آذر ماه 1400

گزارشات سال ۱۴۰۰

آموزش نقاشی در پایه اول کلاس خانم اسکندری

نقاشی کردن در واقع مجسم کردن و به تصویر کشیدن رویاها و تخیلات و احساسات و حالات درونی کودک است. این نقاشی ها در برگیرنده فواید بسیاری است هرچند اکثر والدین به نقاشی های کودک شان به چشم خط خطی کردن های ساده و یا آثاری برای تکمیل کلکسیون یادگاری های کودکی مینگرند. بسیاری از روانشناسان و مشاوران کودک با تحلیل همین نقاشی ها می توانند گره از مشکلات روحی کودکان باز کنند…. و یا با کمی دقت می توان به خلاقیت و استعداد های کودکان پی برد .

یکی از فواید نقاشی کردن افزایش مهارت های دستی کودک و تقویت عضلات دست او است. با افزایش سن و با بیشتر شدن این مهارت ها رنگ آمیزی کردن های او نیز بهتر خواهد شد. روز دوشنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان کلاس اول خانم در زنگ هنر خانم اسکندری آموزش نقاشی داشتند . دانش آموزان مراحل کشیدن موش را فرا گرفتند و زنگ شادی را سپری کردند .

تدریس درس سوم قرآن پایه اول

                                 بِـالوالِـدَین اِحسانًـا
                                                                    به پدر و مادر خود نیکی کنید.
                                                                                                                    آیه ۲۳ سوره ی اسرا

روز دوشنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مرادیان معلم قرآن پایه اول درس سوم ” خانه ما ” را تدریس کردند . در این درس دانش آموزان در مورد تصویر اول درس هر کدام نظر خود را بیان کردند . سپس معلم شعر مربوط به درس را یک بار خواندند و در دفعات بعد دانش آموزان به کمک معلم شعر را باهم خواندند . سپس معلم سوره ی نصر را چندین بار برای دانش آموزان قرائت کردند و معنی و مفهوم آن را نیز بیان نمودند . دانش آموزان سوره را با معلم نیز قرائت کردند . و به پیام قرآنی درس ” به پدر و مادر خود نیکی کنید. ” نیز اشاره گردید .

اجرای برنامه صبحگاهی

مدرسه همواره برای دانش آموزان مختلف تجارب متفاوتی رارقم می زند. در بسیاری از موارد دانش آموزان از مدرسه خود به خوبی یاد می کنند و گاهی برخی حتی حاضر به مرور تجارب خود نیستند. یکی از برنامه های کاری مدارس برنامه ریزی برای مراسم صبحگاه می باشد . مراسم صبحگاه در مدارس به مدت ۱۵ دقیقه قبل از شروع کلاسها در اول صبح برگزار می گردد . مراسم صبحگاه در ایجاد نظم و انضباط موثر می باشد . در مراسم صبحگاه پیام ها و اطلاعیه های عمومی برای همه حاضران قرائت می گردد و مراسم صبحگاه می تواند در آگاهی بخشی دانش آموزان نقش داشته باشد .

از روز ۱ آذر ماه ۱۴۰۰ مراسم صبحگاه هر روز قبل از ورود به کلاس توسط دانش آموزان اجرا می گردد. برنامه های اجرایی شامل تلاوت آیاتی از قرآن ، اجرای سرود ملی به صورت دسته جمعی ، بیان حدیث کوتاه از پیامبر و امامان معصوم ، قرائت دعا ، اجرای سرود ویژه مدارس امام حسین (علیه السلام) و اجرای کوتاه ورزش صبحگاهی پایان بخش برنامه های می باشد .

برپایی نمایشگاه از آثار هنری دانش آموزان

درست کردن شکل ها و حیوانات مختلف با برگ نه تنها برای دانش آموزان جالب و سرگرم کننده است، بلکه باعث می شود دانش آموزان نسبت به اطراف خود بی تفاوت نبوده و درک کنند که از بی استفاده ترین چیزها نیز می توان استفاده کرد و چیزهای فوق العاده خلق کرد.این باعث می شود فرزندان شما قدرت یادگیری بالایی در اشکال هندسی داشته و یاد بگیرند. با فرا رسیدن فصل پاییز و درک زیبایی ها و قابلیت های این فصل و همچنین با هدف پرورش خلاقیت دانش آموزان برای استفاده از دورریختنی ها،خانم اسکندری از دانش آموزان خواستند کاردستی های زیبایی بسازند . روز دوشنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۰ خانم اسکندری از آثار دانش آموزان نمایشگاهی برپا نمودند و آثار دانش آموزان را به نمایش گذاشتند .

