اسفند ماه 1400

گزارشات سال ۱۴۰۰

زنگ فارسی و نشانه ی ” قـ ق ” کلاس خانم مصطفوی

روز یک شنبه  ۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی معلم پایه اول در زنگ فارسی نشانه ی ” قــ  ق ”  را به صورت مجازی تدریس کردند . در ابتدا به خاطر ایجاد انگیزه از دانش آموزان خواستند وسایلی که در منزل نشانه ” ق” دارد را اماده کنند . سپس با بیان داستان و خواندن شعر ، شکل صحیح نوشتن این نشانه را تدریس نمودند و دانش آموزان نحوه ی صحیح نوشتن را فرا گرفتند .

توانايی خواندن و نوشتن کلمات با حرف جدید را پیدا نمودند و کلماتی که شامل این نشانه بودند را خواندند و در دفتر خود نیز نوشتند . درس دوازدهم با عنوان ” همکاری ” در کتاب فارسی می باشد . پس از تدریس نشانه ، در مورد  همکاری بين اعضای خانواده و اهمیت آن توضیحاتی داده شد  . دانش آموزان  وسایل آشپزخانه و رعایت نکات ایمنی در استفاده از آنها را فرا گرفتند و به آداب اجتماعی (سلام کردن ) تأکید نمودند . از دانش اموزان خواسته شد وسایل آشپرخانه که نشانه ” قــ  ق ” را دارد مثل قاشق ، قوری ، بشقاب ، چاقو ،قندان و …… را بیان کنند . از دانش آموزان خواستند از همکاری شان با خانواده و مادر خود عکس بگیرند و برای معلم بفرستند .

کسب رتبه استانی دانش آموزان در پرسش مهر

افتخار آفرینی و درخشش دانش آموزان هنرمند دبستان  در پرسش مهر ریاست محترم جمهوری مرحله استانی نشانه استعداد و انگیزه و تلاش والای عزیزان و تلاشگران معاونت محترم  پرورشی خانم یزداندوست و معلمان  عزیز است.

برگ زرین دیگری از افتخارات دبستان پسرانه امام حسین(علیه السلام)

پس از اعلام نتایج پرسش مهر ریاست جمهوری در روز یک شنبه ۱ اسفند ماه  ۱۴۰۰  با کمال افتخار درخشش دانش آموزان عزیزمان در مسابقات پرسش مهر سال تحصيلي  ۱۴۰۱-۱۴۰۰  در مرحله استانی را به شرح ذیل اعلام می داریم:آقای عارف محمدزاده پایه ششم (رشته) طراحی کسب رتبه اول در سطح استان  مسابقات پرسش مهر و آقای پویان پارسا پایه پنجم در رشته نقاشی ( علی لندی) کسب رتبه سوم در سطح استان . این موفقیت را به تمام همکاران محترم وگرامی و دانش آموزان عزیز واولیاء محترم تبریک عرض می نماییم .

زنگ فارسی و ساخت کاردستی کلاس خانم مصطفوی

هنری است که در آن خوب دیدن، تمرکز ذهن و بکارگیری ظرافت دستان بسیار مهم و مورد توجه است. هدف این هنر خلق طرح های جالب با کاغذ به کمک تاهای هندسی است و به نوعی پرورش و هماهنگی ذهن و دست می باشد.اريگامی هنر و انديشه ی تا دادن کاغذ (يا صفحاتي از جنس پلاستيک ، فلز و مواد ديگر) برای خلق شکل های مختلف ، می  باشد به طور کلی، اين طرح ها با يک برگ کاغذ مربع شکل آغاز می‌شود، که هر روی آن ممکن است به رنگ متفاوتی باشد و بدون بريدن کاغذ ادامه می‌يابد.اين شکل ها تعداد زيادی ازحيوانات ، پرندگان ، ماهي ها، وسايل بازی ، وسايل دکوری، شکل های هندسی و اشکالی در ارتباط با گرافيک ، معماری ، صنعت و… را شامل می شوند.

روز یک شنبه ۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی در زنگ فارسی از دانش آموزان خواستند با توجه به نشانه های که تاکنون فرا گرفتند حیواناتی را با اریگامی بسازند و کاردستی خود را به دوستان خود نشان دهند . دانش آموزان با استفاده از خلاقیت خود و با کمک معلم کاردستی های زیبا و خلاقانه ای ساختند و به دوستانشان نشان دادند .

زنگ فارسی و تدریس درس یازدهم

یکی از مهارت های اصلی زبان مهارت گوش کردن است که باید به آن توجّه شود به این منظور در کتاب فارسی سوم ابتدایی فعّالیت «گوش کن و بگو » در ساختار جدیدی طرّاحی شده است. هدف از این فعّالیت افزایش تمرکز و درک شنیداری دانش آموز است.

روز یک شنبه ۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم گل بخشی معلم پایه سوم در زنگ فارسی  در ادامه تدریس درس یازدهم ” نویسنده ی بزرگ ” گوش کن و بگو را تدریس نمودند  . ابتدا معلم گوش کن و بگو را برای دانش آموزان خواندند و از دانش آموزان خواستند خوب گوش دهند . دانش آموزان در بخش نگارش کتاب نوشتاری تاکنون آموخته اند که برای نوشتن یک بند بهتر است موضوع اصلی را به موضوعات کوچکتر تقسیم نمایندو اگر یکی از این موضوعات را انتخاب کنند و درباره آن بنویسند، نوشتهٔ آنها دارای انسجام و روال منطقی بهتری خواهد بود. در فعّالیت « صندلی صمیمیت » همین فرایند در مهارت سخن گفتن با هدف پرورش فن بیان، اتفاق می افتد تا انسجام کلامی نیز صورت پذیرد. دانش آموزان این برنامه را به صورت مجازی نیز  اجرا نمودند .

زنگ فارسی و تدریس درس ” ایران عزیز” کلاس خانم توکلی

روز یک شنبه ۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم توکلی معلم پایه سوم در زنگ فارسی درس دوازدهم ” ایران عزیز ” را تدریس نمودند . در این درس ابتدا در مورد عظمت و بزرگی و زیبایی های  ایران عزیز و دوست داشتنی  برای دانش آموزان صحبت نمودند . سپس دانش اموزان متن درس را خواندند .  « دان » پسوند « جا » و « مکان » است. علاوه بر کلمات کتاب مثال هایی مثل  آتشدان، قلمدان و… را نیز برای دانش آ موزان بیان شد . در این بخش تعدادی از پسوندها که در آخر واژه می آیند و مفهوم جدیدی به آن می بخشند نیز بیان گردید . معلم  از دانش آموزان خواست شهر خود یا پدر و مادرشان را انتخاب کنند و در مورد  آداب و رسوم و نوع پوشش،مکان های دیدنی و یا محصولات کشاورزی،صنعتی،…… آن تحقیق کنند  و در کلاس دربارهٔ آن برای دوستانشان توضیح بدهند.

