در باره حفظ سلامت چشم وگوش با دوستان خود گفت و گو می کنند و راه های مراقبت از این اندام ها را با جمع آوری اطلاعات آموزش دادند.

زنگ فارسی و درس ” هنرمند ” کلاس خانم طاهری

روز دوشنبه ۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم طاهری معلم پایه دوم در زنگ فارسی درس ” هنرمند ” را تدریس نمودند . در این درس به ویژگی های هنرمند و شاخه های گوناگون هنر مانند نقاشی سفالگری، قالی بافی، عکاسی…. اشاره شد و همچنین به توصیف ویژگی های یک هنرمند از قبیل توجه، دقت در مشاهدات، صبر و حوصله  تأکید نمودند .معنی  هنرمند را کسی که کاری را با دقت و فکر انجام دهد ، بیان نمودند .  دانش آموزان درخصوص هنرهای دیگر در کلاس بحث و گفت وگو کردند . بعد از تدریس درس دانش آموزان با بازی و نمایش نقش هنرمندانی که هنرشان در متن درس آمده بود مثل عکاس ، نقاش ، موسیقی دان ، و…..  را ایفا کردند .

برگزاری جلسه هیئت اخلاص

مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی ) :

اگر چنانچه کسانی بخواهند برای انقلاب کار کنند و این ها متشکل نباشد ، متجمع نباشند ، نخواهند توانست از لحاظ کمیت آن کاری را بکنند که یک گروه متشکل انجام خواهند داد . تشکیلات یکی از فرائض هر گروه مردمی است که هدفی را دنبال می کنند . تشکیلات یعنی نظم، یعنی تقسیم وظایف ، یعنی ارتباط و اتصال و زنجیره ای کار کردن ، این معنای تشکیلات  است .

از سال ۱۳۹۸ هیئت دانش آموزی اخلاص با هدف مشارکت دانش آموزان در امور مختلف آموزشی و فرهنگی ، ایجاد روحیه دینی و انقلابی ، تربیت دانش آموز طراز انقلاب در مجموعه مدارس امام حسین (علیه السلام) تشکیل گردید .

روز دوشنبه ۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ جلسه هیئت اخلاص با حضور جناب آقای کنعانی نماینده محترم مؤسسه و سرکار خانم تربتی نیا معاون آموزشی مؤسسه و معاونین پرورشی و دانش آموزان هیئت اخلاص مدارس امام حسین (علیه السلام) در هر سه مقطع ساعت ۱۰ صبح در محل نمازخانه دبستان پسرانه امام حسین (علیه السلام)  برگزار گردید .  جلسه با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغازگردید . سپس جناب آقای کنعانی در رابطه با لزوم کار تشکیلاتی و اهداف و برنامه های هیئت دانش آموزی اخلاص صحبت نمودند و وظایف و برنامه های هر کمیته را تشریح نمودند. دانش آموزان هیئت اخلاص باید ایده ها و نظرات خود را به مربی پرورشی انتقال دهند .

زنگ ریاضی و تدریس قطر کلاس خانم احمدی

روز سه شنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم احمدی معلم پایه سوم در زنگ ریاضی مبحث ” قطر اشکال هندسی ” را تدریس کردند . قطر در اشکال هندسی (چندضلعی‌ها) به خطی اطلاق می‌شود که دو راس از هندسه را به یکدیگر متصل می‌نماید. بعد از تعریف قطر در اشکال هندسی , طریقه رسم قط اشکال مختلف ،  از شکل مثلث شروع کردند و تعداد قطرهای مثلث را بررسی نمودند و به این نتیجه رسیدند که چون هیچ کدام از دو راس را نمی توان بهم وصل کرد، بنابراین مثلث قطر ندارد . بعد از آن تعداد قطرهای شکل های مختلف مثل مربع ، مستطیل ، متوازی الاضلاع ، پنج ضلعی ، شش ضلعی و …. را مورد بررسی قرار دادند و برای تعداد قطرهای چند ضلعی ها یک فرمول پیدا نمودند .

جلسه ستاد عتبات عالیات

طرح نذر فاطمی و علوی و دفاع از حریم ولایت و امامت با مشارکت در ساخت صحن زیبای حضرت زینب کبری ” سلام الله علیها ” در کربلای معلی

میلاد حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) تا میلاد امام علی ( علیه السلام)

قطره هم دریاست ، اگر با دریاست                                     ورنه او قطره و دریا ، دریاست

طبق بخشنامه ارسالی از طرف اداره آموزش و پرورش ، جلسه ستاد فرعی عتبات عالیات به منظور کمک به ساخت صحن زیبای حضرت زینب کبری ( سلام الله علیها ) در کربلای معلی روز سه شنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ با حضور مدیرت دبستان ، معاونین آموزشی و معاون پرورشی دبستان برگزار گردید . در این جلسه در مورد اهمیت موضوع صحبت شد و در مورد چگونگی توجیه دانش آموزان و جمع آوری نذورات آنها تصمیم گیری شد . در این جلسه در مورد همکارانی که تمایل دارند یک متر مربع از صحن حضرت زینب ( سلام الله علیها ) را خریداری کنند نیز تصمیم گیری شد که چگونه نذورات آنها را جمع آوری گردد .

اعداد سه رقمی با استفاده از چرتکه در کلاس خانم طاهری

آموزش حساب و کتاب در قدیم با وسیله ای به نام چرتکه انجام می شد و امروزه نیز علم ثابت کرده است که چرتکه سه رقمی می تواند به درک عمیق تر مفاهیم جمع و تفریق در دانش آموزان دبستانی کمک نماید.از آنجایی که دانش آموزان دوره اول ابتدایی و خصوصا کلاس اول و دوم دبستان، جمع و تفریق اعداد سه رقمی را فرا می گیرند، به همین دلیل چرتکه سه رقمی برای این دسته از دانش آموزان مفید است.چرتکه سه رقمی با داشتن جایگاه یکان، دهگان و صدگان اعداد، می تواند اعداد سه رقمی را به خوبی نمایش دهد. از این رو روز سه شنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم طاهری معلم پایه دوم در زنگ ریاضی جمع و تفریق اعداد سه رقمی را با استفاده از چرتکه آموزش دادند . در این تدریس دانش آموزان ابتدا طریقه استفاده از چرتکه را فرا گرفتند و اعداد سه رقمی را نشان دادند سپس جمع و تفریق اعداد سه رقمی را با استفاده از آن تمرین نمودند .

تدریس درس ” بسازیم و لذت ببریم ” در کلاس خانم طاهری

روز شنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم طاهری معلم پایه دوم درس علوم ” بسازیم و لذت ببریم” را تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان با ویژگی وسایل مختلف ، چگونگی ایجاد کاردستی ها ،  مزایای استفاده از وسایل دور ریختنی ، انواع مواد ،  مراحل ساخت یک کاردستی آشنا شدند .

بعد از پایان درس دانش آموزان پس از آشنایی اولیه با ابزارهای گوناگون و استفاده مناسب از آنها و تصمیم گیری برای ساخت کاردستی های متنوع، اقدام کردند . هر کدام با توجه به خلاقیت خود و استفاده از هر ماده دور ریختنی که در دسترس داشت یک کاردستی ساخت و  دانش آموزان بعد از این درس استفاده بهینه از حداقل امکانات را یاد گرفتند و خلاقیت آنها نیز تقویت شد. دست سازه های دانش آموزان در معرض نمایش قرار داده شد ، تا زمینه فعال کردن ذهن دانش آموزان فراهم گردد.

جشن اسم کلاس خانم مصطفوی

                                                     از امروز میتونم من اسممو بنویسم                                                    ممنونم تو بهترینی معلم عزیزم

هیچ چیز زیباتر از یادگیری حروف الفبا برای کلاس اولی‌ها نیست. هنگامی که برای نخستین بار بتوانند اسم خود را بنویسند. یکی از رویداد های مهم برای کلاس اولی ها برپایی همین جشن است . در این جشن کلاس اولی ها اسم خود را می توانند بنویسند. روز سه شنبه ۵ بهمن ماه  ۱۴۰۰ دانش آموزان کلاس خانم مصطفوی که می توانستند اسم خود را بنویسند جشن گرفتند . آقا آریا  ، آقا رایان با یادگیری نشانه ” یــ  ی ” ،  توانستند برای اولین بار اسم خود را بنویسند  سپس جشن برگزار کردند . در این جشن دانش آموزان از زحمات معلم خود که در این راه زحمات زیادی برای آنها کشیده بودند تقدیر و تشکر نمودند و شعر مربوط به اسم خود را خواندند و با شیرینی از دوستان خود پذیرائی نمودند .

آموزش دسته های یکی ده تایی کلاس خانم مصطفوی

 یکی از مطالب مطرح شده در کتاب های دوره ی ابتدایی ، وجــــــود دو جدول «یکی – ده تایی» و « یکان-دهگان » است. جدول یکـــــی – ده تایی از کتاب پایه ی اوّل شــــروع می شود .

در جدول یکی – ده تایی ، هـــــر ستون نشان دهنده ی تعــــداد اشیای یکــــی است ، که این اشیا ممکن است از نه عدد هم بیشتـــر باشند و ستــــون ده تایی ، تعداد دسته هایی ده تایی را نشان می دهد که باز هم ممکن است تعداد آنها از نه عدد بیشتر باشد .روز سه شنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی معلم پایه اول در زنگ ریاضی درس یکی ، ده تایی و طریقه کشیدن جدول یکی ، ده تایی را تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان ابتدا با استفاده از اشکال دسته های ده تایی را تشکیل دادند و آماده فرا گرفتن ارزش مکانی شدند . سپس با استفاده از چوب خط عدد ده تا نمایش دادند و به صورت های مختلف نوشتن عدد ۱۰ را فرا گرفتند .

