منظور از سلامت روان چیست؟

همه‌ی ما در دوره‌هایی از زندگی احساس ناراحتی، نگرانی یا ترس می‌کنیم؛ البته این احساسات معمولاً گذرا هستند؛ اما گاهی ممکن است این احساسات تشدید شده و تبدیل به مشکل شوند. این اتفاق برای هر کسی ممکن است بیفتد. در واقع وضعیت روان ما همیشه ثابت نیست؛ بلکه در طول زندگی و بسته به سن و شرایط محیط می‌تواند تغییر کند.

از کجا بدانیم سلامت روان داریم؟

داشتن سلامت روان به این معنا نیست که هیچ مشکل روحی نداشته باشید؛ بلکه به این معناست که بتوانید از قابلیت‌های خود استفاده کنید، زندگی‌تان را مدیریت کنید، ارتباط خوبی با اطرافیان‌تان داشته باشید و بتوانید از خود در برابر ابتلا به مشکلات جدی روان محافظت کنید .

ارزیابی دقیق وضعیت سلامت روان به عهده‌ی روان‌شناس است؛ اما به‌طورکلی سلامت روان با داشتن توانایی‌ها زیر مشخص می‌شود :

  • توانایی یادگیری
  • توانایی درک، ابراز و کنترل احساسات مثبت و منفی
  • توانایی برقراری و حفظ روابط خوب با دیگران
  • توانایی کنار آمدن با تغییر شرایط و مدیریت آن

مشکلات روان چیست؟

مشکلات روان طیف گسترده‌ای دارند و از نگرانی‌هایی که روزمره تجربه می‌کنیم تا مشکلات جدی‌تر و طولانی‌مدت را شامل می‌شوند. اغلب افرادی که مشکلات سلامت روان را تجربه می‌کنند، می‌توانند از آن عبور کنند و یا یاد بگیرند چطور با آن زندگی کنند؛ به‌خصوص اگر در مراحل اولیه کمک بگیرند.

چه کسانی نیاز به مشاوره روان‌شناسی دارند؟

اغلب افراد در دوره‌ای از زندگی خود نیاز به دریافت مشاوره پیدا می‌کنند. اگر زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره‌ی مشکل خود می‌کنید، اگر مشکل شما باعث ناراحتی یا خجالت شما شده است یا بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی گذاشته است باید با یک روان‌شناس صحبت کنید.

نگرش منفی را کنار بگذارید.

برخی از مردم نسبت به مشکلات احساسی و روحی خود حس بدی دارند و تلاش می‌کنند آن را مخفی کنند. اما باید بگویم سلامت روان به ‌این معناست که احساسات خود را بشناسید و بتوانید آن‌ها را بیان کنید. مراجعه به روان‌شناس به‌ معنای ضعف شما نیست؛ بلکه هنگامی می‌توانید سلامت روان خود را حفظ کنید که بتوانید درباره‌ی مشکلات خود صحبت کنید و کمک بگیرید.

مشاوره‌ی آنلاین ارائه‌ی خدمات روان‌شناسی را برای شما راحت‌تر می‌کند. بسیاری از افرادی که در مواجهه‌ی رودررو دچار اضطراب می‌شوند، در مشاوره‌ی آنلاین می‌توانند راحت‌تر با روان‌شناس صحبت کرده و کمک دریافت کنند.

تهیه کننده : خانم وزین پور معلم پایه چهارم

تأیید شده توسط آقای علیخو معاون آموزشی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20