هفته ملی سلامت مردان ایرانی

هفته اول اسفند ماه در کشور ما، با هدف تاکید بر سلامت مردان کشورمان و حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه های مختلف پیشگیري از مخاطرات سلامت  با عنوان هفته ملی سلامت مردان ایرانی(سما) نامگزاری گردید . برنامه های اجرایی در این هفته با هدف حساس سازی جامعه آموزش و فرهنگ سازی  با توجه به اهمیت سلامت مردان وبرای ایجاد فرصت کافی جهت انجام فعالیت ها، برنامه های مربوطه در هفته ای به همین نام(هفته ملی سلامت مردان ایرانی =سما) برگزار و درحد امکان مداخلات تشخیص و درمانی صورت می گیرد.در همین راستا مربی محترم بهداشت دبستان خانم زنگنه در روز دوشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ کارشناسان بهداشت را دعوت نمودند. کارشناسان محترم بهداشت فشار و قند آقایان دبستان را اندازه گرفتند . شعار سال ۱۴۰۰ در هفته سلامت مردان “مشارکت مردان، واکسیناسیون حداکثری (کرونا)، محافظت جمعی” می باشد .

زنگ فارسی و نوشتن املای تصویری کلاس خانم مصطفوی

املا و اهمیت آن در برنامه‌ی زبان‌آموزی مهم است. در واقع  «نوشتن» چهارمین مهارت زبانی است که کودکان در آموزش‌های مدرسه‌ای فرامی‌گیرند. این مهارت پیچیده‌ترین مهارت زبانی است که در سه قالب پدیدار می‌شود. رونویسی، املا، جمله ‌نویسی و نگارش.  انواع مختلفی از املا نوشتن به ویژه در پایه اول وجود دارد .

یکی از این نوع املاها املای تصویری است . خانم صداقت جو معلم پایه اول در زنگ فارسی روز دوشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ املای تصویری به دانش اموزان گفتند . به این صورت که تصویرهایی برای دانش آموزان ارسال نمودند و از آنها خواستند کلمه ای که به ذهن آنها می رسد را بنویسند و این روش ،  املا با تصاویر نیمه مجسم بود . معلم از دانش آموزان خواست در منزل با اجسام مجسم نیز املا بنویسند . به این صورت که مادران تعدادی از وسایلی که دانش آموزان نوشتن کامل آن را آموخته اند روی میز بچینند، تا دانش آموزان به صورت فردی املای آن وسایل را بنویسند.

ارسال آثار چهلمین جشنواره فرهنگی هنری فردا

چهلمین دوره مسابقات فرهنگی هنری فردا در بین دانش آموزان زمینه‌ساز شکوفایی استعدادهای فرهنگی و هنری و ایجادکننده روحیه امید و نشاط بین دانش آموزان  می باشد . این جشنواره علاوه بر اهداف اصلی که ذکر شد می‌تواند در زنده نگه‌داشتن هنرهای بومی – محلی و احیا هنرها و صنایع‌دستی فراموش ‌شده نقش بسزایی داشته باشد .

در راستای برگزاری چهلمین جشنواره فرهنگی هنری فردا در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰  و با توجّه به شرایط خاص کشور و شیوع بیماری کووید ۱۹ و لزوم رعایت تمامی پروتکل­های بهداشتی و مراقبت از سلامت دانش آموزان و فرهنگیان، ضمن تاکید بر اجرای دقیق شیوه نامه اجرایی جشنواره فرهنگی هنری فردا خانم یزداندوست مربی محترم پرورشی در روز دوشنبه ۲ اسفند  ماه ۱۴۰۰  دانش آموزان متقاضی را سامانه همگام ثبت نام نمودند و آثار را آماده  جهت ارسال به اداره نمودند . یکی از اهداف‌ برگزاری این جشنواره مهارت‌ آموزی حتی در شرایط شیوع ویروس کرونا بومی باشد .

زنگ علوم و تدریس فصل نهم کلاس خانم مصطفوی

روز سه شنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی در زنگ علوم فصل نهم ” زمین خانه خاکی ما ” را تدریس نمودند . یکی از ارزشمند ترین ثروت های زمین خاک می باشد . محصولات کشاورزی در هر منطقه با هم فرق دارد بنا براین خاک زمین های آن ها نیز با هم فرق می کند تا مناسب برای رشد گیاه باشد . از خاکی که شن و ماسه داشته باشد ، آب بهتر عبور می کند .کشاورزان قبل از کاشتن دانه ها زمین را شخم می زنند چون خاک نرم شده و آب بهتر داخل آن فرو رود .از خاک در کشاورزی- ساختن خانه و بناهای قدیمی- ساختن کوزه و کاسه استفاده می کنیم .بهترین خاک برای ساختن آجر و ظروف سفالی خاک رس نام دارد . مطالب ذکر شده از جمله نکات بیان شده در این درس بود .

زنگ علوم و تدریس ” خاک با ارزش “

روز چهارشنبه ۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم فتحعلیان در زنگ علوم درس ” خاک با ارزش ” تدریس گردید .

نکات مهم بیان شده در این درس به شرح ذیل می باشد :

  •     راههای تقویت خاک:

۱. استفاده از کودهای طبیعی یا شیمیایی

۲. آیش بندی زمین

  •     کاشت گیاهانی مثل نخود، لوبیا، باقلا، یونجه، شبدر و …
  •     مقایسه خاکهای مناطق مختلف:

    در یک منطقه عوامل متعددی بر روی مقدار و نوع خاک اثر دارد.

✔✔ در مناطق کوهستاتی، خاک معمولا کم ضخامت و دارای سنگهای تجزیه نشده زیادی است.

✔✔ خاک جنگل کم ضخامت است و زیاد حاصلخیز نمی‌باشد زیرا در مناطق جنگلی بارندگی زیاد بوده و باعث شست و شوی مواد محلول در خاک می شود.

✔✔ خاک علفزارها از جنگلها حاصل خیزترست و گیاخاک فراوانی دارد.

✔✔ خاک بیابان کم ضخامت و بصورت تکه تکه است ولی از نظر داشتن مواد معدنی غنی ترین خاک است.

  •     تشکیل خاک:خاک نتیجه تغییرات فیزیکی و شیمیایی بر روی سنگها و کوه ها و خُرد شدن آنها همراه با باقیمانده اجساد جانوران و گیاهان در طی سالیان دراز است.
  •     هوازدگی:هرگونه تخریب یا سُست شدن سنگها در اثر تغییرات فیزیکی و شیمیایی یا در اثر موجودات زنده محیط بدون جابجایی سنگها از محیط اصلیشان را هوازدگی گوییم.

✔✔ خاک محصول نهایی هوازدگی سنگها است.

✔✔ هوازدگی به دو صورت شیمیایی و فیزیکی رخ می دهد.