زنگ علوم و تدریس درس هشتم پایه ششم

روز شنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ در زنگ علوم پایه ششم خانم فتحعلیان درس ” طراحی کنیم و بسازیم ” را تدریس نمودند . نکات مهم بیان شده به شرح ذیل می باشد :

  • برای انجام بسیاری از کارها لازم است از ماشین ها استفاده کنیم، چراکه قدرت و توان ما ناکافی و یا حتی زمان ما بسیار ارزشمنداست .
  •    ماشین ها انواع متفاوتی دارند ولی تمام آنها یک یا چند مورد از موارد زیر را انجام می دهند:

۱. افزایش نیرو ۲. تغییر جهت نیرو

۳. افزایش سرعت حرکت ۴. تبدیل انرژیها به هم

  • روشهای تولید یا مهار نیرو در ماشین ها :

۱. استفاده از بادبان

۲. استفاده از کِش

۳. استفاده از فنرهای مارپیچی

۴. استفاده از هوای فشرده

۵. استفاده از موتورهای گرمایی

۶. استفاده از موتورهای الکتریکی

  •     استفاده از بادبان:در این روش، نیرو افزایش می یابد و طراحی بادبانها طوری است که اگر باد تا حدی نیز بصورت مخالف وزید، قایق حرکت کند.
  •     موتور گرمایی:دستگاهی است که برای آزادسازی انرژی موجود در سوختها استفاده می شود.
  •     موتور الکتریکی:در یک موتور الکتریکی، انرژی الکتریکی به انرژی حرکتی تبدیل می شود.

✔️✔️ بطورکلی یک موتور الکتریکی از چند جزء تشکیل شده است:

۱. دو آهنربای دائمی

۲. یک سیم پیچ

۳. یک هسته آهنی

  •     ژنراتور:ژنراتور یا مولد دستگاهی است که انرژی الکتریکی تولید می کند.

زنگ هدیه های آسمان و تدریس درس ” عید مسلمانان “

روز شنبه  ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم گل بخشی در زنگ هدیه های آسمان درس یازدهم ” عید مسلمانان ” را تدریس نمودند . در این درس در مورد عید فطر و نماز آن توضیح دادند . دانش آموزان با برخی مراسم و احکام مربوط به روزه و عید فطر آشنا شدند .

در مورد نحوه ی خواندن نماز عید فطر توضیح دادند . مسلمانان هر سال روز عید فطر را جشن می گیرند و این روز را به یکدیگر تبریک می گویند ، چون عید فطر عید بزرگ مسلمانان است و مسلمانان بعد از یک ماه عبادت و روزه داری و طلب بخشش از درگاه خداوند به پایان ماه رمضان رسیده اند. امام علی (علیه السلام) در این باره می فرمایند : این روز را خدا برای شما عید قرار داده است. در این روز بسیار دعا کنید.  قبول طاعات و عبارات همه ی مسلمانان جهان ،  اتحاد و وحدت همه ی مسلمانان  ، تندرستی و سلامتی خانواده و همه ی مسلمانان از جمله دعاهایی است که در روز عید فطر دعا می کنیم .

زنگ فارسی و تدریس صفت و موصوف پایه ششم

روز شنبه ۹بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم عبداله زاده در زنگ فارسی پایه ششم در فضای مجازی مبحث ” صفت و موصوف ” را تدریس  نمودند . صفت کلمه ای است که با آن موصوف را وصف می کنیم. موصوف یک اسم است که ما آن را وصف می کنیم. بعد از تعریف صفت و موصوف و بیان ویژگی های آنها طریقه ی تشخیص آنها را از مضتف و مضاف الیه را بیان  نمودند . برای تشخیص صفت و موصوف از مضاف و مضاف الیه می توانیم بعد از موصوف (( ی )) قراردهیم.اگر ترکیب،وصفی بود،عبارتی معنی دار به وجود می آید. سپس در مورد انواع صفت ها ، صفت های فاعلی و صفت های مفعولی و صفت لیاقت نکات مهمی بیان گردید . هر کدام توضیح داده شد و برای آنها مثال زدند .

تدریس درس نهم ریاضی کلاس خانم طاهری

روز شنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم طاهری در زنگ ریاضی پایه دوم فصل پنجم سانتی متر و میلی متر را تدریس نمودند  . در ابتدا اندازه گیری طول وسایل را با استفاده از وسایل غیراستاندارد مثل چینه ، نوار کاغذی ، پاک کن و…. را یاد آوری نمودند . سپس اندازه گیری طول وسایل با استفاده از وسایل استاندارد مثل خط کش را آموزش دادند و سانتی متر و میلی متر را به عنوان واحد های دقیق تر در اندازه گیری بیان نمودند . در این درس معلم یادآور  شد اندازه گیری با واحد غیراستاندارد به طور تقریبی اشیا را اندازه گیری می نماید و خط کش را به عنوان وسیله ای دقیق در اندازه گیری معرفی نمودند . دانش آموزان روش استفاده از خط کش را در این درس فرا گرفتند و فهمیدند هر سانتی متر ۱۰ میلی متر است  . سپس اشکال هندسی مثل مربع ، مثلث ، مستطیل را کشیدند و اضلاع آن را اندازه گیری نمودند .

نقاشی کامل کردنی در پایه چهارم

یکی از جذاب ترین شیوه های نقاشی کودکان ، کامل کردن طرح یا تصویری است که در اختیار او قرار می گیرد . در این روش از نقاشی کودک به بازتاب خواسته ها و تمایلات درونی خود می پردازد و در قالب تصویری زیبا با معلم خود و دوستانش صحبت می کند . در واقع یکی از شیوه های روانشناسانه نقاشی ، همین شیوه است .

ارائه کردن این گونه طرح ها در کلاس درس به شاگردان ، فرصت زیبایی را برای خلق تفکر و خیال پردازی ایجاد می کند . روز شنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم یعقوب زاده در زنگ هنر پایه چهارم با کشیدن یک تصویر ناقص از دانش آموزان خواستند با خلاقیت خود تصویر را کامل کنند . در این تصویر عکس یک راننده در داخل ماشین کشیدند و از دانش آموزان خواستند به دلخواه نقاشی را کامل کنند و دانش آموزان نقاشی های خود را با فکر و ایده های مختلف کشیدند و زنگ نقاشی به یک زنگ پویا تبدیل شد .

زنگ علوم و درس ” درون آشیانه ها “

چرخ ریسک پرنده‌ای است که شاخه‌ها و برگ‌های نازک گیاهان را جمع‌آوری می‌کند و با نوکش آن‌ها را به هم می‌بافد. سپس درون لانه را با پرهای نرم خود یا پرندگان دیگر و نیز قسمت‌های نرم گیاهان پر می‌کند تا جای تخم‌هایش نرم باشد. این آشیانه فقط یک سوراخ برای ورود و خروج پرنده دارد.

روز شنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم مختاری فر در زنگ علوم  پایه دوم درس ” درون آشیانه ها ” را تدریس نمودند . در این درس دربارهٔ نیاز جانوران به محلی برای زندگی، لانه سازی آنها و کارهایی که برای مراقبت از فرزندانشان انجام می دهند، نکاتی بیان نمودند . مراحل زندگی چند جانور را مقایسه و دربارهٔ شباهت ها و تفاوت های آنها، نیازهای جانوران هنگام رشد و چگونگی برطرف شدن این نیازها توضیح داده شد . از دانش اموزان خواستند در مورد یک جانور تحقیق کرده و نتیجه را به کلاس بیاورند و برای دوستان خود بخوانند .

تدریس درس اهرم ها در زنگ علوم پایه پنجم

روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم  فتحعلیان در زنگ علوم ادامه تدریس درس هشتم  پایه پنجم ” کارها آسان می شود ” در مورد اهرم ها توضیح دادند . نکات مهم بیان شده در این جلسه به شرح ذیل می باشد :

  •     ماشین ساده:ابزار مکانیکی که انجام کار را آسانتر می کنند.
  •     بطورکلی شش نوع ماشین ساده داریم:

۱. اهرم       ۲. چرخ و محور       ۳ . قرقره              ۴ . سطح شیبدار             ۵.  گُوِه           ۶. پیچ

  •     اهرم:یک نوع ماشین ساده که از یک تکیه گاه و یک جسم سخت تشکیل شده است.
  •     تکیه گاه:نقطه ای که اهرم حول آن می چرخد.
  •     بازوی محرک:فاصله تکیه گاه تا محل اعمال نیرو در یک اهرم است .
  •     بازوی مقاوم:فاصله بین تکیه گاه تا جسم است.

۱. اهرم نوع اول

  •     محل قرار گیری تکیه گاه: بین محل اعمال نیرو و قرار گیری جسم
  •      در این نوع اهرم‌ها، محل قرارگیری تکیه گاه میان محل وارد کردن نیرو و محل قرار گیری جسم است. مانند الاکلنگ، ترازوی کفه‌ای، قیچی و انبردست .
  •     اهرم نوع اول، حالت اول: در این حالت تکیه گاه دقیقا بین جسم و نیروی محرک است!