زنگ ورزش در کلاس خانم اسکندری

یکی از برنامه های ثابت و پرطرفدار در برنامه مدارس تربیت بدنی است. تربیت بدنی و ورزش مقوله ای است که در هر اجتماعی جایگاه ویژه ای دارد و نقش آن در شکوفایی استعداد های مختلف افراد و متعاقب آن تقویت و افزایش ظرفیت های اخلاقی، تربیتی، جسمانی ، ذهنی، عقلی، مهارتی، عاطفی و اجتماعی افراد انکار ناپذیر است، تربیت بدنی بخشی از تعلیم و تربیت است و باعث رشد ابعاد شخصیتی و شناختی و اجتماعی کودکان می شود. روز سه شنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان کلاس سوم درزنگ ورزش خانم اسکندری در حیاط مدرسه ورزش و نرمش کردند . ورزش با نرمش و آمادگی جسمانی سبک آغاز گردید سپس کمی سنگین تر شد و در پایان فوتبال بازی کردند و زنگ لذت بخشی را سپری نمودند .

تمرین ضرب در پایه سوم کلاس خانم توکلی

شاید سـاده ترین توضـیح در مـورد ریاضـیات آن باشـد که ریاضـیات با زندگـی ما و به طور کلـی با جـهان اطراف ما عجـین شده است .ریاضـیات یکی از کـلیدهای اصلی درک جـهان محسوب می شود و به قول “گـالیـله” طبیعت با زبان “ریاضـیات” سـخن می گوید .

شـما وقتی چـیزی را واقـعا درک می کـنید که آن را بـسازید اگر دانـش آموز چـیزی را نـسازد و شـما سـعی کنید فقـط آنرا برای او شـرح دهید ، کـودک این مـطلب را وا قـعا یاد نمی گیرد ، واقعا آن را درک نمی کند ، فقـط آنرا از بر می کند .

به دست آوردن تعدادی اشیایی که درچنددسته ی مساوی قراردارند. بعبارت دیگر ضرب یعنی دیدن اشیاء دردسته های مساوی را ضرب می گویند . درضرب عدداول تعداددسته هارانشان می دهد . عدد دوم تعداداعضاي هردسته رانشان می دهد .
عددسوم حاصل ضرب رانشان می دهد . روز سه شنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم توکلی در زنگ ریاضی با آموزش ریاضی تمرینات ضرب را تدریس نمودند و تکرار نمودند.

جشن نشانه د کلاس خانم مصطفوی

روز سه شنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی معلم پایه اول در زنگ فارسی نشانه ی ” د ” را تدریس کردند . در ابتدا قصه مربوط به این این نشانه را تعریف نمودند سپس شکل صحیح این نشانه را پای تخته نوشتند وآن را برای دانش آموزان تلفظ نمودند . سپس معلم از دانش آموزان خواست در مورد تصاویر کتاب هر چه به ذهنشان می رسد بیان کنند . معلم از روی متن درس آرام خواند و دانش آموزان تکرار کردند . سپس این نشانه را با مصوت ” ا ” و ” اَ ” ترکیب کردند و ترکیبات را خواندند ومحل قرار گرفتن این نشانه در کلمه را نیز فرا گرفتند . همچنین در مورد چگونگی ایجاد باد ، انواع باد ، فواید باد نیز صحبت شد . در پایان جشن یادگیری این نشانه را برگزار کردند و از دانش آموزان با کیک پذیرایی شد و به آنها هدیه ای اهدا کردند .

تدریس درس علوم کلاس خانم طاهری

روزچهارشنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم طاهری معلم پایه دوم در زنگ علوم درس ” زندگی ما در گردش زمین ” را تدریس نمودند . بعد از تدریس دانش آموزان با فرفره هایی که ساخته بودند به حیاط مدرسه رفتند . فرفره را در مسیر باد قرار دادند تا بفهمند شدت وزش باد چقدر است . هر گاه فرفره تند می‌چرخد متوجه شدند که شدت وزش باد زیاد است و هر گاه فرفره آرام بچرخد شدت وزش باد کم است.

اهم نکات بیات شده در این درس به شرح ذیل می باشد :

  • چرخش زمین به دور خورشید به مدت یک‌سال یا ۳۶۵ روز طول می‌کشد که باعث به‌وجود آمدن چهار فصل (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) می‌شود.
  • در تابستان تابش خورشید راست است، در نتیجه هوا گرم می‌شود.
  • در زمستان تابش خورشید مایل است، در نتیجه هوا سرد می‌شود.
  • باد: وقتی هوا گرم می‌شود بالا می‌رود و هوای سرد جای آن را می‌گیرد، از این جابه‌جایی باد به‌ وجود می ‌آید.
  • بادنما:جهت وزش باد را به ‌وسیله ‌ی بادنما تشخیص می‌دهند.
  • بادسنج: سرعت باد را با بادسنج اندازه می‌گیرند.
  • استفاده‌های انسان از باد:
  • حرکت قایق‌ها و کشتی‌های بادبانی برای حمل و نقل
  • چرخاندن چرخ آسیاب‌های عادی برای آرد کردن گندم.
  • برای خشک کردن لباس‌ها.
  • تولید برق.

نوشتن املا در کلاس خانم صداقت جو

مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس ; در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی ( قرائت فارسی و املای فارسی ) کلیدی هستند و بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی برخوردار می باشد. به طوری که بدون یادگیری درس فارسی ، یادگیری دروس دیگر تقریبا غیر ممکن می باشد.روز چهارشنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۰خانم صداقت جو معلم پایه اول در زنگ فارسی از حروفی که دانش آموزان به تازگی یاد گرفتند به آنها املا گفتند .