  •     عوامل موثر بر رشد گیاه:

۱. نوع خاک

۲. ساختمان خاک

۳. مواد معدنی خاک

۴. مواد آلی

  •     فرسایش خاک:فرسایش خاک یعنی ضعیف شدن خاک در اثر عوامل طبیعی و مصنوعی

✔✔ عوامل طبیعی فرسایش خاک:

  •     وزش باد، آب های جاری. زمین لرزه، ریزش کوه

✔✔ عوامل مصنوعی فرسایش خاک:

  •     چرای بی رویه دامها، نابودی پوشش گیاهی بر اثر قطع درختان، نابودی جنگلها در اثر آتش سوزی. برداشتن خاک توسط انسان، شخم نامناسب، استفاده زیاد از زمین، کاشت بی موقع، آبیاری نامناسب، استخراج .

✔✔ فرسایش خاک بیشتر تغییری فیزیکی و غیرمفید است.

✔✔ آب های جاری مهمترین عامل طبیعی فرسایش خاک است.

زنگ فارسی و نوشتن املای سؤالی کلاس خانم صداقت جو

املا و اهمیت آن در برنامه‌ی زبان‌آموزی مهم است. در واقع  «نوشتن» چهارمین مهارت زبانی است که کودکان در آموزش‌های مدرسه‌ای فرامی‌گیرند. این مهارت پیچیده‌ترین مهارت زبانی است که در سه قالب پدیدار می‌شود. رونویسی، املا، جمله ‌نویسی و نگارش .  انواع مختلفی از املا نوشتن به ویژه در پایه اول وجود دارد .

یکی از این نوع املاها املای سؤالی است . خانم صداقت جو معلم پایه اول در زنگ فارسی روز چهارشنبه ۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ املای سؤالی به دانش اموزان گفتند . به این صورت که از دانش آموزان چندین سؤال پرسیدند ودانش آموزان جواب سؤالات را نوشتند . دانش آموزان املای متفاوتی نوتند و زنگ متفاوتی تجربه نمودند .

زنگ علوم و تدریس درس نیرو کلاس خانم احمدی

روز چهارشنبه ۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم احمدی معلم پایه سوم در زنگ علوم فصل دهم ” نیرو همه جا ” را به صورت مجازی تدریس نمودند . در این درس در مورد نیرو و اهرم ها صحبت گردید . نکات مهم بیان شده در این درس به شرح ذیل می باشد :

  •     آهنربا ها از سمت قطب ها بر هم نیرو وارد میکند.
  •     قطب های همنام   مثلا: N – N  یا S – S  بر هم نیروی دافعه  وارد می کنند.
  •     قطب های ناهمنام  مثلا: N – S یا  S – N بر هم نیروی جاذبه وارد می کنند.
  •     بعض از نیرو ها هنگام تماس با جسم اثر می گذارند و لی بعضی دیگر از نیرو ها بدون تماس با جسم اثر می گذارند.
  •     نیرو ی جاذبه یا گرانشی بدون تماس با جسم اثر می گذارد. کره ی زمین نیز بدون تماس با اجسام به همه چیز نیرو وارد می کند و آنها را به سمت خود می کشد. به این نیرو نیروی کشش زمین یا جاذبه ی زمین می گویند .
  •     نیروی کشش زمین در خیلی از کارها و جاها به ما کمک می کند.
  •     نیروی کشش زمین همواره جهتش رو به پایین است.
  •     اهرم وسیله ای است که در انجام دادن کارها به ما کمک می کند.
  •     محل قرار گیری تکیه گاه، محل اثر نیرو  و محل قرار گرفتن جسم  در میزان سهولت انجام کار در مورد اهرم ها بسیار مهم و تاثیر گذار است.
  •     هر چه محل قرار گیری جسم به تکیه گاه نزدیک تر باشد بلند کردن جسم آسان تر است .
  •     هرچه محل تاثیر نیرو از تکیه گاه فاصله داشته باشد، بلند کردن جسم ساده تر خواهد بود.
  •     در زندگی روزمره با اهر م های زیادی روبرو هستیم.

زنگ ریاضی و آموزش محور اعداد کلاس خانم مهدی زاده

دانش آموزان با نمایش جمع و تفریق اعداد صحیح روی محور اعداد آشنا می شوند و رابطه میان جمع و تفریق را می آموزند. در مراحل ابتدایی دانش آموز باید بداند که وقتی از جمع صحبت می کنیم که چیزهایی به هم ملحق شوند، و به همین ترتیب تفریق وقتی بیان می شود که چیزهایی از هم جدا شوند.

روز چهارشنبه ۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم مهدی زاده در زنگ ریاضی محور اعداد را با استفاده از بازی تدریس نمودند . دانش آموزان با مفهوم کامل محورو شکل محوراعداد آشنا شدند . در این زنگ در مورد کاربرد محور اعداد در انجام آسان تر جمع و تفريق نکاتی بیان گردید . سپس جمع و تفریق با استفاده از محور اعداد را آموزش دادند و دانش آموزان چندین تمرین در این مورد حل نمودند و به طور کامل فرا گرفتند . دانش آموزان جمع بودن با تفريق بودن محور را تشخيص مي دهد . در پایان معلم از دانش آموزان خواست کاردستی در این زمینه بسازند .

ارسال آثار جشنواره ” تا ثریا “

مقام معظم رهبری امام خامنه ای مد ظله العالی:

 من جوانان عزیز را به یک مجاهدت حقیقی دعوت می کنم. مجاهدت فقط جنگیدن و به میدان جنگ رفتن نیست. کوشش در میدان علم و تحقیق نیز جهاد محسوب می شود.

در راستای تحقق اهداف متعالی سند تحول بنیادین و تربیت دانش آموز تمام ساحتی و با هدف اشاعه فرهنگ تفکر و اندیشیدن ، دیدن و فراتر دیدن و تربیت دانش آموز جستجوگر و خلاق ، نخستین جشنواره تا ثریا در مقطع ابتدایی (دوره دوم ) دبستان های امام حسین (علیه السلام) با تلاش و همت مسئولین محترم موسسه ی فرهنگی آموزشی امام حسین (علیه السلام )آغاز گردید .  پس از اعلام مربی محترم پرورشی خانم یزداندوست به دانش آموزان و توجیه دانش آموزان در مورد روند اجرای جشنواره روز شنبه ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ آثار دانش آموزان را به مشهد ارسال می گردد . موضوعات مقالات ارسالی  در چهار محور فرهنگی – اجتماعی ، اقتصاد مقاومتی ، علمی – آموزشی ، رسانه و فضای مجازی می باشد .

نمایشگاه کاردستی با وسایل دور ریختنی

کاردستی یکی از فعالیت‌های هنری است که با هدف پرورش ذوق زیبایی‌شناسی، رشد خلاقیت و آموزش مهارت‌های عملی دانش آموزان  انجام می‌شود . روز شنبه ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ نمایشگاه کاردستی با وسایل دور ریختنی دانش آموزان دوره دوم به همت خانم یعقوب  زاده در مدرسه برگزار گردید . هدف از برگزاری این نمایشگاه، استفاده از ضایعات و بالا بردن فرهنگ کاهش تولید زباله، افزایش ضریب خلاقیت در استفاده از ضایعات، افزایش ضریب هوش، افزایش فرهنگ تعاون، همکاری و مشارکت در کارهای گروهی و تقویت اعتماد به نفس و رضایتمندی بود.