✔✔ این اهرم ها با انتقال نیرو و تغییر جهت نیرو به ما کمک می کنند.

  •     اهرم نوع اول، حالت دوم:

    در این حالت، تکیه گاه به جسم نزدیک تراست و طول بازوی مقاوم کوچکتر از بازوی محرک می باشد.

✔✔ این اهرم ها با انتقال، تغییر جهت و افزایش نیرو به ما کمک می کنند و باعث کاهش سرعت انجام کار می شوند.

  •     اهرم نوع اول، حالت سوم:

در این حالت، تکیه گاه به نیروی محرک نزدیک تر بوده و بازوی مقاوم بزرگتر از بازوی محرک است.

✔✔ این اهرم ها با انتقال و تغییر جهت نیرو و نیز افزایش سرعت انجام کار به ما کمک می کنند.

✔ این اهرم، نیرو را کاهش می دهد!

زنگ علوم و تدریس ” چه می خواهم بسازم “

روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم  حیدری معلم پایه اول در زنگ علوم درس هشتم ” چه می خواهم بسازم ” را در فضای مجازی برای دانش اموزان تدریس نمودند . در این درس در مورد اهمیت به کارگیری ابزار در زندگی و چگونگی سهولت کارها و استفاده از ابزار در انجام کار های روزمره توضیح داده شد . در ساخت یک وسیله چگونگی تأثیر ابزار را در ساده نمودن کارها  یا صرفه جویی در زمان برای دانش آموزان نکاتی بیان گردید .  در یک نمونه از کار های شخصی خود چگونگی تأثیر ابزار را در آسان تر شدن کارها را بیان نمودند . وسایل متداولی که در طول روز با آنها سرو کار دارند را نام بردند و دسته بندی نمودند .

تدریس درس انرژی در زنگ علوم پایه ششم

روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم  فتحعلیان در زنگ علوم پایه ششم درس ” سفر انرژی ” را تدریس نمودند .

در این درس در مورد انرژی و انواع آن توضیح داده شد نکات مهم این درس به شرح ذیل می باشد :

  •     انرژی پتانسیل شیمیایی:شکلی از انرژی است که می تواند در حین انجام یک واکنش شیمیایی ذخیره یا آزاد شود.

✔✔ انرژی پتانسیل شیمیایی در تمامی مواد وجود دارد. در پیوندهای شیمیایی مواد است!

✔ انرژی موجود در سوخت های فسیلی، غذاها، باتری ها و انرژی مبادله شده در هنگام تبدیل حالات ماده در این دسته اند.

  •     در فرآیند فتوسنتز، گیاهان انرژی تابشی خورشید را به انرژی شیمیایی به شکل گلوکز تبدیل می کنند.
  •     انرژی پتانسیل کشسانی: انرژی ذخیره شده در فنر و اجسامی مانند آن را، انرژی پتانسیل کشسانی می نامیم.
  •     مثال هایی از انرژی پتانسیل کشسانی: انرژی که در فنر کشیده شده یا فشرده شده و یا امثال آن مثل زِه کشیده شده وجود دارد؛ کمانی که زِه آن کشیده شده یا نیروسنجی که وزنه ای به آن آویزان شده و باعث کشیده شدن فنرش شده است همگی مواردی از انرژی پتانسیل کشسانی اند!

✔✔ مقدار کشیدگی یا فشردگی فنر با مقدار انرژی پتانسیل کشسانی رابطه مستقیم دارد.

  •     انرژی پتانسیل الکتریکی:انرژی ذخیره شده در بارهای الکتریکی است.

✔✔ انرژی پتانسیل الکتریکی به طبیعت میدان الکتریکی که بار نقطه ای در آن است و به اندازه بار الکتریکی بستگی دارد.

  •     انرژی پتانسیل گرانشی: انرژی که در جسم به دلیل داشتن ارتفاع از سطح زمین ذخیره می شود.
  •     انرژی پتانسیل گرانشی:انرژی که در جسم به دلیل داشتن ارتفاع از سطح زمین ذخیره می شود.
  •     انرژی جنبشی:انرژی موجود در اجسام متحرک را انرژی جنبشی می گوییم.

✔ واحد انرژی جنبشی اجسام ژول یا کیلوگرم متر بر مجذور ثانیه است.

✅ رابطه انرژی جنبشی به صورت بالاست. در واقع انرژی جنبشی با جرم جسم و سرعت حرکت آن رابطه مستقیم دارد.

  •     انرژی پتانسیل گرانشی:هر جسمی که از سطح زمین ارتفاع بگیرد، مقداری انرژی به صورت پتانسیل گرانشی در خود ذخیره می کند .

آماده سازی فضای دبستان به مناسبت دهه مبارک فجر

امـام آمـد و چون خون در رگ هایمان جاری شد. امـام آمـد و به سان نور، شب تارمان را روشنایی داد. امـام آمد و چـون روح به کالبد مرده مان، حیاتی دوبـاره بخشید. امام آمد و زمستانمان را بهــاری جـاودانه کرد. امـام آمد و فــجــر آورد و در دسـتان پر نـورش، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را به ارمغان آورد.

سلام بر تو ای مطلعِ فجر.ای سپیده سحر، ای انفجار نور، خوش آمدی. ای نور چشم ملت ایران خوش آمدی . ای یوسف عزیز به کنعان خوش آمدی . دیدی که چشم مردم ایران سپید گشت . یعقوب وار، در غم هجران خوش آمدی . روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه۱۴۰۰ به مناسبت آغاز دهه مبارک فجر خانم یزداندوست مربی پرورشی مدرسه را تزئین نمودند و آماده دهه مبارک فجر شدند .

زنگ فارسی و تدریس نشانه ی ” کــ ک” کلاس اول خانم صداقت جو

روز دو شنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم صداقت جو معلم پایه اول نشانه  ”  کــ  ک ” را در فضای مجازی تدریس نمودند .

در این درس دانش آموزان با شکل نوشتن ، طریقه تلفظ صحیح و دو شکل این حرف آشنا شدند . جهت یادگیری بهتر ، دانش آموزان این نشانه را با قصه و شعر فرا گرفتند . دانش آموزان نشانه و حرف ” کــ  ک ” را با صداها ترکیب نمودند و بعد با نشانه های دیگر ترکیب نمودند و کلمات جدید را ساختند . جایگاه این حرف را در جدول الفبا مشخص نمودند.  بعد از تدریس کامل درس دانش آموزان کلماتی که با این نشانه ساختند را در دفتر  خود نوشتند . بعد از یادگیری این نشانه جهت تثبیت بهتر از دانش آموزان خواسته شد در منزل غذایی که با نشانه ” کــ  ک ” شروع می شود مثل کوکو ، کباب و… را به کمک مادرانشان بپزند و عکس آن را برای معلم خود ارسال کنند .

بندنویسی در مورد دهه فجر

باز هم دهه فجر رسید. روزهای پیروزی انقلاب اسلامی که برای پدر و مادرهای ما پر از خاطره است. در دهه فجر اسلام تولدی دوباره یافت و این دهه در تاریخ ایران نقطه ای تعیین کننده و بی مانند بشمار می رود. دوازده تا بیست و دو بهمن ۱۳۵۷ دهه فجر انقلاب اسلامی و روزهای سرنوشت ساز ملت به پا خاسته ایران است. بازگشت افتخارآمیز امام خمینی به ایران اسلامی و اعلام تشکیل دولت موقت با خود نتایج مثبتی از جمله پیوستن بسیاری از ارتشیان به انقلاب و بیعت نیروی هوایی با امام بزرگوار و شکست حکومت نظامی با حضور شکوهمند مردم در صحنه به فرمان امام خمینی، فتح مراکز مهمی همچون صدا و سیما و پادگان های نظامی و سرانجام پیروزی انقلاب اسلامی را همراه داشت.

روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم احمدی معلم پایه سوم به مناسبت نزدیک شدن به ۱۲ بهمن ماه و آغاز دهه مبارک فجر ، از دانش آموزان خواستند بندی زیبا در مورد دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بازگشت امام خمینی (رحمت الله علیه ) بنویسند وو برای دوستان خود بخوانند و یا نقاشی در این زمینه بکشند .

زنگ قرآن و تدریس لوحه ۱۰ کلاس خانم مرادیان

هدف آموزش قرآن در دوره‌ ابتدايی ، دستيابی دانش‌آموزان به سواد قرآنی است. به‌ طور ساده كسی از سواد قرآنی برخوردار است كه قرآن كريم را به ‌راحتی و روانی می‌خواند، معنای عبارات و آيات ساده و پركاربرد قرآن را می‌فهمد، با پيام‌های زندگی‌ساز آن كه موجب سعادت دنيا و آخرت است، آشناست و بالاخره تمام اين مهارت‌ها و دانش‌ها را ضمن انس با قرآن كريم يعنی خواندن روزانه و مستمر آن، حفظ كرده و به‌ تدريج ارتقاء می‌بخشد.

روز شنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم مرادیان در زنگ قرآن پایه اول سوره ی ناس را تدریس نمودند و خواندن این سوره را با دانش آموزان تکرار و تمرین نمودند . سپس کلمات قرآنی بیان شده در درس را به صورت بخش بخش خواندند و دانش اموزان آنها را تکرار کردند . به عنوان تمرین در منزل از دانش آموزان خواستند این کلمات را بخش بخش بخوانند و در دفتر خود بنویسند .

