فواید باورنکردنی سکوت برای مغز

آیا می‌دانید سکوت چقدر برای ذهن شما مفید است؟

اگر روزانه یک برنامه منظمی برای خلوت کردن با خود تدارک ببینید کارایی مغز خود را به‌طور شگفت‌آوری افزایش‌خواهید داد. همه ما می‌دانیم که این عصر یکی از پرسروصداترین دوران تاریخ جهان است صدای اتومبیل‌ها، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها در خیابان. صدای تلویزیون، موبایل، کولر، جاروبرقی در خانه و….

اهمیت این پرسروصدایی به حدی زیاد است که سازمان جهانی بهداشت آلودگی صوتی را طاعون مدرن نامیده است.

روزانه به‌طور مداوم صداهایی مانند صدای موسیقی، فیلم، اخبار، رادیو و صدها نوع صدای دیگر در گوش ما است و آن‌قدر ما به آن‌ها عادت کرده‌ایم که اصلاً متوجه آسیبی که به ما می‌زنند نیستیم.

پس با این وضعیت آیا بهتر نیست روزانه مدت کوتاهی مثلاً ۱۵ دقیقه را به خودتان اختصاص دهید و در سکوت کامل بنشینید و هرروز این کار را ادامه دهید؟ بدون شک تأثیر مثبتی در روحیه شما به‌جای خواهد گذاشت.

فواید سکوت

بازیابی توان ذهنی:

زندگی مدرن شرایط را به نحوی تغییر داده است که مدام ورودی‌های حسی متفاوتی لحظه‌به‌لحظه وارد مغز می‌شود. تصمیم‌گیری‌های مختلف، حل مسائل، درس خواندن، مطالعه روزنامه، مشکلات اقتصادی، مشکلات عاطفی، افکار منفی، صداها و غیره همه این‌ها بار زیادی را در مغز تولید می‌کند و این خواسته‌های پی‌درپی از مغز طوری منابع مغز را خالی می‌کند که منجر به پریشان‌حالی، اختلال در تصمیم‌گیری و خستگی ذهنی می‌گردد.

حال اگر ما بتوانیم هر از چند گاهی این ورودی‌هایی که به مغز وارد می‌شوند را کم کنیم و از آلودگی‌های صوتی فاصله بگیریم مغز فرصت کوتاهی خواهد داشت تا دوباره مراکز توجه خودش را بازیابی کند و بهترین راه برای رسیدن به این هدف سکوت است.

کاهش استرس:

سروصدا باعث افزایش استرس و بروز بیماری‌هایی نظیر فشارخون و حملات قلبی می‌گردد، حتی موسیقی‌های آرامش‌بخش که بظاهر اشکالی ندارد ولی  در سال ۲۰۰۴ نتیجه یک تحقیقات که در نشریه Heart منتشر شد ثابت کرده بود که ۲ دقیقه سکوت بیشتر از گوش دادن به یک آهنگ آرامش‌بخش موجب آرامش شخص می‌گردد.

همان‌طور که سروصدا موجب افزایش استرس می‌گردد،  سکوت نیز موجب کاهش استرس در بدن می‌گردد.

بازسازی سلول‌های مغزی:

در مغز بخشی وجود دارد که به آن هیپوکامپ می‌گویند و مسئولیت آن یادگیری، حافظه و کنترل احساسات است. تحقیقات دانشمندان (سال 2013 در نشریه Brain) ثابت کرده است که روزانه ۲ ساعت را در سکوت و آرامش سپری کردن موجب شکل‌گیری سلول‌های جدید در این بخش از مغز می‌گردد.

و حتی نشان داد که سکوت می‌تواند افسردگی و آلزایمر را نیز کاهش دهد.خ

فعال شدن شبکه پیش‌فرض مغز:

بخش‌هایی از مغز که به‌شدت با یکدیگر ارتباط دارند و با همدیگر در تعامل هستند را شبکه پیش‌فرض می‌گویند.

اگر شبکه پیش‌فرض فعال شود آنگاه قادر خواهیم بود بهتر چیزی را درک کنیم، خلاقیت بیشتری داشته باشیم، همدردی بهتری با دیگران داشته باشیم و به تفکر عمیق دست بیابیم.

سکوت و آرامش منجر به فعال شدن شبکه پیش‌فرض مغز می‌گردد.

پس بیایید از اهمیت سکوت و آرامش غافل نشوید و هرروز موارد فوق را به یادآورید تا کم‌کم از آشفتگی و استرس فاصله گرفته و با آرامش خوی بگیرید.

تهیه کننده : خانم محمدی معاون مالی

تایید شده توسط آقای علیخو معاون آموزشی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20