به روز رسانی برد پرورشی به مناسبت هفته امور تربیتی

تربیت با شهد محبت کاری خدایی است. خداوند بهترین خلق خود را با محبت تربیت کرده است. بایدها و نباید‎ها را به او فرموده است، سپس امر تربیت را به خاتم الانبیا و سلاله‌‎ی پاکش واگذار کرده. این جریان، جاری است تا امروز که مقام معظم رهبری می فرماید: همت شما عزیزان امور تربیتی در درجه‌‏ی اول این باشد که جوان را مؤمن، آگاه، روشن‎بین و پایبند به معارف و عمل اسلامی بار آورید .ما کادرامور تربیتی هستیم؛ إن شاءالله عمل ما تربیت است و شیوه‌‏ی ما محبت. خدا را شاکریم که در این مسیر قرار گرفتیم.روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی را به تمام کسانی که برای تربیت صحیح فرزندان این مرز و بوم زحمت می‌‎کشند تبریک می‎گوییم .روز شنبه ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم یزداندوست مربی محترم پرورشی به مناسبت آغازهفته امور تربیتی تابلوهای پرورشی و بردها را به روز رسانی نمودند .

تمرین تئاتر دانش آموزی

نمایش، دریچه‌ای به جهان و یکی از ارکان مهم آموزش در بسیاری از کشورهای دنیا محسوب می‌شود. در نمایش ابعاد زیادی از اصول تربیتی، مهارتی و آموزشی مطرح می‌شود و به پرورش می‌انجامد. تلاش در ایجاد فعالیت‌های گروهی یکی از عناصر مهم در هنرهای نمایشی است. تجارب زیسته در این بخش نشان می‌دهد که بسیاری از دانش‌آموزان خجالتی و غیرفعال را می‌توان با جذب به این مباحث به فعالیت‌های اجتماعی و گروهی سوق داد و آن‌ها از این طریق برای خویش هدفی مؤثر و معنوی پیدا می‌کنند. نمایش دانش آموزی نمایشی است که دانش‌آموزان محور اصلی تمامی ‌اجزای تشکیل دهنده آن، اعم از: متن، کارگردانی، بازیگری، عوامل صحنه‌ای و فنی مي‌باشند، که بر پایه رغبت‌ها، غرایز، خلاقیت و میل به تجربه قرار دارد . خانم یزداندوست به منظور نزدیک شدن به مسابقات تئاتر در سطح شهرستان از روز شنبه ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ تمرینات حضوری تئاتر را به صورت مستمر آغاز نمودند .

زنگ علوم و تدریس مبحث ” سلول ” پایه ششم

روز شنبه ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم فتحعلیان در زنگ علوم پایه ششم مبحث سلول را تدریس نمودند . نکات بیان شده در این درس به شرح زیر می باشد :

  •     سلول:سلول در لغت به معنای اتاقک یا همان اتاق کوچک است و دارای اجزای مختلفی می باشد.

✔✔ سلول ها با وجود شکل و اندازه های مختلف از سه جزء اصلی تشکیل شده اند: ۱. غشای سلولی (پوسته) ۲. سیتوپلاسم ۳. هسته

  •     سلول گیاهی: برای دیدن سلول گیاهی (سلول های نگهدارنده روزنه) می توان از برگ تازه گیاه تره یا گیاهان گلخانه ای استفاده کرد.

✔✔ سلول گیاهی دارای دیواره سلولی است که جنس این دیواره بیشتر از سلولز می باشد و باعث می شود که گیاهان نسبت به جانوران شکل پذیری کمتر و سختی بیشتری داشته باشند.

✔✔ سلول گیاهی دارای پلاست است؛ پلاستها محل ذخیره قندها  نشاسته، چربیها، پروتئین ها و مواد رنگی اند.

  •     سلول جانوری:سلولهای جانوری دارای دیواره سلولی و پلاست نیستند!
  •     واکوئل:واکوئل حفره هایی در درون سلول اند و معمولا در آنها مایعی که بیشترش آب است، جمع می شود.

✔✔ تنظیم آب درون سلول، ذخیره سازی بعضی مواد و هضم مواد غذایی توسط واکوئل انجام می شود.

  •     تفاوتهای کلی سلول گیاهی و جانوری:

۱. سلول گیاهی دارای دیواره سلولی است ولی سلولی جانوری نه

۲. سلول گیاهی دارای پلاست است ولی سلول جانوری نه

۳. واکوئلهای سلول گیاهی بزرگتر از واکوئلهای سلول جانوری است.

زنگ علوم و تدریس فصل نهم کلاس خانم حیدری

روز  شنبه ۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم حیدری در زنگ علوم فصل نهم ” زمین خانه خاکی ما ” را تدریس نمودند .

یکی از ارزشمند ترین ثروت های زمین خاک می باشد . محصولات کشاورزی در هر منطقه با هم فرق دارد بنا براین خاک زمین های آن ها نیز با هم فرق می کند تا مناسب برای رشد گیاه باشد . از خاکی که شن و ماسه داشته باشد ، آب بهتر عبور می کند .کشاورزان قبل از کاشتن دانه ها زمین را شخم می زنند چون خاک نرم شده و آب بهتر داخل آن فرو رود .از خاک در کشاورزی- ساختن خانه و بناهای قدیمی- ساختن کوزه و کاسه استفاده می کنیم .بهترین خاک برای ساختن آجر و ظروف سفالی خاک رس نام دارد . مطالب ذکر شده از جمله نکات بیان شده در این درس بود . به عنوان تکلیف در منزل معلم از دانش آموزان خواست با خاک های مختلف کاردستی بسازند .

تبریک روز امور تربیتی

مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) می فرمایند:

همت شما عزیزان امور تربیتی در درجه‎‏ی اول این باشد  که جوان را مؤمن، آگاه، روشن‎بین و پایبند به معارف و عمل اسلامی بار آورید .زندگي مجال تربيت است و هستي كلاس است كه همه لحظه ها و صحنه هايش، آموزگار تربيت انسان است.گذر ايام صدف روزها و شب هايي است كه در پس يكديگر آمدند و رفتند، تا انسان خود را در هاله تربيت بارور و از خاك به افلاك ره سپارد. هفته تربيت، هفته انسان و ارزش هاي انساني، گرامي باد.تاريخ، آيينه روشن انسان هايي است كه زير اين آسمان بي رنگ، هميشه در پيِ نجات و تلاش، براي دست گيري از انسان هايي بوده اند كه غريق درياي خروشان نفس شده اند. بيش از اين كه به خود بينديشند، به فكرديگران بوده، هميشه خلاف موج، حركت كردند و ساحلي ديگر جسته اند.كساني كه پيامبر گونه زندگي خود را وقف نجات گم شدگان كوره، راه هاي زندگي نموده اند.آن ها مانند پيامبران، مربيان دلسوز انسان اندهفته تربيت اسلامي را به همه همکاران گرانقدرپرورشی  تبريك مي گوييم.