کاردستی سنگ ها در زنگ علوم پایه اول خانم مهدی زاده

روز دو شنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم مهدی زاده معلم پایه اول در زنگ علوم درس هفتم ” زمین خانه سنگی ما ” را تدریس نمودند .

در این زنگ در مورد محل هايی که در آن جا سنگ يافت می شود و موارد استفاده از آنها و نيز بعضی از روش های تغييرات سنگ ها توضیحاتی داده شد .  با مشاهده ی سنگ ها آنها را براساس موارد استفاده، جنس ، رنگ، تغییرات طبقه بندی نمودند . از دانش آموزان خواستند آب و سنگ هارا داخل قوطی بريزند و در قوطی را محکم ببندند. قوطی را به شدت تکان دهند، سپس پارچه را روی ظرف شيشه ای با نخ محکم ببندند حال در قوطی را باز کنند، ابتدا سنگ ها را با دست خارج کنند و بعد آبقوطی را روی پارچه بريزند. به آنها فرصت دهيد در مورد تغييرات سنگ ها گفت وگو کنند. دانش آموزان نتیجه گرفتند خرده سنگ ها از ساييده شدن سنگ ها به وجود آمده اند. دانش آ موزان ارتباط بين اين آزمايش و اتفاقاتی که در طبيعت برای سنگ ها رخ می دهد  را فرا گرفتند . معلم از دانش اموزان خواستند با سنگ های مختلف کاردستی به کلاس بسازند .

خلاقیت در نوشتن املا کلاس دوم خانم مختاری فر

می دانیم شیوه هایی برای آموزش وجود دارد که با بازی همراه است . یکی از روش های مختلف و جذاب املا ، نوشتن آردی می باشد به این صورت که آرد را در سینی پهن می کنیم و دانش آموز با انگشت روی آن کلمات را می نویسد.

البته این کار با شکر تمیز تر است.  روز دو شنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ در زنگ خلاقیت و املا آموزشی آموزگار پایه دوم خانم مختاری فر به صورت مجازی از دانش آموزان خواستند املای خود را روی آرد و یا شکر بنویسند . در املا آردی چون پاک کنی وجود ندارد دانش آموزان با دقت بیشتر و فهم عمیق تر می نویسند‌ ، و همچنین با انگشت نوشتن باعث تقویت مهارت دست ورزی می شود زنگ املا برای دانش آموزان جذاب تر شد که علاوه بر آموزش جنبه ی بازی و سرگرمی هم داشت . این نوع املا با اهداف ترغیب و تشویق دانش آموزان به نوشتن املاهای خلاقانه ، پرورش مهارت درست نویسی ،  ایجاد علاقه و انگیزه بیشتر در دانش آموزان بود .

طرح حفظ سوره مبارک فجر

امام صادق (علیه السلام )فرمودند:

هر کس در خواندن سوره فجر مداومت داشته باشد ،با امام حسین (علیه السلام )درجه اش دربهشت خواهد بود.

برنامه‎های مختلف در دهه مبارک فجر به منظور توسعه و ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی در ایام الله دهه فجر برگزارمی شود . به مناسبت فرا رسیدن ایام مبارک دهه فجر خانم یزداندوست مربی پرورشی درنظر گرفتند که دانش آموزان عزیزمان در کلیه پایه ها به حفظ سوره فجر دعوت کنند   و پسرهای عزیزمان  درصورت تمایل، به حفظ سوره بپردازند  و از روز  ۱۲ بهمن ماه   ۱۴۰۰ حفظ کنند و از این عزیزان پرسش به عمل آید و به حافظان سوره فجر هدایایی به رسم یاد بود توسط معاونت محترم پرورشی تقدیم گردد .

خدایا قرار بده مارا / از دوستان قرآن / و دوستان اهل قرآن / و رفیع کن مقام ما را با قرآن / و شفاعت کن مارا به آن – آمین !

زنگ فارسی و نشانه ” قـــ ق ” کلاس اول خانم مهدی زاده

روز سه شنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم مهدی زاده در زنگ فارسی نشانه ی ” قــ  ق ” را به صورت مجازی تدریس نمودند . دانش آموزان با صدا ی این نشانه آشنا شدند .

 توانايی خواندن و نوشتن کلمات با حرف جدید را پیدا نمودند و کلماتی که شامل این نشانه بودند را خواندند و در دفتر خود نیز نوشتند . درس دوازدهم با عنوان ” همکاری ” در کتاب فارسی می باشد . پس از تدریس نشانه ، در مورد  همکاری بين اعضای خانواده و اهمیت آن توضیحاتی داده شد  . دانش آموزان  وسایل آشپزخانه و رعایت نکات ایمنی در استفاده از آنها را فرا گرفتند و به آداب اجتماعی (سلام کردن ) تأکید نمودند . از دانش اموزان خواسته شد وسایل آشپرخانه که نشانه ” قــ  ق ” را دارد مثل قاشق ، قوری ، بشقاب ، چاقو ريال قندان و …… را بیان کنند . از دانش آموزان خواستند از همکاری شان با خانواده و مادر خود عکس بگیرند و برای معلم بفرستند .

نقاشی به مناسبت دهه مبارک فجر

پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، نگینی درخشان در تاریخ معاصر ایران است، این پیروزی، نماد غلبه اراده پولادین ملتی است که با دست‌های خالی و عزمی راسخ، کاخ‌های پر زروزیور رژیم طاغوت و سرسپردگی شاه ایران در برابر بیگانگان را برنتابید و با مشت‌های گره‌کرده تا ثبت پیروزی انقلاب بر جریده تاریخ ایستادگی کرد…

بیست و دو بهمن مبارک!

وقتی به روز های خاطره انگیز دهه مبارک فجر نزدیک میرشویم تکالیف و کارهای فوق برنامه دانش آموزان هم رنگ و بوی انقلاب می گیرد. آهنگ های انقلابی ، کاردستی و روزنامه دیورای ۲۲ بهمن و انشا به مناسبت پیروزی انقلاب  در بهمن ۵۷ و مهم تر از همه نقاشی دهه فجر و ۲۲ بهمن جزء تکلایف و فوق برنامه دانش آموزان است . روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم یعقوب زاده  معلم هنر دبستان در زنگ هنر دانش آموزان پایه پنجم از دانش آموزان خواستند نقاشی در مورد دهه مبارک فجر و۲۲ بهمن ماه بکشند و دهه مبارک فجر را گرامی دارند  .

نواختن زنگ انقلاب

وقتی صدای پای بهمن از کوچه پس کوچه های خاطره ها به گوش تو می رسد. گویی شهیدانند که آمده اند برای بیعت دوباره برای هشدار و تذکر و بیداری . بهمن که از راه می رسد شهیدان پیمان نامه ی خونین شهادت را برای تجدید امضای تک تک ما می آورند تا فراموش نکنیم که باغبان لاله ها امام مهربان بود و سایبان لحظه ها، نگاهش هنوز هم نگران باغمان است. هر بهمن امام است که دوباره بر بال ملائک به دیدارمان می آید و کوچه های باغمان را پر از نسترن و نیلوفر می نماید. گام هایش همه جا یاس می کارد و گل محمدی به خانه ها هدیه می کند. بهمن همیشه در راه است.

روز سه شنبه  ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ورود تاریخی حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) به ایران مراسم نواختن زنگ انقلاب همزمان با ورود امام در ساعت ۹:۳۳ برگزار گردید  و به صورت زنده در پیام رسان شاد نیز پخش گردید در این مراسم بعد از نواخته شدن زنگ انقلاب سرود انقلابی پخش گردید سپس جناب آقای وزین پور مدیر دبستان ضمن تبریک فرارسیدن ایام ا… دهه فجر ، در مورد دهه مبارک فجر و انقلاب اسلامی ایران سخنانی بیان کردند و تمثال مبارک رهبر انقلاب  را گلباران نمودند . امید است با عمل به فرامین رهبری، شاهد همدلی روزافزون مردم باشیم تا بتوانیم پیروزی های عظیم‌تری کسب کنیم.

زنگ علوم و تدریس انرژی صوتی در کلاس خانم فتحعلیان

روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم فتحعلیان در زنگ علوم در ادامه تدریس درس نهم ” سفر انرژی ” در مورد انرژی صوتی و کالری نکات مهمی به شرح ذیل بیان نمودند :

  •     انرژی صوتی:هر حرکت یا ارتعاشی در هوا به شکل یک موج پراکنده می شود.

✔✔ انرژی صوتی بدون وجود ماده انتقال نمی یابد.

✔ سرعت صوت به محیطی که در آن منتشر می شود بستگی دارد. امواج صوتی در جامدات سریعتر از مایعات و در مایعات سریعتر از گازها منتشر می شوند.

✔ امواج صوتی در محیط متراکم تر با سرعت بیشتری منتشر می شوند!

✔ سرعت انتشار صوت در هوای گرم بیشتر از هوای سرد است!

  •     انرژی شیمیایی:نوعی از انرژیست که در پیوندهای شیمیایی بین اتم ها در مولکولهای سوختها و غذاها، ذخیره شده و با انجام واکنش های شیمیایی به شکل گرما و نور آزاد می شود.