تدریس درس پنجم علوم پایه دوم کلاس خانم مختاری فر

روز چهارشنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مختاری فر معلم پایه دوم درس پنجم علوم با عنوان ” پیام رمز را پیدا کن ! ” را تدریس نمودند . بیشتر اطلاعات و آگاهی‌های ما از محیط ، از طریق نور و صدا به ما می‌رسد. صدا در اثر لرزش اجسام به‌وجود می‌آید. چند نوع صدا داریم : صدای بلند ، صدای کوتاه ، صدای کلفت و صدای نازک . هرگاه لرزش یک جسم تندتر شود، صدا نازک ‌تر می‌شود مانند: صدای جوجه، گنجشک، سوت و … . هرگاه لرزش یک جسم کندتر شود صدا کلفت‌تر می‌شود مانند: صدای گاو، کلاغ و طبل و … . هرگاه دامنه‌ ی لرزش کم‌ تر شود، صدا کوتاه‌ تر است. وقتی به طبل آرام ضربه می‌زنیم، صدای آن کوتاه ‌تر است. هرگاه دامنه‌ی لرزش بیش‌تر شود، صدا بلندتر است. وقتی به طبل محکم ضربه می‌زنیم، صدای آن بلندتر است. نکات بیان شده از جمله نکاتی بود که در این درس بیان شد و دانش آموزان آنها را فرا گرفتند .


تدریس مبحث تقارن در کلاس خانم مصطفوی

روز چهارشنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی معلم پایه اول در زنگ ریاضی مفهوم تقارن را تدریس نمودند . دانش آموزان در این درس با تقارن و کاربرد آن ، با خط تقارن انواع شکل ها ، با شکل های متقارن اطرافشان آشنا شدند . همچنین دانش آموزان با قسمت های متقارن بدن خودشان آشنا شدند . دانش آموزان چند قسمت متقارن از بدنشان را مثل چشم ، گوش، بینی ، دست و پا نام بردند.دانش آموزان چند شئی متقارن در محیط اطرافشان را نام بردند .دانش آموزان با استفاده از خط کش، خط تقارن یک شکل را رسم نمودند و با استفاده از تقارن، چند شکل را ترسیم کردند.

تدریس درس چرخه آب

چرخه آب یک فرایند بسیار مهم است زیرا امکان دسترسی به آب برای همه موجودات زنده را فراهم می کند و الگوهای آب و هوا را در سیاره ما تنظیم می کند. اگر آب به طور طبیعی خودش را بازیافت نمی کرد سفره های آب پاک ما خالی شده و حیات بر روی زمین از بین می رفت.

چرخه آب اغلب به عنوان یک چرخه ساده از تبخیر ، تراکم و بارش نشان داده می شود. اگرچه این چرخه می تواند یک مدل آموزشی مفید باشد ولی در واقعیت بسیار پیچیده تر است. مسیرها و تأثیرات آب از طریق اکوسیستم های زمین بسیار پیچیده است و کاملاً قابل درک نیست. درک چرخه آب در مقیاس جهانی توانایی ما در پیش بینی آب و هوا ، منابع آب و سلامت اکوسیستم را بهبود می بخشد.

روز چهارشنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم گل بخشی معلم پایه سوم در زنگ علوم درس ” چرخش آب در طبیعت ” راتدریس نمودند . دانش آموزان با چرخه ی آب در طبیعت آشنا شدند . بعد از هوا ، آب مهم ترین نیاز موجودات زنده می باشد . در هر جا که آب باشد ، گیاه ، انسان و حیوانات زیادی هم در آنجا زندگی می کنند . در واقع هر جا آب باشد آبادانی هم هست . نکات ذکر شده از جمله نکاتی بود که دانش آموزان در این درس فرا گرفتند .

تدریس درس ششم اجتماعی در کلاس خانم توکلی

روز چهارشنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان کلاس سوم خانم توکلی با درس ششم اجتماعی با موضوع ” تغییر در خانواده ” آشنا شدند .در این درس دانش آموزان با مفهوم اندازه خانواده آشنا شدند . با گذشت زمان تغییراتی در خانواده رخ می دهد . با تولد فرزندی دیگر در خانواده ، تعداد اعضای آن تغییر می کند و افزایش پیدا می کند . بچه ها در خانواده رشد پیدا می کنند و بزرگ می شوند . گاهی ممکن است بعضی از اعضای خانواده برای تحصیل یا کار به شهر دیگری بروند و دور از خانواده زندگی کنند . نکات ذکر شده از جمله نکاتی بود که در این درس بیان شد و دانش آموزان با آنها آشنا شدند .

