با دانش آموزانی که کج‌نویسی دارند چه کنیم ؟

✅از جمله علل بروز این اختلال سفت در دست گرفتن مداد و فشار زیاد انگشت شست به آن یا در جهت درست قرار ندادن دفتر یا کاغذ و قرار نگرفتن درست مداد بین انگشتان است. برای درمان کافی است از کودک بخواهید هنگام نوشتن بازو را به بدن بچسباند تا دست انعطاف زیادی داشته باشد.

⁉️با دانش آموزانی که نامرتب نویس هستند چه کنیم ؟

✅علت نامرتب‌نویسی حرکت بسیار کند دست، محکم گرفتن مداد بین انگشتان و نبودن آزادی حرکت و انعطاف پایین دست، همچنین نادرست بودن وضعیت نشستن و قرار دادن کاغذ است. برای درمان ابتدا قوانینی را در نظر می‌گیریم، مثلا از ابتدای خط شروع به نوشتن می‌کنیم. از خط منحرف نمی‌شویم. از پاک‌کن استفاده نمی‌کنیم. نوک مداد هنگام نوشتن باید تیز باشد و… همچنین می‌توانید از کپی کردن استفاده کنید .

⁉️با دانش آموزانی که پررنگ نویسی دارند چه کنیم ؟

✅وقتی دانش‌آموز روی دفتر یا کتاب می‌نویسد، بیش از حد مداد را فشار می‌دهد پس به جای دفتر یا کتاب از یک کاغذ استفاده کنید و آن را روی فرش یا بالش قرار دهید تا بنویسد، به شرط اینکه به اندازه‌ای فشار دهد که کاغذ سوراخ نشود.

اگر بچه ها فشار زیادی به کاغذ می آورند، می توانیم از کاربن استفاده کنیم و از بچه ها بخواهیم طوری روی کاربن بنویسند، که اثر زیادی از نوشته های آن‌ها روی ورقه ی زیرین نیفتد.

بعد از مدتی تمرین مشاهده می‌کنید مداد را زیاد فشار نمی‌دهد یا از مداد رسم که نوک آن زود می‌شکند استفاده‌کنید تا مجبور شود زیاد مداد را فشار ندهد.

یکی از بهترین روش ها برای تسهیل نوشتن کودکان مبتلا به اختلالات نوشتن تایپ کردن با صفحه کلید رایانه و گوشی همراه است آموزش تایپ کردن و اجازه استفاده از رایانه و تلفن همراه فرایند نوشتن را قوی و هماهنگی چشم ودست و  تمرکز شنیداری و حرکتی و تمرکز دیداری را افزایش میدهد مخصوصاً  این روز ها که به دلیل بیماری کرونا که دانش آموزان در خانه هستند  میتوان از این روش استفاده  کرد .

تهیه کننده : خانم وزین پور معاون فناوری

تأیید شده توسط آقای علیخو معاون آموزشی


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20