✔✔ ساختار ماهیچه های ما طوری است که ما را قادر می سازد تا انرژی شیمیایی غذا را به حرکت تبدیل کنیم. وقتی انرژی شیمیایی در ماهیچه های بدنمان آزاد میشود، گرما، حرکت و تابش ایجاد می کند!

  •     کالری:یکی از واحدهای انرژی است که برای انرژی ذخیره شده در مواد غذایی استفاده می شود.

✅ هر کیلوکالری تقریبا معادل ۴۰۰۰ ژول است.

تدریس درس ” سرگذشت دانه ها ” در کلاس خانم طاهری

روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم طاهری در زنگ علوم پایه دوم درس نهم ” سرگذشت دانه ها ” را تدریس نمودند . در این درس در مورد  شباهت دانه ها توضیح دادند . دانه‌ها پس از خیس شدن ریشه و ساقه و برگ درمی‌آورند .تفاوت های دانه ها را بیان نمودند .  بعضی از دانه‌ها خوراکی، بعضی غیر خوراکی و بعضی دارویی و بعضی غیر دارویی هستند. بعضی یک لپه و بعضی دو لپه و بعضی نرم و بعضی سفت هستند. در مورد تعداد دانه ها در گیاهان مختلف آموزش دادند . در خیار و هندوانه زیاد دانه هست. در سیب و هلو کم است. در مورد سفتی و سختی دانه ها ، خوراکی و غیرخوراکی بودن آنها توضیح داده شد . دانه برای رشد به آب و خاک خوب و نور خورشید و دمای مناسب نیاز دارد .

زنگ علوم و تدریس درس دهم “درون آشیانه ها ” کلاس خانم مختاری فر

روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم مختاری فر در زنگ علوم در ادامه تدریس درس دهم ” درون آشیانه ها ” در مورد زندگی جانوری مثل پروانه توضیح داده شد . زندگي كرم ابريشم از يك تخم آغاز مي شود. كرم ابريشم از تخم بيرون مي آيد  . مدتي برگ های توت را مي خورد و بعد روي يك شاخه پيله درست می ‌كند. پس از مدتي پروانه از پيله خارج می شود. سپس دانش اموزان تحقیقا خود در مورد زندگی قورباغه بیان کردند . قورباغه جانداری است، گوشت خوار که هم در خشکی زندگی می کند و هم در آب ، بنابراین به قورباغه دوزیست می گویند. در مورد طریقه زندگی آنها ، طریقه تنفس آنها ،  ویژگی های قورباغه ها نکاتی بیان شد و چرخه زندگی قورباغه و پروانه را رسم نمودند .

زنگ هنر و نقاشی با گواش

نقاشی فعالیتی آشنا و عادی است که بر رشد ذهنی بچه ها تأثیر زیادی دارد . کودکان به نقاشی علاقه دارند و با هرچه در دسترس شان باشد ، طرح هایی می کشند که متناسب با سن و روحیه ی آن هاست .

این طرح ها به مرور و با رشد کودک ، کامل تر می شوند و برای ما ، مفهوم روشن تری پیدا می کنند . یک جنبه ی کشیدن نقاشی ، بازی و سرگرمی و جنبه ی دیگر آن ، رشد و تکامل ذهن و پیشرفت توانایی است .روز شنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان کلاس پنجم در زنگ هنر خانم یعقوب زاده با خلاقیت و راهنمایی معلم خود نقاشی های خلاقانه ای کشیدند و با گواش آن را رنگ آمیزی نمودند . در این زنگ که به صورت مجازی برگزار شد ، خلاقیت دانش آموزان تقویت گردید و ساعت شاد و متفاوتی را سپری نمودند .

زنگ فارسی و آموزش کلمه انقلاب کلاس خانم مهدی زاده

فجر انقلاب ، دمیدن خورشید استقلال و آزادی است . امام خمینی( رحمت الله علیها )

روز شنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم مهدی زاده معلم پایه اول  در زنگ فارسی نشانه ی ” لــ  ل ” را به صورت مجازی تدریس نمودند . در این درس با طریقه نوشتن این نشانه و تلفظ صحیح آن آشنا شدند و در جدول حروف الفبا جایگاه این نشانه را مشخص نمودند و با صداها ترکیب کردند .

در این درس با کلمات جدیدی مثل کلاس ، پرتقال و…. آشنا شدند . یکی از کلمات جدیدی که فرا گرفتند کلمه ” انقلاب ” بود . با توجه به قرار گرفتن در این دهه مبارک فجر پس از تدریس نشانه جناب آقای وزین پور مدیریت دبستان در مورد انقلاب سخنانی بیان نمودند . به عنوان تکلیف در منزل از دانش آموزان خواسته شد متن ادبی در مورد انقلاب اسلامی ایران بنویسند و با نقاشی برای معلم بفرستند .

درس ریاضی و مفهوم اعداد دو رقمی کلاس خانم صداقت جو

در کتاب ریاضی اول دبستان دانش آموزان با اعداد بالای ده «بسته های ده تایی و یکی» آشنا می شوند و باید بتوانند با ترکیب رقم ها اعداد دو رقمی بسازند آن ها را بخوانند و در جدول ارزش مکانی قرار دهند .

برای رسیدن به این هدف روز شنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم صداقت جو در زنگ ریاضی اعداد دو رقمی بالای ۱۰ را به صورت مجازی تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان با اعداد ۱۱ به بعد آشنا شدند و طریقه نوشتن آنها و نمایش آن اعداد را فرا گرفتند . دانش آموزان  عدد های دو رقمی  را با دسته بندی ساختند  و با چوب خط این اعداد را نشان دادند و شمردند و آن عدد را خواندند . توانايی بردن عدد به جدول يکی ده تايی و خارج کردن عدد از جدول را همرا با راهنمایی معلم خود تکرار و تمرین کردند . و به عنوان تمرین از دانش آموزان خواستند چند عدد را با استفاده از چوب خط نشان دهند و در جدول ارزش مکانی قرار دهند .

زنگ ریاضی و آموزش مساحت کلاس خانم احمدی

یکی از مباحثی که دانش‌آموزان در پایه سوم دبستان یاد می‌گیرند و در پایه‌های بعدی ابتدایی نیز با آن بیشتر آشنا می‌شوند، مبحث محیط و مساحت است.

دانش‌آموزان در کلاس سوم دبستان و در ریاضی سوم دبستان یاد می‌گیرند که چگونه محیط و مساحت یک شکل را محاسبه کنند. البته آموزش محیط و مساحت از ریاضی سوم دبستان تا ششم دبستان در درس ریاضی تکرار می‌شود. دانش‌آموزان در ریاضی سوم دبستان محیط و مساحت مستطیل و مربع را یاد می‌گیرند. روز شنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم احمدی معلم پایه سوم در زنگ ریاضی درس مساحت را در فضای مجازی تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان تعریف مساحت را فرا گرفتند و با دست ورزی و با استفاده از وسایل و اشکال مختلف (یا با چینه یا با خمیر بازی و…) روی سطحی را پوشش دادند و اندازه سطح آن را مشخص کردند . مثلا سطح میز تحریر یا کتاب یا کاشی و موزاییک و…..

برپایی نمایشگاه نقاشی به مناسبت دهه مبارک فجر

میخک‏ ها بر سر راهت نهاده‏ اند و خیابان‏ ها، حریر گل‏های سرخ و سفید را فرش راهت ساخته‏ اند؛ مگرنه اینکه قدم‏ های فرشته باید بر صحن و سرای آینه ‏ها نهاده شود؟! بهار باغ خزان‏ زده، شایسته این تجلیل است.

امام! تو آمدی؛ با قامتی بلند و ردایی بر دوش، تا جهالت عصر ظالمان رفاه‏ زده را ریشه‏ کن کنی، تا دخترکان زنده به گور شده اندیشه‏ های پاک را از ظلم حکومت پدران مستبدشان برهانی.

آمدنت، باران را به شوق واداشت و بی‏کران دریا را در کویر و بیابان‏ها، گستراند.

آمدنت، ظلمت را شکافت و فجر را از میان افق‏های سرخ و خونین، بیرون کشید.

تو، خورشید ظلمت ‏شکن فجر همیشه سرخ ایرانی.

روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ به مناسبت دهه مبارک فجر نمایشگاه نقاشی از آثار دانش آموزان به همت خانم یزداندوست در مدرسه برپا گردید .این نمایشگاه با هدف پاسداشت دهه مبارک فجر و اشاعه ارزش های انقلاب اسلامی در دانش آموزان برگزار گردید . دهه فجر فرصتی برای تبیین و ترویج دستاوردها و ارزش های انقلاب اسلامی است . نقاشی های مربوط به ایام الله دهه مبارک فجر، روشی خلاقانه برای آشنایی دانش آموزان  با حوادث سال ۵۷ و چگونگی پیروز شدن انقلاب اسلامی است تا یاد و خاطره این روزهای شکوهمند و زیبا و مجاهدت شهیدان و افرادی که در این راه قدم گذاشتند، بهتر در ذهن کودکان و نوجوانان باقی بماند.

به روز رسانی برد بهداشت

کودکان و نوجوانان امروز، عاملان قدرتمند تغییر و نسل آینده‌ی مراقبین، دانشمندان و پزشکان جهان ما هستند. هر بحران، فرصتی است برای کمک به کودکان و نوجوانان برای یادگیری، تمرین مهربانی و شفقت، و افزایش تاب‌آوری و در نهایت، ساختن جامعه‌ای امن‌تر و دلسوزتر. داشتن اطلاعات درست درباره بیماری کرونا به از بین بردن ترس و نگرانی‌های دانش‌آموزان نسبت به بیماری کمک می‌کند و آنها را برای مقابله با هرگونه پیامد ثانویه بیماری بر زندگی‌شان آماده می‌ سازد.