تدریس درس دنیای جانوران در کلاس اول خانم مهدیزاده

روز چهارشنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان کلاس اول خانم مهدی زاده در زنگ علوم ” با دنیای جانوران ” آشنا شدند . در این زنگ معلم با آوردن دو حیوان ( خرگوش و قناری ) به کلاس در مورد رشد وحرکت و غذا خوردن جانوران ، تفاوت ها و شباهت های جانوران ، ارزش و اهمیت جانوران آشنا شدند . غذای جانوران را شناختند و چگونگی غذا دادن به حیوانات اهلی را بیان نمودند . با مفهوم غذای گوشتی و گیاهی آشنا شدند . معلم در این زنگ در مورد مهربانی با حیوانات نکاتی را برای دانش آموزان بیان نمودند . سپس بعضی از حیوانات را از روی نوع غذا نامگذاری نمودند . و جانوران را با سه ویژگی رشد، حرکت و غذا خوردن باهم مقایسه کردند .

تدریس درس فارسی پنجم در کلاس خانم عبداله پور

روز چهارشنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان پایه پنجم در زنگ ادبیات کلاس خانم عبداله پوردرس پنجم با عنوان ” درخت چنار و کدو بن ” را فرا گرفتند . در این درس با پرهیز از زود قضاوت کردن و ظاهر بینی و سطحی نگری و عدم مغرور شدن وتفکر و تعقل در مورد دیده ها و شنیده ها و تقویت قضاوت منطقی و به کار بستن قضاوت منطقی در زندگی روزانه خود آشنا شدند . در این درس معلم در مورد مفهوم زود قضاوت کردن توضیح دادند . در مورد ناصر خسرو یکی از شاعران بزرگ ایرانی و آثار این شاعر بزرگ صحبت نمودند و توضیحاتی بیان کردند . سپس از روی درس به صورت روان خواندند .

آموزش وضو در کلاس خانم طاهری

نماز بهترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادت‌های دیگر هم قبول می‌شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی‌شود، همان ‌طور که اگر انسان شبانه‌ روزی پنج نوبت در نهر آبی شست‌ وشو کند، آلودگی در بدنش نمی‌ماند، نمازهای پنج‌گانه هم انسان را از گناهان پاک می‌کند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد مانند کسی است که نماز نمی‌خواند.

روز شنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم طاهری معلم پایه دوم در زنگ هدیه ها آموزش وضو را تدریس نمودند . دانش آموزان با حضور در حیاط مدرسه با آموزش هایی که آقای عصاران به صورت عملی به دانش آموزان دادند طریقه ی وضو گرفتن را آموزش دیدند . دانش آموزان بخش های مختلف وضو را به ترتیب نام بردند و دانش آموزان درک کردند باید مراحل وضو را به ترتیب انجام دهند . با شرایط وضو نیز آشنا شدند . با قصد قربت وضو گرفته شود یعنی به این نیت که این عمل مخصوص را برای انجام فرمان خداوند انجام می‌دهد. آب وضو باید پاک باشد. اعضای بدن در وضو باید پاک باشد .

تدریس نشانه مـ م در کلاس خانم مصطفوی

یکی ازمهمترین اهداف درسی پایه اول ابتدایی،فراگیری مطلوب حروف الفبا توسط دانش آموزان ازطرق مختلف شیوه های یاددهی ویادگیری است. روز شنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی معلم پایه اول نشانه ی ” مـ م ” را تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان با نحوه ی نوشتن این نشانه ، صدای این نشانه ، شکل ای این نشانه ، محل قرار گرفتن در کلمه آشنا شدند. فلش کارت های درس را بین دانش آموزان پخش کردند و از دانش آموزان خواستند با توجه به تصویر کلمات را بخوانند ، با آن کلمه جمله بسازند و به صدا و جای نشانه ی ” مـ م ” توجه کنند. در این تدریس دانش آموزان کلماتی که شامل این نشانه بود را بیان کردند . بعد از تدریس جشن این نشانه برگزار گردید و به دانش آموزان مداد هدیه داده شد و با کیک از آنها پذیرایی شد .

انجام ورزش صبحگاهی

ورزش مجموعه فعالیت های بدنی و امور جسمانی است که باعث سلامتی و نشاط می‌شود. عمده‌ترین ثمره پرداختن به ورزش دست‌یابی به سلامت جسمانی و روانی است. در تامین سلامت و تندرستی منظور کردن ورزش و فعالیت های جسمانی به عنوان یک ضرورت در برنامه‌های روزمره از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ورزش صبحگاهی در شروع فعالیت آموزشی مدارس می تواند عامل مهمی در ایجاد نشاط و شادابی و تامین سلامت جسم و روح دانش‌آموزان باشد. این برنامه با توجه به ویژگی های خاص دانش آموزان در ۳ بخش گرم‌کردن، پیاده کردن هدف و بازگشت به حالت اولیه طراحی می‌شود.اجرای ورزش صبحگاهی به طور منظم و روزانه می تواند نقش بسیار مهمی در کسب آمادگی جسمانی، روانی و نشاط و شادابی دانش آموزان داشته باشد. انجام فعالیت مداوم، اثرات مثبتی بر بافت استخوانی دارد. بعد بازگشایی مدارس در روز دوشنبه مورخه ۱ آذر ماه ۱۴۰۰ هر روز صبح دانش آموزان در مراسم صبحگاه ورزش صبحگاهی انجام می دهند و با شور و نشاط وارد کلاس های می شوند .

