جدال بر سر تکالیف دانش آموز

اگر مدام با فرزند نوجوان خود بر سر انجام تکالیف مدرسه جدال می‌کنید، می‌توانید از این راهکارها استفاده کنید و تاثیر آن‌ها را بر شرایط فرزند خود مشاهده کنید:

(1) یک برنامه ایجاد کنید

ایجاد یک روال و برنامه‌ی مطالعه‌ی منظم برای دانش‌آموزان نوجوان، می‌تواند بهره‌وری آن‌ها را به طور چشمگیری بهبود ببخشد. به این فکر کنید که نوجوان شما چه زمانی بیشترین بازدهی را دارد – زمانی که از مدرسه به خانه بر می‌گردد یا بعد از ظهر بعد از مدتی استراحت؟

فرزند نوجوان خود را تشویق کنید که هر روز، یک تا دو ساعت را مشخص کرده و به طور منظم این ساعات تعیین‌شده را به انجام تکالیف اختصاص دهد. البته درنظر بگیرید که این ساعات می‌توانند بسته به روز و فعالیت‌ها و کارهای دیگری که فرزند نوجوان شما باید انجام بدهد، تغییر کند.

اگر نوجوان شما یک چارچوب زمانی برای انجام کار داشته باشد و بداند که می‌تواند مدتی استراحت هم داشته باشد، انگیزه‌بخش خواهد بود. در حال حاضر ابزارهای مناسبی برای برنامه‌ریزی درسی در اختیار دانش‌آموزان قرار دارد.

2) فضایی بدون حواس‌پرتی برای انجام تکالیف فراهم کنید

طبیعی است که فضای کاری نوجوانان به مرور زمان به هم ریخته شود. اما وقتی نوبت به انگیزه دادن به نوجوانان برای انجام تکالیف می‌رسد، مهم است که فضایی خالی کنید و محیطی عاری از حواس‌پرتی فراهم کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که حفظ یک منطقه عاری از بهم ریختگی می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد. نور، دما و سر و صدا نیز عواملی هستند که باید هنگام ایجاد محیطی مناسب برای مطالعه در نظر گرفت. افزودن نقل قول‌های انگیزشی برای دانش‌آموزان روی کاغذهای یادداشت‌ کوچک و چسباندن آن‌ها در نقاط مختلف اتاق، می‌تواند به ادامه‌ی فعالیت نوجوانان شما در صورت از دست دادن انگیزه، کمک کند.

(3) نوجوان خود را مجبور به انجام تکالیف نکنید

این مسئولیت نوجوان شماست که تکالیف خود  را انجام دهد. به عنوان پدر و مادر، شما فقط می‌توانید به او کمک کنید تا انگیزه‌ی لازم برای انجام مسئولیت خود را به دست بیاورد. اگر فرزند نوجوان خود را با تهدید و تنبیه مجبور به انجام تکالیف خود کنید، آزرده خاطر می‌شود. احتمالاً چنین فضایی منجر به جنگ قدرت می‌شود و نوجوان شما درنهایت سرکش‌تر و سرکش‌تر خواهد شد.

با فرزند نوجوان خود در مورد انتظارات مربوط به تکالیف مدرسه گفت‌وگوهای آرامی داشته باشید و برای درک دیدگاه آن‌ها وقت بگذارید. سپس می‌توانید در همکاری با خود او، راه‌حل‌هایی بیابید.

چگونه می‌توان به نوجوانی که اهمیتی به تکالیف درسی نمی‌دهد انگیزه داد؟

فعالیت‌های فرزندتان را مشاهده کنید و بعد از بیان انتظاراتتان، سرگرمی‌های مورد علاقه‌ی وی را به عنوان پاداش اتمام تکالیف وی در نظر بگیرید. با فرزندتان آرام صحبت کنید و سعی کنید بدون نق زدن یا نصیحت کردن به او کمک کنید. با همکاری فرزندتان برنامه‌ای برای مطالعه و انجام تکالیف تنظیم کنید. از فرزند نوجوانتان در مورد رویاها و آرزوهایشان سوال کنید تا انگیزه‌ای برای فعالیت پیدا کند. هنگامی که به نظر می‌رسد حرف‌های شما برای او اهمیتی ندارد، صدای خود را بلند نکنید.

تهیه کننده : خانم محمدی معاون مالی

تأیید شده توسط آقای علیخو مدیریت دبستان


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20