با توجه به شیوع بیماری کرونا ، روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ سرکار خانم زنگنه مربی محترم بهداشت برد بهداشت را به منظور  ارتقای وضعیت سلامت و ایمنی مدرسه به روز رسانی نمودند و مجموعه‌ای از پیام ها و ملاحظات کلیدی در مورد این بیماری را ارائه نمودند .

برپایی یادواره شهدا انقلاب اسلامی ایران

« وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا؛ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ »

وقتی صدای پای بهمن از کوچه پس کوچه های خاطره ها به گوش تو می رسد. گویی شهیدانند که آمده اند برای بیعت دوباره برای هشدار و تذکر و بیداری . بهمن که از راه می رسدشهیدان پیمان نامه ی خونین شهادت را برای تجدید امضای تک تک ما می آورند تا فراموش نکنیم که باغبان لاله ها امام مهربان بود و سایبان لحظه ها، نگاهش هنوز هم نگران باغمان است. هر بهمن امام است که دوباره بر بال ملائک به دیدارمان می آید و کوچه های باغمان را پر از نسترن و نیلوفر می نماید. گام هایش همه جا یاس می کارد و گل محمدی به خانه ها هدیه می کند. بهمن همیشه در راه است.

روز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۰  یادوراه شهدای انقلاب اسلامی ایران به همت خانم یزداندوست در مدرسه برپا گردید . تبیین اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی از جمله موثرترین راهکار برای پایداری این مهم در عصر کنونی است. زیبایی‌های انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها قابل مقایسه نیست. شهدا عامل تداوم انقلاب اسلامی  می باشند . حاج قاسم سلیمانی و دیگر همرزمانش نماد تربیت انقلابی و دینی می باشند  و تفکر انقلاب اسلامی تنها رمز توسعه پایدار و تعالی بشیرت است.

زنگ علوم و مبحث ” انرژی “

روز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم فتحعلیان در زنگ علوم پایه ششم در ادامه درس انرژی در مورد انرژی تجدید پذیر و تجدید نا پذیر ، انرژی خورشید و… صحبت نمودند .نکات مهم بیان شده به شرح ذیل می باشد .

  •     انرژی های تجدیدپذیر و تجدید ناپذیر:
  •     انرژی ها براساس احیای مجدد منابعشان به این دو دسته تقسیم می شوند.
  •     انرژی های تجدیدپذیر (نو): انواعی از انرژی اند که منبع تولیدشان قابلیت این را دارد که در زمانی کوتاه مجدد به وجود آید.
  •     مانند انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی برق آبی، انرژی زمین گرمایی، انرژی جزر و مد، زیست توده، انرژی امواج و پیل سوختی.
  •     انرژی خورشیدی: خورشید یکی از منابع انرژی پایان ناپذیرست. بخشی از این انرژی صرف گرمایش زمین و بخشی صرف فتوسنتز در گیاهان می شود.

✔✔ یکی از راههای بهره گیری از این انرژی استفاده از صفحات خورشیدی است.

  •    انرژی باد: از این انرژی برای تولید الکتریسیته، آسیاب کردن آرد در آسیابهای بادی و… استفاده می شود.

✔ از جمله مشکلات توربینهای بادی، ایجاد سر و صدای زیاد و خراب کردن مناظرست.

  •     انرژی برق آبی ( هیدروالکتریک): با ایجاد سد در مسیر رودخانه ها و نصب توربین می توان از انرژی پتانسیل گرانشی آب پشت سد برای تولید برق استفاده کرد.
  •     انرژی زمین گرمایی: انرژی گرمایی که در پوسته جامد کره زمین ذخیره شده است را انرژی زمین گرمایی می نامیم.

✔✔ منشاء این انرژی گدازه ها و واکنشهای هسته ای در نواحی عمیق زمین است.

  •     انرژی جزر و مد: شکلی از انرژی آبی است که از تبدیل انرژی جزر و مد به اشکال مفید انرژی بدست می آید.

✔✔ جزر و مد بهتر از انرژی باد و انرژی خورشیدی قابل پیش بینی است و میتواند منبع مناسبی برای تولید برق در آینده باشد.

✔✔ مشکلات استفاده از این انرژی، هزینه بالا و محدودیت در مکانهایی با سرعت بالای جریان آب است!

  •     زیست توده (بیوماس): این انرژی از مواد زیستی بدست می آید.

✔✔ بطورکلی تمام زباله هایی که منشاء زیستی دارند و از تکثیر سلولی پدید آمده اند، بیوماس نامیده می شوند.

  •     انرژی پیل سوختی: وسیله ایست که طی فرآیند الکتروشیمیایی، انرژی ذخیره شده شیمیایی در سوخت را بطور مستقیم، بدون نیاز به توربین و بدون احتراق و ایجاد آلودگی به برق تبدیل میکند.
  •     انرژی امواج: انرژی موج در اقیانوسهای باز بر اثر عمل باد روی سطح اقیانوس تولید می شود.

زنگ علوم و تدریس درس نهم پایه پنجم ” کارها آسان می شود “

روز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم فتحعلیان در زنگ علوم پایه پنجم  ادامه درس نهم کتاب ” کارها آسان می شود ” را تدریس نمودند . نکات مهم بیان شده به شرح ذیل می باشد :

  •     انواع ماشین های ساده و پیچیده مثل جرثقیل، سطح شیبدار، بیل، کلنگ، فرغون و …
  •     هر کدام به نوعی کارها را آسان می کنند و برای کارهایی مثل بلند کردن، کشیدن، حمل مصالح و … استفاده می شوند .
  •     سطح شیبدار:نوعی ماشین ساده که به کمک آن می توانیم اجسام را جابجا کنیم.

✔✔ سطح شیبدار تنها ماشینی است که هنگام انجام کار، حرکت نمی کند و با افزایش نیرو و تغییر جهت نیرو به ما کمک می کند.

✔✔ هرچه طول سطح شیبدار نسبت به ارتفاعش بیشتر باشد، افزایش مقدار نیرو بیشتر شده و نیروی محرک کمتری لازم است.

  •      گُوه: به وسایلی که یک لبه آن از لبه دیگر نازکتراست، گوه می گوییم که از یک یا دو سطح شیبدار ساخته شده است و برخلاف سطح شیبدار هنگام انجام کار حرکت می کند و باعث افزایش نیرو و تغییر جهت نیرو می شود.

✔✔ گُوه برخلاف سطح شیبدار، هنگام انجام کار حرکت می کند و مانند سطح شیبدار باعث افزایش نیرو و تغییرجهت نیرو می شود.

✔ از گُوه ها برای کندن، بریدن و قطعه قطعه کردن استفاده می شود.

✔✔ دندانهای پیش و نیش در انسان و دندانهای نیش جانوران گوشتخوار مانند گُوه عمل و بریدن غذا را آسانتر می کنند.

✔✔ چنگال حیوانات درنده و منقار بعضی پرندگان هم گُوه مانند است.

    پیچ: پیچ ماشین ساده ای است که مانند سطح شیبدار مارپیچی با افزایش نیرو و تغییر جهت نیرو به ما کمک می کند.

✔✔ هرچه محیط سر پیچ بزرگتر و فاصله دنده های پیچ کمتر باشد، افزایش نیرو بیشتر است.

    قرقره:قرقره ماشین ساده ایست که دقیقا مانند اهرم عمل میکند. در واقع قرقره چرخی است که حول یک محور میچرخد و عموما شیاری دارد که ریسمانی در آن قرار میگیرد.

✔✔ قرقره ها دو نوعند:

 ۱.قرقره ثابت ۲. قرقره متحرک

درس ریاضی و مفهوم اعداد دو رقمی کلاس خانم مهدی زاده

در کتاب ریاضی اول دبستان دانش آموزان با اعداد بالای ده «بسته های ده تایی و یکی» آشنا می شوند و باید بتوانند با ترکیب رقم ها اعداد دو رقمی بسازند آن ها را بخوانند و در جدول ارزش مکانی قرار دهند .

برای رسیدن به این هدف روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم مهدی زاده در زنگ ریاضی اعداد دو رقمی بالای ۱۰ را به صورت مجازی تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان با اعداد ۱۱ به بعد آشنا شدند و طریقه نوشتن آنها و نمایش آن اعداد را فرا گرفتند . دانش آموزان  عدد های دو رقمی  را با دسته بندی ساختند  و با چوب خط این اعداد را نشان دادند و شمردند و آن عدد را خواندند . توانايی بردن عدد به جدول يکی ده تايی و خارج کردن عدد از جدول را همرا با راهنمایی معلم خود تکرار و تمرین کردند . و به عنوان تمرین از دانش آموزان خواستند چند عدد را با استفاده از چوب خط نشان دهند و در جدول ارزش مکانی قرار دهند .

برپایی نمایشگاه کاردستی با اشیاء دور ریختنی

« والفجرِ و لَیالٍ عَشْر…». دهه مبارک فجر، تجلی شکوه‏ مند حماسه و سرافرازی ملتی است که در عصر اسارت انسان و در روزگار قحطی انسانیت، با انقلاب اسلامی خویش، صفحه‏ای زریّن را در تاریخ حیات آدمی گشود و صلای خداخواهی، معنویت، آزادی و استقلال را در گوش جان جهانیان طنین ‏انداز کرد.