تدریس اشکال هندسی در کلاس خانم تقی زاده

روز شنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم تقی زاده معلم پایه دوم در زنگ ریاضی اشکال هندسی را تدریس نمودند . در این تدریس در مورد انواع اشکال هندسی ، اسم آنها ، ویژگی آنها نکاتی را بیان کردند . اشکال هندسی زیادی در اطراف ما وجود دارند. بعضی از اشکال هندسی گوشه و ضلع دارند. مثل: مربع، مستطیل و مثلث ‌و… بعضی از اشکال هندسی گوشه و ضلع ندارند. مثل: دایره . در این درس مربع ، مستطیل و مثلث را برای دانش آموزان تعریف کردند . مربع چیست؟مربع ۴ ضلع و ۴ گوشه‌ی هم‌اندازه دارد. مستطیل چیست؟مستطیل ۴ ضلع دارد که دو به دو مساوی هستند و ۴ گوشه‌ی مساوی دارد. مثلث چیست؟مثلث ۳ گوشه و ۳ ضلع دارد و مثلث انواع مختلفی دارد. سپس دانش آموزان با توجه به نکاتی که در درس فرا گرفتند اشکال مختلف هندسی را ساختند و معلم به دیوار کلاس چسباند .

نشست هماهنگی اجرای بیست و سومین مانور زلزله

بیست وسومین مانور زلزله و ایمنی مانور با هدف آمادگی برای رویارویی با زلزله و کاهش تلفات و خسارات و ایجاد آمادگی دانش آموزان برای واکنش های صحیح و سریع در برابر زلزله در همه مدارس برگزار می شود. بیست وسومین مانور زلزله و ایمنی در روز دوشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۰ با پخش آژیر زلزله به صورت همزمان در مدارس سراسر کشور و با شعار “آمادگی در برابر زلزله در شرایط پاندمی” در دبستان غیردولتی پسرانه امام حسین (علیه السلام ) برگزار می شود. نشست هماهنگی بیست و سومین مانور زلزله روز شنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۰ با حضور مدیریت محترم دبستان ، معاونین محترم و مربی محنرم پرورشی ساعت ۹ صبح در محل دفتر آموزشگاه برگزار شد . این جلسه با هدف تقسیم کار و وظایف در برگزاری بیست و سومین مانور زلزله در دبستان غیردولتی پسرانه امام حسین (علیه السلام ) برگزار شد. در این جلسه در مورد چگونگی برگزاری مانور بحث و تبادل نظر شد و وظایف هر کس مشخص گردید .

تدریس درس هشتم اجتماعی پایه پنجم

روز یکشنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم علیزاده معلم اجتماعی پایه پنجم درس هشتم با عنوان ” راهها و حمل و نقل ” را تدریس نمودند . در این درس با کاربرد راه ها آشنا شدند . راه برای جابجایی مردم و بردن کالا از جایی به جایی لازم است. وسایل حمل و نقل را شناختند . به وسایلی که مردم و کالاها را جابجا می کنند، وسایل حمل و نقل می گویند. با وسایلی که پیش از اختراع اتومبیل مردم از برای حمل ونقل استفاده می کردند مثل چهارپایان، گاری، درشکه آشنا شدند . در شهرها مردم برای جابجایی از اتومبیل شخصی، تاکسی، اتوبوس و مترو استفاده می کنند . اهمیت و بهتر بودن مترو ، بهترین وسیله حمل و نقل داخل شهر آشنا شدند . همچنین معنای بازرگانی و اهمیت بازرگانی را فرا گرفتند . صادرات ، واردات ، دسته بندی راه ها ازدیگر نکاتی بود که در این درس مطرح شد .

آمادگی برای اجرای مانور زلزله

اهداف اهداف مانور زلزله و ایمنی عبارتند از: کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله بوسیله ارتقاء فرهنگ ایمنی و مقاوم سازی؛ ایجاد آمادگی برای انجام واکنشهای صحیح و سریع در برابر زلزله؛افزایش سطح آگاهی دانش آموزان در مورد زلزله و سایر پدیده های طبیعی می باشد .

بیست وسومین مانور زلزله و ایمنی در روز دوشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۰ با پخش آژیر زلزله به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد. این مانور همه ساله به عنوان بزرگترین فعالیت آموزش همگانی کشور در حیطه ایمنی مدارس در برابر زلزله اجرا می‌شود . روز یکشنبه ۷آذر ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان در حیاط مدرسه حاضر شدند و جهت آمادگی برای اجرای مانور زلزله دانش آموزان آماده شدند و آقای عصاران معاون محترم دبستان نکات مهمی در این باره برای دانش آموزان بیان گردید و روش کار با کپسول های آتش نشانی آموزش داده شد .