روز یکشنبه ۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ بمناسبت تجلیل و قدردانی از زحمات مربیان پرورشی مدارس امام حسین(علیه السلام) مراسمی در محل سالن اجتماعات دبیرستان دخترانه دوره اول امام حسین ( علیه السلام) با حضور جناب آقای کنعانی و سرکار خانم تربتی نیا ، مدیران و مربیان پرورشی برگزار گردید . در این مراسم ضمن اینکه از مربیان زحمت کش پرورشی تقدیر و تشکر بعمل آمد ، در مورد جمع آوری کمک های مؤمنانه ، گزارشی از مراسم دهه فجر و تذکرات اداری داده شد و در پایان هدایایی به رسم یادبود به مربیان پرورشی اعطاگردید . سپس آقای کنعانی در مورد کمک دانش آموزان و همکاران مدارس امام حسین (علیه السلام) به ساخت صحن و سرای حضرت زینب (سلام الله علیها ) مطالبی ایراد نمودند .

زنگ فارسی و بازی با حروف کلاس خانم حیدری

دنیای کودکان سرشار از شادی ،تازگی ها، شادابی و شگفتی است. بازی بزرگترین پشتوانه شخصیتی و روانی کودک و همچنین رشد هوشی و جسمی کودک است. بازی، پل دوستی کودکان و فرصت کسب مهارت های ذهنی و عاطفی آنهاست. چون بچه ها همیشه به بازی علاقه مند هستند به همین دلیل می توان در سنین دبستان، آموزش و یادگیری کودکان را توام با بازی ایجاد کرد تا از این طریق هم حس کنجکاوی آنها را برانگیخت و هم آموزش های لازم را به آنها داد .و اینگونه شاهد موفقیت های چشمگیر کوکان خواهیم بود .  روز یکشنبه ۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم حیدری معلم پایه اول در زنگ فارسی بعد از تدریس حرف ”  چــ   چ” در کلاس اول خانم حیدری با استفاده از یک بازی دانش آموزان حروفی که تاکنون فرا گرفتند را از نظر نقطه از یکدیگر جدا کردند . معلم از دانش آ موزان خواست یک جدول با چهار ستون بکشند و حروف بی نقطه ، یک نقطه و  دو نقطه و سه نقطه را مشخص کنند .

زنگ اجتماعی و تدریس درس پانزدهم پایه ششم

روز یکشنبه ۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم علیزاده در زنگ مطالعات اجتماعی درس پانزدهم ” انواع لباس ” را تدریس نمودند . در این درس در موردعواملی که باعث تفاوت در نوع لباس می شود مثل موقعیت های مختلف ، گره های مختلف اجتماعی و شغلی  ، فصول مختلف سال  ، نواحی مختلف آب و هوایی  و اقوام مختلف توضیح داده شد . لباس های ما در موقعیت های مختلف متفاوت است ، در زمستان بیش تر از رنگ های تیره استفاده می کنیم زیرا رنگ های تیره نور خورشید را بیش تر و رنگ های روشن نور خورشید را کم تر به خود جذب می کنند . تفاوت لباس گروه های مختلف اجتماعی و شغلی ، مناطق مختلف آب و هوایی در کشور باعث تفاوت در نوع پوشاک مردم می باشد . برخی  اقوام ایرانی ( فارس ، ترک ، لر ، گیلک ، کرد و بلوچ ) لباس مخصوص به خود دارند .

زنگ هنر و ساخت کاردستی کلاس خانم اسکندری

نقاشی یک هنر است.زمانیکه کودکان شروع به کشف استعداد ها و ویژگی های منحصر بفرد خود می کنند، یکی از گزینه هایی که وجود دارد نقاشی است. اگر چه ممکن است نقاشی زمینه ی مورد علاقه ی هر کودکی نباشد، مطمئنا دارای فوایدی برای دانش آموزان است ماهیچه های دستانِ آنها به حرکت واداشته می شود که به آنها اجازه می دهد از نظر ذهنی و فیزیکی رشد کنند.دانش آموزان پایه اول در زنگ هنر خانم اسکندری با راهنمایی معلم خود در روز یکشنبه ۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ با استفاده از پوست گردو و رنگ های مختلف نقاشی و کاردستی خلاقانه لاک پشت را کشیدند . این نقاشی باعت افزایش خلاقیت و تمرکز و دقت به جزئیات می شود .

برگزاری جلسه دست نوشته های طلایی

با توجه به بخشنامه ارسالی از آموزش و پرورش جلسه دست نوشته های طلایی با حضور کلیه همکاران پایه اول ، مدیریت و معاونین آموزشی در روز دوشنبه مورخه ۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح در محل دفتر آموزشگاه برگزار گردید . در ابتدای جلسه آیاتی چند از کلام الله مجید تلاوت گردید . سپس جناب آقای وزین پور پس از عرض سلام و خیرمقدم ، اهداف جلسه را بیان نمودند و هر کدام از همکاران پایه اول و معاونین نظرات و پیشنهادات خود را جهت هر چه بهتر تیم دست نوشته های طلایی آموزشگاه بیان نمودند .

در این جلسه موارد ذیل به تصویب رسید :

  •     همکاران پایه های اول اسامی دانش آموزان برتر را اعلام نمایند .
  •     از تجربیات همکارمحترم هنر خانم اسکندری در این زمینه استفاده گردد .
  •     ایجاد گروه در شاد و اینکه علاوه بر خط خوش تصویر خوانی نیز انجام شود .

جلسه در ساعت ۱۲ با صلوات بر محمد و آل محمد به پایان رسید .

زنگ علوم و تدریس درس یازدهم پایه ششم

روزچهارشنبه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم فتحعلیان در زنگ علوم پایه ششم درس یازدهم  “فتوسنتزگیاه ” را تدریس کردند . نکات مهم بیان شده در این درس به شرح ذیل می باشد :

  •     محصولات فتوسنتز:در فتوسنتز، آب و کربن دی اکسید توسط کلروفیل و با انرژی نورانی با هم ترکیب شده و غذا (گلوکز) و اکسیژن می سازند!

✔✔ گلوکز دارای ۶ اتم کربن، ۱۲ اتم هیدروژن و ۶ اتم اکسیژن است و جزء اولین و ساده ترین غذاهای طبیعت است.

✔✔ تمام فتوسنتزکننده ها ابتدا گلوکز میسازند و بعد با یکسری تغییرات روی آن، گلوکز را به سلولز و نشاسته تبدیل کنند.

✅ فتوسنتزکننده ها عبارتند از: گیاهان، جلبکها، خزه ها، فیتوپلانگتونها، سیانوباکترها و باکتریهای فتوسنتزکننده کلروفیل جزء محصولات یا مواد اولیه نیست زیرا در هنگام فتوسنتز مصرف و تولید نمی شود.

✔✔ به ازای هر یک مولکول گلوکز، ۶ مولکول آب و کربن دی اکسید و ۶ مولکول اکسیژن بترتیب مصرف و تولید می شود .

  •     رنگیزه های فتوسنتزی:برگ گیاهان دارای ذرات خاصی به نام رنگیزه است. کلروفیل نوعی رنگیزه است!