در این دهه مبارک، یاد حضرت امام (رحمت الله علیه) را گرامی می‏ داریم ؛ ابرمردی که همواره دم مسیحایی ‏اش، جان‏بخش جان‏ های حقیقت‏ جوست و هنوز پس از گذشت سال‏ ها از رحلت ملکوتی‏اش، نامش بر پایه‏ های ستم استکبار لرزه می‏ افکند و یادش، در دل ‏های مستضعفان و آزادگان زمین ، امید می‏ آفریند و انگشت اشارت او، به آیندگان امتداد راه را نشان می‏ دهد.

روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ نمایشگاه کاردستی دانش آموزان پایه های اول و سوم با اشیاء دور ریختنی به همت خانم اسکندری مربی هنر و خانم یزداندوست مربی پرورشی در سالن دبستان به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر برگزار گردید . دانش‌آموزان در این نمایشگاه موادی که از نظر ظاهری دور ریختنی بودند را دوباره به چرخه مصرف برگردانده‌اند تا به نوعی در حفظ سرمایه‌های موجود در جامعه ضمن کمک الگوی مناسبی برای تغییر در رفتارهای زندگی ما انسان ها باشد. دانش آموزان کارهای خلاقانه خود را ساختند و به مدرسه آوردند .

زنگ اجتماعی و تدریس درس ” از گذشته تا آینده “

روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم علیزاده معلم اجتماعی پایه ششم درس چهاردهم ” گذراندن  اوقات فراغت ” را تدریس نمودند . در این درس اوقات فراغت را تعریف نمودند . انسان ها اغلب اوقات خود را برای انجام کار یا تحصیل یا وظایف و تکالیفی که بر عهده دارند ، صرف می کنند. به اوقاتی که فرد از این امور فارغ یا آسوده است « اوقات فراغت » می گویند. فراغت زمانی است که پس از انجام کار یا تکلیف درسی ، فرصت پیدا می کنیم تا به فعالیت های دلخواه خودمان مانند کارهای هنری ، ورزش ف بازی و سرگرمی های مفید یا آموختن مهارت های مختلف بپردازیم. در مورد کارهای مفیدی که دانش آموزان می توانند در اوقات فراغت انجام دهند نکات مهمی بیان گردید . دانش آموزان چند نمونه از کارهایی که در اوقات فراغت می توان به طور گروهی برای آن ها برنامه ریزی کرد ، مثال زدند . شرکت در مراسم و جشن ها ، شرکت در مراسم زور آزمایی و تیراندازی ، مجالس نقّالی و بازی های گروهی چند نمونه از شیوه های گذراندن اوقات فراغت در گذشته معرفی نمودند .

شرکت در راهیپمایی ۲۲ بهمن ماه

بیست و دوی بهمن که حیات وطن است / خود روح خدایی است که در جان و تن است / ما زنده به آنیم و از آن یاد کنیم یوم الهی که یادگار از آن ماه بهمن است/یوم الله۲۲ بهمن، روز پیروزی حق بر باطل را تبریک می گوییم …

امـام آمـد و چون خون در رگ هایمان جاری شد. امـام آمـد و به سان نور، شب تارمان را روشنایی داد. امـام آمد و چـون روح به کالبد مرده مان، حیاتی دوبـاره بخشید.امام آمد و زمستانمان را بهــاری جـاودانه کرد. امـام آمد و فــجــر آورد و در دسـتان پر نـورش، استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی را به ارمغان آورد.سلام بر تو ای مطلعِ فجر.ای سپیده سحر، ای انفجار نور، خوش آمدی.ای نور چشم ملت ایران خوش آمدی ای یوسف عزیز به کنعان خوش آمدی دیدی که چشم مردم ایران سپید گشت یعقوب وار، در غم هجران خوش آمدی…….

دانش آموزان و همکاران دبستان غیر دولتی پسرانه امام حسین (علیه السلام ) همچون سایر دانش آموزان روز جمعه ۲۲ بهمن ماه  ۱۴۰۰ در  مراسم راهپیمایی گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شرکت نمودند . این مراسم با رعایت تمامی دستور العمل ها و نکات بهداشتی در شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی مانند تربت حیدریه  به صورت موتوری ـ خودرویی خانوادگی  برگزار گردید  .

زنگ ورزش و نرمش صبحگاهی

دانش آموزانی که اقدام به ورزش صبحگاهی منظم می‌کنند، هدفمند و امیدوار شده و تغییرات زیادی را دراهداف زندگی خود به وجود می‌آورند .

مراسم ورزش صبحگاهی  مجازی قبل از شروع کلاس های آموزش مجازی با هدف کاهش افسردگی و ایجاد آرامش در دانش آموزان هر روزه برگزار می شود . با توجه به فشارهای روانی موجود در خانواده ها و دانش آموزان بدلیل شیوع ویروس کرونا که خود می تواند باعث بروز خستگی ، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان شود، دانش آموزان هر روز در زنگ ورزش خانم اسکندری ورزش و نرمش را انجام می دهند . روز شنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم اسکندری در زنگ ورزش از دانش آموزان به صورت مجازی خواستند قبل از شروع ت کششی و نرمش خود را انجام دهند و عکس خود را برای دوستان خود ارسال کنند .

زنگ هنر و نقاشی خلاقانه

رنگ‌ها در نقاشی كودكان وسیله انتقال پیام است. رنگ و تصویر بیش از هر چیز دیگر ذهن كودكان را متوجه خود می‌کند و درعین‌حال وسیله‌ای است که كودكان قبل از هر چیز می‌توانند به خلق آن بپردازند.

رنگ آمیزی فعالیتی ساده است که به کودکان کمک می کند نه تنها از لحاظ شناختی  و روانشناختی و رشد کنند بلکه خلاق نیز شوند. تقریبا همه کودکان رنگ کردن را دوست دارند و این موجب فراهم نمودن اوقات شاد و سالمی  برای کودکان و حتی بزرگسالان نیز می شود.   بعضی از فواید اصلی رنگ آمیزی در رشد شناختی و روانی کودکان می توان به رشد مهارت های حرکتی ، برانگیختن خلاقیت ، کمک به دست خط دانش آموزان  و… می باشد . از این رو و برای رسیدن به این اهداف خانم یعقوب زاده در زنگ هنر پایه چهارم روز شنبه ۲۳ بهمن ماه از دانش آموزان خواستند یک نقاشی زیبا را در دفاتر خود بکشند و به طور کامل و صحیح رنگ آمیزی کنند .

حل جدول به مناسبت روز پدر

پدر! می‏خواستم درباره‏ات بنویسم؛ گفتم: یداللّهی؛ دیدم، علی است. گفتم نان‏ آور شبانه کوچه‏ های دلم هستی؛ دیدم علی است. خلوص تو در عشق ورزیدن را نوشتم و روح تو را از هر طرف پیمودم، به علی رسیدم.

آن‏گاه، دریافتم که تو، نور جدا شده‏ ای از آفتاب علی هستی، تا از پنجره هر خانه‏ ای، هستی را گرما ببخشی ؛ و این‏گونه بود که علی علیه‏السلام ، نماینده خدا و نبی شد و پدر، نماینده علی علیه‏السلام .

روز یک شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم احمدی معلم پایه سوم در زنگ هدیه های آسمان به مناسبت نزدیک شدن به روز پدر جدولی برای دانش آموزان طراحی نمودند و از آنها خواستند جدول را حل نمایند .

زنگ علوم و تدریس درس ” خیلی کوچک ، خیلی بزرگ “

روز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم فتحعلیان در زنگ علوم پایه ششم درس دهم ” خیلی کوچک خیلی بزرگ ” را تدریس نمودند .

در این زنگ در مورد میکروسکوپ توضیح داده شد . موارد مهم بیان شده به شرح ذیل می باشد :

  • تاریخچه میکروسکوپ: حدود ۲۰۰۰ سال پیش انسانها می دانستند که شیشه می تواند مسیر عبور نور را تغییر دهد و با تغییر ضخامتش می توانند اجسام را بزرگتر ببینند!

✔✔ نخستین استفاده از عدسی ها در ساخت عینک بود.

✔✔ نخستین بار هانس و زاخاریا یانسن تعدادی عدسی را در لوله ای قرار دادند و یک میکروسکوپ ساختند.

✔✔ نخستین میکروسکوپ با کارایی بالا توسط آنتونی وان لیون هوک به ثبت رسید.

✔✔ رابرت هوک با اختراع دیافراگم نقش بسیار مهمی در ارتقای میکروسکوپها داشت.

✔ ارنست روسکا و مکس نول نخستین میکروسکوپ الکترونی را ساختند و به این خاطر جایزه نوبل فیزیک را گرفتند.

  •     انواع میکروسکوپ: ۱ . میکروسکوپ نوری ۲. میکروسکوپ الکترونی

    میکروسکوپ الکترونی: در این نوع میکروسکوپ ها به جای استفاده از فوتونها، از الکترونها برای تشکیل تصویر استفاده می شود.

✔✔ قدرت تفکیک و بزرگنمایی میکروسکوپهای الکترونی نسبت به نوری بسیار بهتر و بیشتر است!