تدریس تنوین در کلاس دوم زنگ قرآن خانم مرادیان

بِسمِ اللِّٰه الرَّحۡمٰنِ الرَّ حىمِ
قُلۡ اَعوذُ برَبِّ الفَلَقِ
مِنۡ شَرّ ما خَلَقَ

وَ مِنۡ شَرّ غاسِقٍ اذا وَقَبَ
وَ مِنۡ شَرّ ا لنَّفّاثاتِ فى العُقَد
وَ مِنۡ شَرّ حاسِدٍ اذا حَسَدَ

روز یک شنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مرادیان معلم قرآن پایه دوم درس ” تنوین را تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان با شكل، اسم و نحوه تلفّظ تنوين آشنا شدند . و اشكال مختلف تنوين «ـًـٍـٌ» را شناختند و با نحوه خواندن آن‌ها آشنا شدند. در این درس آیاتی از سوره ی فلق را نیز قرائت نمودند و کلماتی که علامت تنوین داشت را مشخص کردند وسوره ی فلق را نیز بخش بخش خواندند با پیام قرآنی این درس نیز آشنا شدند : وَ ما بِكُمۡ مِنۡ نِعمَةٍ فَمِنَ ا للِّٰه . همه ى نعمت ها را خدا به ما بخشىده است.

اجرای بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی

برای کاهش میزان آسیب ها و خسارت های ناشی از حوادث طبیعی تکرار و تمرین نکته های ایمنی ضروری است. هرچه آمادگی ها در زمان حوادث طبیعی بیشتر و پیشگیری بهتر باشد میزان خسارت ها کمتر می شود.

بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی با رویکرد ” مدرسه ایمن – جامعه تاب‌آور “ در روز دوشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۰ ، با به صدا در آمدن زنگ زلزله و ایمنی به مدت یک دقیقه به ‌طور همزمان با تمامی مدارس کشور ، در دبستان ساعت ۹:۰۰ صبح برگزار گردید . پس از نواخته شدن آژیر دانش آموزان و همکاران در مناطق امن پناه گرفتند و بعد از آن دانش آموزان در حیاط جمع شدند و جناب آقای عصاران دانش آموزان را با گروه های امداد بعد از زلزله که شامل گروه امداد و نجات ، گروه تجسس ، گروه امنیت و حفاظت ، گروه اطفاء حریق و گروه پشتیبانی و تدارکات می باشد، آشنا نمودند . دانش آموزان با حضور در این مانور هم راه‌های پناه‌ گیری و هم کمک به دیگران هنگام وقوع زلزله را فراگرفتند و در پایان از دانش آموزاني كه به طور جدي فعاليت هاي مانور را اجرا نمودند تقدیر و تشکر گردید .

تدریس صدای ” او ” در کلاس خانم مهدی زاده

روز دوشنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مهدی زاده معلم پایه اول نشانه ی ” و او ” را تدریس کردند . در این درس دانش اموزان نشانه ی ” او ” را فرا گرفتند و توانستند در کلمات این نشانه را تشخیص دهند . همچنین تلفظ صحیح آن ، طریقه ی نوشتن صحیح صدا ، محل قرار گرفتن این نشانه در کلمه و قوائد آن و تشخیص صدای(او و ) در اول و وسط و آخر کلمات را فرا گرفتند . دانش اموزان اسباب بازی های مختلفی با خود به کلاس آورده بوند که وسایلی که صدای ” او ” در آن وجود داشت روی میز چیدند و میوه ها ی خود را که صدای ” او ” دارد نیز روی میز گذاشتند .

بازدید جناب آقای صادقی از دبستان

روز سه شنبه ۹ آذر ماه ۱۴۰۰ جناب آقای صادقی معاون مقطع ابتدایی و جناب آقای کاظمی کارشناس مسئول مقطع ابتدایی ضمن حضور در مدرسه به همکاران خدا قوت عرض نمودند . در این بازدید جناب آقای کنعانی مسئول مؤسسه امام حسین (علیه السلام) و سرکار خانم تربتی نیا معاون مؤسسه امام حسین (علیه السلام) و مدیرت دبستان جناب آقای وزین پور و همکاران اداری و آموزشی نیز حضور داشتند . در این جلسه جناب آقای کنعانی ضمن تبریک به جناب آقای صادقی به خاطر سمت جدید ایشان ، از زحمات معلمین به خاطر تلاش ها و زحماتشان تقدیر و تشکر کردند . سپس جناب آقای صادقی ضمن عرض سلام و خسته نباشید به همکاران ، آرزوی سلامتی و موفقیت برایشان نمودند و از جناب آقای کنعانی و جناب آقای وزین پور و همه همکاران به خاطر فعالیت های خوب و چشمگیرشان در سطح شهرستان تقدیر و تشکر نمودند . همچنین از معلمان درخواست کردند کارهای خلاقانه و ایده های جدید خود را به آموزش ابتدایی منتقل کنند . در پایان جلسه از روند آماده سازی آزمایشگاه نیز بازدید نمودند .

تدریس مبحث تقارن در کلاس خانم مصطفوی

مبحث تقارن یکی از موضوعاتی است که از همان سال های اول آموزش در متن کتاب های ریاضی دانش آموزان قرار می گیرد. یکی از مفاهیم آموزشی در کتاب ریاضی پایه اول ، تقارن است. روش های مختلفی برای تدریس مبحث تقارن در پایه اول وجود دارد . استفاده از نقاشی ، تهیه پازل متقارن و یا استفاده از چینه ها از روش های مختلف تدریس می باشد . روزسه شنبه ۹ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی معلم پایه اول مبحث تقارن را با استفاده از چینه ها تدریس نمودند . در این تدریس با قرار دادن یک خط به عنوان محور تقارن از دانش آموزان خواستند شکل سمت راست را به صورت متقارن در سمت چپ بسازند و دانش آموزان این مبحث را فرا گرفتند .