✔✔ کاروتِن، گِزانتوفیل و آنتوسیانین از جمله رنگیزه های دیگر گیاهان می باشند.

✔✔ گزانتوفیل برگها را به رنگ زرد تا قهوه ای در می آورد.

✅ در پاییز، کلروفیل تجزیه ش ه و با تغییر شیمیایی که در مولکولهایش رخ میدهد رنگ سبز آن از بین رفته و رنگهای دیگر مانند زرد، نارنجی و … باقی میمانند.در انجام فتوسنتز، رنگیزه های دیگر برگ نیز به کلروفیل کمک می کنند.

✔✔ در بخشی از فتوسنتز نور خورشید مورد نیازست مانند تجزیه مولکول آب و در بخشی دیگر نیازی به نور خورشید نیست مانند تبدیل گلوکز به نشاسته!

  •     برگ؛ کارخانه غذاسازی گیاه:ریشه گیاه، آب و مواد معدنی محلول را از زمین میگیرد و آنها را از طریق ساقه به وسیله آوندها به برگ میرساند. درون برگ رگبرگها مسئول انتقال موادند.
  • سلولهای وسط میانبرگ از طریق روزنه کربن دی اکسید هوا را برای غذاسازی و اکسیژن را برای تنفس می گیرد.

✔✔ بخش اعظم غذاسازی گیاهان در برگهای سبز انجام می شود.

✅ سطح زیاد برگ، وجود کلروفیل زیاد و روزنه ها باعث شده که برگ اندام اصلی غذاسازی باشد.

✔ وظیفه تبدیل انرژی نورانی خورشید که منشاء انرژی حیاتی ماست بر عهده گیاهان می باشد.

✔✔ گیاهان از مقدار بسیار زیاد انرژی نورانی خورشید تنها کسر بسیار کوچکی را به انرژی شیمیایی تبدیل میکنند؛ با این وجود مقدار انرژی تولید شده توسط فتوسنتز گیاهان چندین میلیون برابر تمام انرژیست  که انسان از ابتدای تاریخ تا به امروز تولید یا مصرف کرده است!

✔✔ حیات ما و سایر جانداران بیشترین وابستگی را به گیاهان دارد زیرا آنها انرژی مورد نیاز سایر موجودات را فراهم می کنند.

برگزاری مسابقه زیباترین سبزه

و باز گرمای ملایم و فرحبخش روزهای آفتابی بهار در باغ و راغ و کشتزارها

به سبزه و گل ها و درختان بشارت می دهد تا از خواب سنگین

زمستان بیدار شوند و روح تازه بخود گیرند

و آنگاه این نوای جانبخش را ساز بدارند

با توجه به نزدیک شدن به عید نوروز خانم یزداندوست مربی محترم پرورشی مسابقه بهترین سبزه را در روز چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار کردند . دانش آموزان عزیز وهنرمند سبزه سومین سین هفت سین می‌باشد و اکثر مردم سبزه را نماد شادابى و سرسبزی و نشانگر زندگى بشر و پیوند انسان با طبیعت می‌دانند.سبزه نشان از تولد دوباره، حیات دوباره و زایش و سبزی است. سر سفره گذاشتنش به این دلیل است که سال آینده سالی شاداب، سرسبز و خرم باشد.

در آستانه ی سال جدید شما عزیزان با کاشت سبزه های زیبای خود در طرح ها ومدل های مختلف وهمچنین صرفه جویی در استفاده از دانه های دیگر بجز حبوبات می توانید ایده های زیبای خود رابه نمایش بگزارید . ما منتظر آثار زیبای هنری شما در روز شنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ هستیم . با تشکر از همکاری شما عزیزان.

تدریس درس نیروها پایه سوم

روز یک شنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم احمدی معلم پایه سوم در ادامه تدریس درس دهم علوم در آزمایشگاه دبستان حضور پیدا نمودند و با کار کردن آهنربا ها آشنا شدند . در این آزمایشات در مورد  قطب های آهنرباها که از سمت قطب ها بر هم نیرو وارد می کند، تحقیق و بررسی کردند . در موردجذب قطبهای ناهمنام و دفع قطب های هم نام بررسی کردند .  قطب یک آهنربا را به قطب همنام یا غیرهمنام آهنربای دیگر نزدیک کردند ، بدون آنکه با آن تماس داشته باشد و نیروی بین آنها را مشاهده کردند و اینکه آهنرباها بدون آنکه با هم تماس داشته باشند به هم نیرو وارد می کنند. مشخص کردند کدام حالت نیرو به صورت کشیدن و کدام به صورت هل دادن است.

تزئین مدرسه به مناسبت ولادت امام حسین (ع)

هیچ سجاده ‏ای باز نشد که نام تو را رمز عبور خود نکرد، یا حسین !

خاکِ تو، آبروی سجده من است و آب، با تولد تو، در فرهنگ لغات دلم، هم ‏خانواده حسین شد .

آن‏که تو را زیارت کند، هزار هزار درجه نزد خداوند به او عطا کنند؛ چراکه باران مهرِ تو، پوسته سخت دانه دل را می‏شکافد .

یا حسین! از قرن‏ های آن سوی تقویم، وقتی نوازشِ نور تو در رگ‏هایمان جاری می‏شود، چه تماشا دارد لذت گم شدن و غرق شدن در اسمت !روز شنبه ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ به مناسبت نزدیک شدن به  ولادت امام حسین (علیه السلام) دبستان به همت خانم یزداندوست مربی محترم پرورشی تزئین شد .

شرکت دانش آموزان در مسابقات قرآن سطح شهرستان

قرآن، کتاب آسمانی ما مسلمانان و وحی منزل از خدای رحیم و کریم به نبی اخلاق و رحمت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله)، بیش از ۱۴ قرن است که با نور و ذات قدسی‌اش، رهنما و رهگشای صدها میلیون نفر مسلمان  بوده است. وظیفه ماست که بیش از پیش اسلام و  قرآن و تعالیم ائمه معصومین را بشناسیم و آن را بشناسانیم و با اجتهاد و تدبر و تفکردر قرآن و تفاسیر جدید و به روز آن بتوانیم بهره‌گیری و استفاده خویش از قرآن را تعالی بخشیم. شرکت دانش آموزان در مسابقات قرآنی یکی از راههای  ایجاد انگیزه برای آشنایی و فراگیری علوم قرآنی است. روز یکشنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ مسابقات قرآن و عترت  ویژه مدارس ابتدایی در سطح شهرستان  در رشته های  حفظ ، قرائت ، اذان در با رعایت پروتکل های بهداشتی ساعت ۱۰ صبح برگزار گردید  .

روز درختکاری و کاشت درخت

مناسبتی که به یادمان می آورد، هر یک از ما در داشتن زمینی سبزتر سهمی داریم.ما باور داریم که هر نهال تازه در هر گوشه ای از این کره خاکی می تواند امیدی برای دنیایی زیباتر باشد. به همین خاطر در باغچه کوچک محک هم نهال هایی کاشته ایم تا یک قدم به زمینی سبزتر برای فرزندان مان نزدیک تر شویم.  درخت بکاریم و در آینده سبز کودکان سرزمین مان سهیم شویم.