✔✔ این میکروسکوپها قادرند تصاویر اجسام را ۱۰ میلیون برابر بزرگتر کنند .

✔✔ به کمک میکروسکوپ الکترونی می توانیم بعضی موجودات سخت جان را مشاهده کنیم مانند: خرس آبی تاردیگرید، لاروهای مگس میوه و بعضی از باکتریها

برگزاری جلسه امر به معروف و نهی از منکر

حضرت علی ( علیه السلام) می فرمایند : تمام اعمال ارزشمند ، حتی جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر چیزی افزون بر قطره در برابر دریا ی عمیق و مواج نیست .

جلسه ی شورای امر به معروف و نهی از منکر دبستان در روز چهارشنبه  ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ با حضور کلیه ی  اعضا در محل دفتر آموزشگاه تشکیل گردید . جلسه با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید سپس مدیریت محترم دبستان جناب آقای وزین پور ضمن عرض سلام و خیر مقدم اهداف جلسه را بیان نمودند . سپس دبیر جلسه  به نکاتی در مورد امر به معروف و نهی از منکر که از واجبات دین مبین اسلام می باشد  و یکی از مهمترین مباحث در بین دانش آموزان عدم مسئولیت پذیری نسبت به این دو واجب اجتماعی است که سبب ایجاد آسیب هایی در سطح زندگی و جامعه شده است و معلمان خود به عنوان الگو در دانش آموزان خواهند بود .

پس از بحث و بررسی بین اعضا موارد زیر به تصویب کلیه اعضا رسید :

  • مقرر گردید با توجه به اینکه خود همکاران جزء بهترین و مؤثر ترین نقش را در امر به معروف و نهی از منکر دارند ، الگوهای خوبی برای دانش آموزان باشد .
  • با توجه به مجازی بودن کلاس ها سعی شود در کانال و گروه های کلاسی بروشور و تراکت هایی در مورد امر به معروف و نهی از منکرهر روز بارگذاری شود .
  • هر روز حدیث یا نکته ادبی در مورد امر به معروف و نهی از منکر در گروه ها و کانال ها گذاشته شود .
  • آمران به معروف و ناهیان از منکر در بین دانش آموزان تشکیل گردد و و آموزش های لازم به آنها داده شود .

بند نویسی به مناسبت روز پدر کلاس سوم خانم احمدی

پدر را نمی توان با کلمات توصیف کرد زیرا زبان از وصف مقام پدر ناتوان و قاصر است. پدر نماد صبر و تلاش است، کسی که در لحظات دشوار زندگی همچون کوه کنار فرزندش ایستاده و برای موفق شدن او از آرزوها و رویاهایی که در سر داشته گذشته است. پدر ترکیب زیبایی از عشق و مهر و عطوفت با صبر و تلاش و قدرت است .

او شیر مردی است که همیشه و در هر شرایطی تنها آرزویش دیدن خنده فرزندانش بوده و برای اینکه فرزندش خوب بپوشد و خوب بگردد و هیچ کم و کسری در زندگی حس نکند نیازهای خودش را فراموش کرده و لحظه به لحظه زندگی اش را با فداکاری و از خود گذشتگی سپری نموده است. پدر یعنی عشق به خانواده کاری کند.روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم احمدی در زنگ فارسی پایه سوم به مناسبت نزدیک شدن به ولادت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و روز پدر بند ادبی نوشتند و به پدرانشان هدیه نمودند .

مراسم گرامیداشت ولادت امام علی (علیه السلام)

روز میلادت یا علی

روز میلاد نور است

روز میلاد جوانمردی

روز میلاد تنهایی، صداقت، نجابت و شجاعت

روز میلاد نیاکان عشق و ایثار است.

روز میلادت عشق لبخند می‌زند، کوثر ترانه شادی سر می‌دهد و محراب به سجده‌ات می‌نشیند.

روز میلادت را آتش عشق برمی‌افروزیم.

شربت شعف می‌نوشیم و اشک شوق می‌ریزیم.

علی جان!

روز میلادت بر ما و بر همگان مبارک باد.

روز دوشنبه ۲۵ بهمن  ماه۱۴۰۰  با نزدیک شدن ولادت مسعود ولی مسلمین امام اول شیعیان امام علی (علیه السلام ) و روز مرد جشن ولادت در دبستان با حضور کادر اداری آموزشگاه و جناب آقای کنعانی نماینده محترم مؤسسه امام حسین (علیه السلام ) و سرکار خانم تربتی نیا معاون محترم آموزشی مؤسسه برگزار گردید . در این مراسم جناب آقای کنعانی ضمن تبریک ولادت با سعادت امام علی (علیه السلام) روز پدر را به همکاران مرد در دبستان تبریک عرض نمودند و در مورد بزرگی و مقام بالای حضرت امیرالمؤمنین سخنانی بیان نمودند . سپس از همکاران مرد دبستان با اهدا هدیه تقدیر گردید .

زنگ علوم و تدریس خاک ها

روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم فتحعلیان در زنگ علوم درس دهم ” خاک با ارزش ” را تدریس نمودند  .

نکات مهم بیان شده در این درس به شرح ذیل می باشد :

  •     انواع خاک: ۱. خاک رُسی  ۲ . خاک شن و ماسه  ۳. خاک باغچه
  •     خاک رُسی: ذرات تشکیل دهنده اش بسیار ریز است و نفوذپذیری بسیار کمی دارد.

✔✔ این نوع خاک در اثر تماس با آب بهم میچسبد بنابراین ریشه گیاه در آن براحتی نفوذ نمیکند و برای کشاورزی مناسب نیست.

✔✔ رنگ این خاک سرخ تا قهوه ای روشن است.

  •     خاک شنی و ماسه ای: ذرات تشکیل دهنده این خاک درشتند و بیشتر از شن و ماسه است و فضای خالی زیادی بین ذرات این خاک وجود دارد.

✔✔ بخاطر وجود فضای خالی زیاد، آب سریع از بین ذرات عبور کرده و مواد غذایی خاک را هم با خود به پایین میبرد در نتیجه آب و مواد غذایی به ریشه گیاه نمیرسد و برای کشاورزی مناسب نیست!

✔✔ رنگ این خاک خاکستری است!

  •     خاک باغچه: خاکی که دارای نسبتهای مساوی رُس، ماسه و گیاخاک میباشد.

✔✔ این خاک بافت اسفنجی دارد یعنی علاوه بر نفوذپذیری مناسب، قدرت نگهداری آب نیز در آن خوب است.

✅ بهترین خاک برای کشاورزی، خاک باغچه است.

✔✔ رنگ این خاک قهوه ای سیر یا سیاه است.

✔✔ علت رنگ تیره این خاک وجود گیاخاک در آن میباشد.

✔✔ معمولا در گلدانها ترتیب قرار گرفتن اجزای این خاک از پایین به بالا عبارتست از: رُس/ ماسه/ گیاخاک

زنگ نقاشی و کار با گواش پایه پنجم

نقاشی فعالیتی آشنا و عادی است که بر رشد ذهنی بچه ها تأثیر زیادی دارد . کودکان به نقاشی علاقه دارند و با هرچه در دسترس شان باشد ، طرح هایی می کشند که متناسب با سن و روحیه ی آن هاست .این طرح ها به مرور و با رشد کودک ، کامل تر می شوند و برای ما ، مفهوم روشن تری پیدا می کنند .

یک جنبه ی کشیدن نقاشی ، بازی و سرگرمی و جنبه ی دیگر آن ، رشد و تکامل ذهن و پیشرفت توانایی است . نقاشی کردن در واقع مجسم کردن و به تصویر کشیدن رویاها و تخیلات و احساسات و حالات درونی کودک است. این نقاشی ها در برگیرنده فواید بسیاری است . آشنایی با تکنیک گواش یعنی آشنایی با تکنیکی که خلاقیت و هیجان را به نقاشی وارد می کند و این خلاقیت و هیجان مخصوصا برای کودکان بسیار مهم است.

نام گواش به عنوان یک رنگ قدیمی برای اکثریت افراد نامی آشناست.روزچهار شنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ خانم یعقوب زاده در زنگ هنر دانش آموزان  پایه پنجم م را با نقاشی گواش آشنا نمودند . در این زنگ  دانش آموزان با راهنمایی معلم خود نقاشی انگشتی با گواش کشیدند  و دانش آموزان روش جدیدی از نقاشی را فرا گرفتند .

ارسال آثار جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی

جشنواره سفیران سلامت موجب ارتقای فرهنگ سلامت درسطح مدارس، خانه و جامعه می شود. فرهنگ سازی یکی از راههای مهم ارتقای سواد سلامت در جامعه  به ویژه در دوران شیوع و تداوم ویروس کرونا است که در قالب برگزاری جشنواره ها ، تهیه و تولید محتوا و بسته های آموزشی و فرهنگی می توان به آن پرداخت.

 با توجه به بخشنامه اداره آموزش و پرورش در مورد ششمین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی  آثار دانش آموزان در مورد این جشنواره در روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ توسط مربی محترم بهداشت سرکار خانم زنگنه جمع آوری گردید و به اداره آموزش و پرورش ارسال شد . این جشنواره باهدف ترویج فرهنگ سبک زندگی سالم در دوران پاندمی کووید ۱۹ برگزار گردید و دانش آموزان از این جشنواره استقبال خوبی نمودند .


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20