ترکیب حروف و ساخت کلمات جدید در کلاس خانم مصطفوی

کلاس اول ابتدایی یکی از مهم‌ترین دوره‌های تحصیلی برای همۀ دانش‌آموزان است. در این پایه، دانش‌آموزان به طور جدی و برای اولین بار با مفاهیمی مانند خواندن، نوشتن، محاسبات ریاضی و ویژگی‌های دنیای اطراف خود آشنا می‌شوند. روز سه شنبه ۹ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی معلم پایه اول در زنگ فارسی ترکیبات حروفی را که تا کنون تدریس کرده اند را به دانش آموزان آموزش دادند .

همچنین ترکیبات حروف با صداها را نیز با دانش آموزان تمرین نمودند . دانش آموزان حروفی مثل د ، آ ، ا ، مــ م ، بــ ب ، را با یکدیگر و یا با صداهایی مثل « -َ اَ » ترکیب کردند و دردفاتر خود و در تخته های وایت برد خود نوشتند و با کلمات جدید و ترکیبات جدیدی مثل آدَم ، بَد ، اَبَد و…. آشنا شدند .

تدریس اعداد ۷ و ۸ در کلاس اول خانم مصطفوی

عدد به تنهایی یکی از مهم ترین و گسترده ترین مفاهیم ریاضی است و حتی در کتاب های ریاضی دبستان نیز بخش بزرگی را به خود اختصاص داده است. آشنایی با اعداد و شناخت آن ها، عدد نویسی، مجموعه های مختلف اعداد (اعداد طبیعی، اعشاری، کسری و…)، محاسبات عددی و… به طور مستقل به خود عدد و مسائل مربوط به آن مربوط می شوند.

در مورد سایر مفاهیم ریاضی مانند طول، مساحت، حجم هندسه و … نیز اعداد نقش مهمی در درک کامل آن ها دارند. این موارد در ابتدا دارای یک ماهیت فیزیکی یا هندسی مستقل هستند. مثلاً طول به کوتاهی و بلندی اشیاء اشاره دارد و با عبارت هایی مانند کوتاه تر یا بلندتر قابل توصیف است، اما همین مفهوم هنگامی می تواند وارد ریاضی شود که با اعداد پیوند بخورد. روز سه شنبه ۹ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی معلم پایه اول اعداد ۷ و ۸ را به دانش آموزان درس دادند . در این تدریس دانش آموزان طریقه ی صحیح نوشتن عدد ۷ و ۸ را فرا گرفتند و تمرینات مربوط به آن را حل نمودند .

تدریس عدد ۳ در کلاس خانم مهدی زاده

اعداد یکی از مهم ترین مفاهیمی است که در دبستان و در درس ریاضی به دانش آموزان آموزش داده می شود. درک صحیح و پایه ای آن می تواند ضامن یادگیری بخش بزرگی از مطالب ریاضی و موفقیت دانش آموزان در این درس باشد. اما یادگیری مفهوم عدد برای کودکان به سادگی ای که ما فکر می کنیم نیست. تقریباً همه مفاهیمی که ما در ریاضی دبستان می آموزیم، مواردی هستند که در زندگی ما کاربرد دارند و همه ما کمابیش با آن ها سر و کار خواهیم داشت. مفاهیمی مانند طول، مساحت، حجم و … و یا مفاهیم هندسی مانند انواع خطوط و یا ویژگی های اشکال هندسی و …

اما به جرأت می توان گفت که هیچکدام از آن مفاهیم، گستردگی کاربرد اعداد را در زندگی ندارند. امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که روزی را به شب برساند و در آن روز کاری با اعداد نداشته باشد. این موضوع نشان دهنده اهمیت یادگیری صحیح اعداد و یکی از دلایل آموزش اعداد به دانش آموزان است.روز سه شنبه ۹ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مهدی زاده معلم پایه اول عدد ۳ را تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان توانستند طریقه صحیح نوشتن عدد ۳ را فرا بگیرند و اعداد را بشمارند .

تدریس جمع و تفریق فرآیندی در کلاس خانم تقی زاده

فرآیند به معنی (پیشرفتن) و پیشرفت گام به گام به سوی هدفی به طور خلاصه ، اصطلاح ( روند )یعنی تغییر مرحله به مرحله به سمت یک هدف معین می باشد . از جمله فواید جمع و تفریق فرآیندی می توان به نکات زیر اشاره کرد :

سرعت محاسبات را بالا می برد.
درک کامل تر از مفهوم عدد ارائه میدهد.
برای دانش آموزان مأنوس تر است.
دانش آموزان شمارش رو به جلو و رو به عقب را بهتر یاد می گیرند.
قدرت محاسبه ی ذهنی در جمع و تفریق را پرورش می دهد .