روز درخت و درختکاری که در آستانه ی سال نو شمسی و نزدیکی به عید نوروز ، برگزار می شود روزی است که آیین درختکاری در این روز گرامی داشته می شود. در آن روز مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند. این روز معمولاً در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار است. در ایران روز درختکاری  ۱۵ اسفندماه هر سال است . روز یکشنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ همزمان با روز درختکاری  معاونین محترم به همراه دانش آموزان با کاشت درخت در مدرسه این روز را گرامی داشتند .

شرکت دانش آموزان در مسابقات تئاتر سطح شهرستان

یکی از فعالیت‌های دانش‌آموزان که به صورت غیررسمی در مدرسه‌ها انجام می‌شود، اجرای نمایش‌های دانش‌آموزی است. دانش‌آموزان با عضویت در گروه‌های نمایشی مدرسه‌، هنر تئاتر و خاطره خوش روی صحنه رفتن را تجربه می‌کنند و با تمرین دوباره زندگی از جنبه‌های متفاوت، به رشد بیشتری دست پیدا می‌کنند.

تشکیل گروه‌های نمایشی در مدرسه اثرات مثبتی دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت؛ اثراتی همچون: مسئولیت‌پذیری، تقویت همکاری، اعتماد به نفس، توجه به نظم و انضباط، آمادگی برای پذیرش نقش‌های اجتماعی و…  . روز دوشنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح  گروه تئاتر دبستان به همراه مربی محترم پرورشی خانم یزداندوست در مسابقات تئاتر سطح شهرستان شرکت نمودند و نمایش ” شیرین تر از عسل ” را اجرا نمودند . موضوع این نمایش در مورد اهمیت نماز بود .

تحویل پیک های نوروزی به دانش آموزان

کتاب، مقبول ترین و نزدیک ترین چیز به طبع آدمیان است که نه فراموش می شود و نه تغییر می یابد. نگاه به کتاب، لذت تو را فزونی می دهد و میل تو را در فراگیری دانش، شدیدتر می سازد. زبان تو را گویاتر، سخنان و بیان تو را فصیح تر، جان تو را مسرورتر و سینه تو را فراخ تر می کند و برای تو در دیدگاه عامه مردم، مقام و بزرگی و نزد بزرگان و مسئولان، دوستی و احترام به ارمغان می آورد. از مطالعه کتابی در مدتی کوتاه و در عرض یک ماه، مطالبی می توان آموخت که درطول یک عمر، از زبان و دهان مردم نمی توان شنید.

کتاب، هم نشینی است که تو را خسته و ملول نمی سازد، دوستی  است که تو را فریب نمی دهد، رفیقی است که به تو آزار نمی رساند، بلندنظر و جوانمردی است که تو را گرفتار یکنواختی و روزمرگی نمی سازد و همسایه ای است که در کار تو تأخیر روا نمی دارد. مؤسسه فرهنگی آموزشی امام حسین (علیه السلام) جهت تعطیلات نوروزی ۱۴۰۰ کتاب عیدانه آماده نموده است که از روز دوشنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۰ آماده تحویل به دانش آموزان می باشد و به ترتیب پایه به دانش آموزان تحویل داده می شود . دانش آموزان کتاب را مطالعه می کنند و در برگه خلاصه داستان را باید بنویسند و بعد از تعطیلات برای دوستان خود بخوانند .

بازدید جناب آقای کنعانی از تمرین گروه سرود دبستان

ایجاد فضای بانشاط در مدارس و تعالی هنر و تقویت کار جمعی از اهداف برگزاری مسابقات سرود می باشد . دانش‌آموزان در اجرای سرود، بسیاری از مهارت‌ها مانند افزایش مهارت‌های شنیداری، حس اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری و مهارت کار گروهی را خواهند آموخت .

روز سه شنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ جناب آقای کنعانی مسئول محترم مؤسسه امام حسین (علیه السلام) در شهرستان به همراه مدیریت محترم دبستان جناب آقای وزین پور از تمرین گروه سرود دبستان بازدید کردند.سرود دانش آموزان در وصف امام علی (علیه السلام) می باشد . جناب آقای کنعانی ضمن بازدید از اجرای سرود دانش آموزان در مورد بزرگی و عظمت امام علی  (علیه السلام) سخنانی برای دانش آموزان بیان نمودند . سپس در مورد مراحل اجرای یک سرود خوب و ارکان آن نکات خیلی مهمی به دانش آموزان توضیح دادند .

شرکت در مسابقات سرود سطح شهرستان

انسان احساساتش را با صداها و واژه­ها بیان می­کند. به سبب توانایی بی همتای صدای انسان درتلفیق واژه ­ها ، در بسیاری از فرهنگ ها شعر و سرود جدایی­ناپذیر بوده­اند. سرود می­تواند واژه­ها را به یادماندنی­تر کند و تأثیر حسی آن­ها را اعتلا بخشد.

روز چهارشنبه ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم یزداندوست به همراه گروه سرود دبستان در مسابقات سرود سطح شهرستان شرکت نمودند . نام سرود دانش آموزان ” علی آقامه ” بود که در وصف امام علی (علیه السلام) بود . ایجاد فضای بانشاط در مدارس و تعالی هنر و تقویت کار جمعی از اهداف برگزاری این مسابقات است. دانش‌آموزان در اجرای سرود، بسیاری از مهارت‌ها مانند افزایش مهارت‌های شنیداری، حس اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری و مهارت کار گروهی را خواهند آموخت.

برگزاری لیگ علمی پایا

لیگ علمی بین المللی پایا مسابقه ی گروهی است که با همکاری بسیج دانش آموزی، مؤسسه علمی آموزشی رزمندگان اسلام و مرکز دانش پژوهان فردا(خانه ریاضی) برگزار می گردد. لیگ علمی پایا بستری را برای دانش آموزان توانمند و علاقه مند فراهم آورده است تا در یک جریان آموزشی و رقابتی سالم، به دانسته های خود بیافزایند و در یک رقابت دلچسب و گروهی، تبادل دانش و بهتر اندیشیدن را تجربه کنند.

روز پنجشنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان در پنج گروه پنج نفره در لیگ علمی پایا شرکت نمودند . هدف اصلی در لیگ علمی بین المللی پایا ارتباط بین علوم پایه و تقویت دانش آموزان در تبدیل قدرت علم به عمل است. ترویج روحیه پژوهشی و پرسشگری، هدایت دانش آموزان در مسیر تحقیق و پژوهش و طراحی لیگ های پژوهشی و کارآفرینی در کنار لیگ علمی، رویکرد اصلی پایا به شمار می رود.

