? دلیل راست دستی و چپ دستی چیست؟

?یک مطالعه ای که به تازگی منتشر شده است، نشان می دهد فعالیت نامتقارن ژن در نخاع که از دوره جنینی آغاز می‌شود تعیین می‌کند که یک فرد راست دست یا چپ دست است و برخلاف ایده های قبلی، مغز مسئول تعیین این موضوع
?تا به امروز فرض بر این بود که تفاوت‌های بین فعالیت ژن‌ها در نیمکره راست و چپ مغز احتمالا عامل راست دست یا چپ دست بودن فرد است.
تصویربرداری فراصوت  نشان می‌دهد که تمایل به چپ‌دستی یا راست‌دستی فرد در هفته هشتم بارداری مادر تعیین می‌شود و با استفاده از این روش در هفته دهم قابل شناسایی است .از هفته سیزدهم بارداری، جنین در رحم مادر تمایل به مکیدن انگشت شست دارد که نشان‌دهنده چپ‌دستی یا راست‌دست بودن اوست.

?محققان دانشگاه Ruhr در بوخوم آلمان می‌گویند: این نتایج اساسا درک ما از علت عدم تقارن نیمکره مغزی را تغییر می‌دهد. حرکات بازو و دست از ناحیه قشر حرکتی (Motor Cortex) مغز آغاز می‌شود. این ناحیه سیگنالهایی را به نخاع می‌فرستد که فرمان صادره را به حرکت تبدیل می‌کند.

?اما ” قشر حرکتی ” از همان ابتدا به نخاع وصل نیست. حتی قبل از اینکه این اتصال تشکیل شود، علائم چپ دست یا راست دست بودن جنین آشکار می‌شود .به همین دلیل است که محققان این فرضیه را مطرح کرده اند که عامل راست داست یا چپ دست بودن ریشه در نخاع دارد نه مغز.

?آنها بیان ژن نخاع جنین انسان را بین هفته‌های هشتم تا 12 بارداری مورد بررسی قرار دادند و بین جنین‌های چپ‌دست و راست‌دست در هفته هشتم بارداری تفاوت‌هایی مشاهده شد و این تفاوت در بخش‌هایی از طناب نخاعی که عامل حرکت دست و پا است، مشهود بود.

تهیه کننده : خانم احمدی معلم پایه سوم

تأیید شده توسط آقای علیخو مدیریت دبستان


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20