چگونه با کودک با اعتماد به نفس پایین رفتار کنیم؟

نحوه رفتار و برخورد با کودکی که اعتماد به نفس پایینی دارد، بسیار مهم است. اگر شما نشانه های اعتماد به نفس پایین در کودکان را مشاهده کردید، پس باید به دنبال رفتار صحیح با آنها باشید تا این عدم اعتماد به نفس کودک افزایش پیدا نکند.

نشانه های عدم اعتماد به نفس در کودکان

 بلافاصله پس از شروع یک بازی یا یک کار با دیدن اولین مشکل ناامید شده و دست از کار بکشد و تسلی شود.

 یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس در کودکان این است که حتی بدون اینکه تلاش کند و یا شانس خود را امتحان کند، از انجام یک کار یا چالش اجتناب می کند. این رفتار اغلب نشانه ترس از شکست یا احساس درماندگی است.

 علائم و نشانه هایی از پسرفت در کار، درس و یا حتی بازی های گروهی نشان می دهد. او رفتارهایی دارد که باعث تمسخر بچه های دیگر و طرد شدن از گروه ها می شود. طرد شدن می تواند عدم اعتماد به نفس درکودکان را شدیدتر کند.

 این کودکان هنگامی که فکر می کنند در یک بازی یا مسابقه و .. شکست می خورند یا ضعیف عمل می کنند، تقلب کرده یا دروغ می گویند.

 آنها برای پنهان کردن احساس بی کفایتی، سرخوردگی یا ناتوانی خود انعطاف ناپذیر می شوند و یا می خواهند رئیس باشند تا دیگران متوجه ضعف های آنها نشوند.

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

به کودک خود محبت کنید و نشان دهید دوستش دارید

اگر می خواهید اعتماد به نفس کودکان از چیزی که هست کمتر نشود، به آنها نشان دهید که دوستشان دارید. هیچ چیز به اندازه اینکه کودک بداند برای والدینش مهم، ارزشمند و دوست داشتنی است، احساس خوب نمی دهد. پس محبت زیادی به آنها نشان دهید و بگویید که تا چه اندازه دستشان دارید.

 سختگیری را کنار بگذارید

همانطور که در بالا اشاره شد توقعات زیاد و نارضایتی دائم از کودک می تواند باعث کمبود اعتماد به نفس در کودکان شود. دائم به کودکتان امر و نهی نکنید و گاهی اجازه دهید آنگونه که خودش می خواهد رفتار کند. این کار باعث می شود که کودک توانایی های خود را پیدا کرده و اعتماد به نفسش کاهش نیابد.

به نحوه صحبت و کلمات خود دقت کنید

شما می دانید که با یک کودک بی اعتماد به نفس رو به رو هستید. پس نباید کاری کنید که وضع بدتر شود. توجه داشته باشید که نحوه صحبت شما با فرزندتان و آنچه که به او می گویید می تواند عمیقا بر احساسات او نسبت به خودش تاثیر بگذارد. پس هرگز از کلماتی مانند تو تنبلی، تو نمی توانی و … استفاده نکنید. چنین برچسب هایی می توانند تا آخر عمر برروی کودک شما باقی بماند.

هرگز در مورد اعتماد به نفس پایین آنها، صحبت نکنید

اگر کودکتان دائم می خواهد عدم اعتماد به نفس خود را پنهان کند، طوری رفتار نکنید که می دانید او اعتماد به نفس ندارد. در عوض از جملات انگیزشی برای او استفاده کنید و برعکس به او بگویید که تو خیلی اعتماد به نفس بالایی داری و می توانی در هر کاری موفق شوی! این کار شما باعث می شود که اولا فرزندتان احساس حقارت و ضعیف بودن نکند. دوما سعی کند اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

تهیه کننده : خانم وزین پور معلم پایه چهارم

تایید شده توسط آقای علیخو مدیریت دبستان


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20