ساخت کاردستی اوریگامی در زنگ هنر

کاردستی‌های کاغذی محدودیتی ندارند، همان طور که ذهن بشر بی انتهاست. اشکالی که با اوریگامی ساخته است بالغ بر میلیون‌ها شکل خواهد بود! این هنر اما رابطه تنگاتنگی با محیط زیست دارد، جایی که جانداران زیبای بسیاری هنر خالقشان را به رخ می کشند. اشکالی که با اوریگامی ساخته می‌شوند قالبا ماکت‌هایی از حیوانات و جانداران مختلف است که در کنار ما زندگی می‌کنند. اشکال گل‌ها و گیاهان نیز از اشکال پر طرفدار ساخته شده با اوریگمی است.

ساخت کاردستی اوریگامی با  کاغذ رنگی به دانش آموزان این امکان را می‌دهد تا ذهن خود را از اشکال فراتر برده و با رنگ آمیزی روح تازه ای به ساخت دست خود ببخشند. روز شنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان پایه چهارم در زنگ هنر خانم یعقوب زاده با استفاده از هنر اوریگامی به ساخت کاردستی حیوانات پرداختند و با کمک و راهنمایی معلم خود کار زیبایی را انجام دادند .

زنگ هنر و آموزش هنر کلاژ

در فرهنگ لغت، «کلاژ» فن بهم چسباندن تکه های مختلف پارچه، کاغذ، چرم و چوب و … برای خلق یک تصویر بدیع تعریف شده است. روشی که برای خلق آثار روی سطوح دیگر در هنر های تجسمی به کار می رود. درواقع، در تکنیک کلاژ با سرهم کردن مواد به کمک ابزار گوناگون، اشکال کنار هم گذاشته می شوند . تصویر نهائی خلق می شود.کلاژ ممکن است از بریده های روزنامه، نوار های کاغذی، رنگ، ریزه های کاغذ های دست ساز، تکه های یک نقاشی ، عکس یا نوشته تشکیل شده باشد.

روز شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ دانش آموزان پایه چهارم در زنگ هنر خانم یعقوب زاده با استفاده از هنر کلاژ و با راهنمایی معلم خود کاردستی های زیبایی درست کردند و کار جدیدی تجربه نمودند . دانش اموزان با استفاده از وسایل مختلف تکه ها را کنار هم چسباندند و اشکال مختلف و حیوانات زیبایی ساختند .

زنگ اجتماعی و درس “مدرسه ی دوست داشتنی ما “

روز شنبه  ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰خانم احمدی در زنگ اجتماعی پایه سوم درس ” مدرسه ی دوست داشتنی ما ” را تدریس نمودند . در این درس مدیریت دبستان جناب آقای وزین پور در مورد کارکنان مدرسه و وظایف آنها را برای دانش آموزان توضیح دادند . مدرسه خانه ي دوم ماست. همه ی کارکنان مدرسه با هم همکاری می کنند تا دانش آموزان درس بخوانند و چیزهای جدید یادبگیرند و اوقات خوبی را در مدرسه بگذرانند. در مورد همکاری دانش آموزان در مدرسه نکات مهمی بیان نمودند . اسراف نکنند.مدرسه راتمیز نگه دارند.از وسایل مدرسه درست استفاده کنند . به دوستان خود کمک کنند.در کارهاي مدرسه همکاری کنند .خوب درس بخوانند.

زنگ اجتماعی و درس هجدهم

(و خداوند دریا را برای استفاده ی شما قرار داشت…)       سوره انعام آیه ۹۷

روز یکشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم علیزاده در زنگ اجتماعی پایه ششم درس هجدهم ” دریا ، نعمت خداوندی ” را تدریس نمودند . یکی از مهم‌ترین دلایل اهمّیت خلیج‌فارس، وجود منابع سرشار نفت و گاز است. مقدار این منابع در خلیج فارس آن قدر زیاد است که به این منطقه « انبار نفت جهان » می‌گویند. نفت و گاز از کف خلیج‌فارس در ناحیهٔ کم‌عمق نزدیک به ساحل استخراج می‌شود. در مورد چگونگی استخراج نفت نکاتی بیان گردید . خلیج فارس و دریای عمان بزرگ ترین زیستگاه موجودات دریایی هستند . ماهی های تزئینی ، مرجان ها ، صدف ها و لاک پشت های کمیاب و پستاندارانی چون دلفین ها و نهنگ ها در آن ها زندگی می کنند .دریای خزر محل زندگی انواع ماهیان و پرندگان مهاجر است .

نقاشی به مناسبت چهارشنبه سوری

چهارشنبه‌سوری از آداب و رسوم قدیمی است این جشن خود آمیزه‌ای از چند رسم کوچک و بزرگ است. سنت اصلی در آداب و رسوم چهارشنبه‌سوری برپایی آتش و خواندن شعر «زردی من از تو، سرخی تو از من » هنگام پریدن از روی آن بوده است. این شعر دعایی بوده است که ایرانیان از قدیم برای آتش می‌خواندند و از آن می‌خواستند تا بیماری‌ها و کسالت‌ها و نگرانی‌های سالی که گذشته را از آن‌ها بگیرد تا سال جدید را با شادکامی و سرزندگی شروع کنند. چهارشنبه‌سوری و جشن آتش در واقع پیش‌درآمد نوروز است که نویددهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است. روز سه شنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ خانم یعقوب زاده در زنگ هنر از دانش آموزان دوره دوم  خواستند نقاشی با موضوع چهارشنبه سوری بکشند . دانش آموزان هر کدام با ایده و خلاقیت خود نقاشی های زیبایی کشیدند .

استقبال از سال نو

ای خالق توانا، ای سرچشمه زیبایی ها و کمال، ای گرداننده‌ی شب و روز، پدید آورنده‌ی فصلها و ای مدبّر کل هستی! تنها تویی که بهاران چهره‌ای تازه و نو به طبیعت می‌بخشی، غنچه‌ها را می‌شکافی و گلهای ملّون و معطّر را می‌رویانی.خاضعانه از تو ای خدای رحمان می‌خواهیم که زمستان غم و اندوه دلها را با آیات روح‌ بخش قرآن مجید و قرآن طبیعت به بهاری زیبا، پر از شادی و طراوت، پر از صفا و آرامش مبدل سازی آمین.

نفس های سال کهنه به شماره افتاده و دارد جای خودش را به سالی نو می دهد. نوروز، این آیین کهن و باستانی ایرانی در راه است و با خودش سرسبزی و طراوت را سوغات می آورد. همه چیز بوی بهار را به مشام می رساند. هر سال در روز های پایانی اسفند، جنب و جوش خاصی مدارس را فرا می گیرد.با توجه به آنکه هر سال با نزدیک شدن بهار و مقدمه تحول درطبیعت، ایرانیان با آداب و رسوم زیبای خود و پهن کردن سفره هفت سین به استقبال نوروز می روند، مناسب دیدیم در برنامه امروز چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ با پهن نمودن سفره هفت سین به استقبال نوروز رفته و مروری بر آیین های مشترک ایرانیان در آخرین روزهای سال داشته باشیم .  با پهن کردن سفره همکاران عکس یادگاری گرفتند و خاطره این روز را برای خود ماندگار نمودند .


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20