روز سه شنبه ۹ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم تقی زاده معلم پایه دوم در زنگ ریاضی جمع و تفریق فرآیندی را تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان با روش جمع و تفریق فرآیندی آشنا شدند و تمرینات را حل کردند .

روز سه شنبه ۹ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم صداقت جو معلم پایه اول در زنگ نگارش فارسی ، طریقه ی نگارش حرف ” مـ م ” را با دانش آموزان تمرین کردند . در این درس پس از تدریس نشانه ” مـ م ” تمرینات مربوط به صداکشی را انجام دادند . در این درس دانش آموزان با استفاده از فلش کارت ها ترکیبات نشانه ” مـ م ” با صداهای مختلف و با دیگر حروف انجام دادند . جای این نشانه در جدول حروف الفبا مشخص گردید و دانش آموزان کلماتی که در آن نشانه ” مـ م ” داشت را بیان کردند . و کلماتی که در کتاب ” مـ ” غیر اول داشت را مشخص نمودند و در پایان کلماتی که ” م” آخر داشت نیز تعیین کردند و معلم اشکالات دانش آموزان در نوشتن این نشانه را مشخص کردند .

تدریس نشانه ی ” سـ س ” در کلاس اول خانم حیدری

روز سه شنبه ۹ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم حیدری معلم پایه اول در زنگ نگارش فارسی ، طریقه ی نگارش حرف ” سـ س ” را با دانش آموزان تمرین کردند . در این درس با استفاده از تخته هوشمند پس از تدریس نشانه ” سـ س ” تمرینات مربوط به صداکشی را انجام دادند . در این درس دانش آموزان با استفاده از فلش کارت ها ترکیبات نشانه ” سـ س ” با صداهای مختلف و با دیگر حروف انجام دادند . جای این نشانه در جدول حروف الفبا مشخص گردید و دانش آموزان کلماتی که در آن نشانه ” سـ س” داشت را بیان کردند . و کلماتی که در کتاب ” سـ ” غیر اول داشت را مشخص نمودند و در پایان کلماتی که ” س” آخر داشت نیز تعیین کردند .

املای بادبادکی کلاس خانم مصطفوی

هدف از انواع املا، آموزش در قالب بازی، پرورش خلاقیت، تقویت حافظه‌ی دیداری و شنیداری و افزایش دقت وتمرکز دانش‌آموزان می‌باشد که در یادگیری نقش بسزایی ایفا می کند.درس املاء یکی از مهمترین و اساسی ترین درس های مقطع ابتدایی است. به همین منظور روز چهارشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان کلاس اول خانم مصطفوی پس از ساخت بادبادک با کمک معلم خود ، املای حروف و ترکیباتی که تا کنون فرا گرفته اند را روی بادبادک نوشتند . در این زنگ دانش آموزان علاوه بر انجام یک کار خلاقانه املای خود را نیز تقویت کردند و چیز هایی که تاکنون فرا گرفتند را تکرار و تمرین نمودند .

بازدید کارشناسان بهداشت از دبستان

روز چهارشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۰ کارشناسان بهداشت خانم حسن زاده و خانم غفاری از روند بهداشت دبستان بازدید نمودند . در این بازدید از نحوه ی رعایت پروتکل های بهداشتی شامل نحوه‌ شستشو و ضد عفونی کردن دستها و سطوح ، نحوه تهیه و آماده سازی مواد ضدعفونی کننده ،نصب بروشور ها و پوسترهای بهداشتی در مدرسه و اجرای صحیح فاصله گذاری اجتماعی از گسترش و انتقال ویروس کرونا بازدید نمودند . همچنین توصیه ها ی لازم برای ایجاد بهتر بهداشت بیان نمودند . همچنین دانش آموزان مبتلا یا مشکوک به کرونا پیگیری و مشخصات آن ها ارسال شود.

بازدید جناب آقای صالحی معاونت اداره کل و مدیریت آموزش و پرورش تربت حیدریه از دبستان

روز چهارشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۰ معاونت محترم اداره کل و مدیریت آموزش و پرورش شهرستان تربت حیدریه جناب آقای صالحی به همراه کارشناس مسئول بازرسی جناب آقای خسروی ساعت ۱۰ ضمن حضور در مدرسه از برخی کلاس های درس بازدید نمودند . در این بازدید ضمن عرض خسته نباشید به همکاران از روند آموزشی و پرورشی دانش اموزان بازدید نمودند . در این بازدید تعدادی از دفاتر دانش آموزان را بررسی کردند و همچنین وضعیت دانش آموزان جهت آمادگی برای مسابقات قرآن را بررسی کردند و نهایت رضایت را از معلمین و دانش آموزان و کلاس ها داشتند . همچنین در زنگ ورزش حاضر شدند و از انجام حرکات ورزشی دانش آموزان بازدید کردند . در پایان از روند ساخت و آماده سازی آزمایشگاه و کتابخانه دبستان نیز بازدید نمودند .

ترکیب حروف در کلاس خانم صداقت جو

کلاس اول ابتدایی یکی از مهم‌ترین دوره‌های تحصیلی برای همۀ دانش‌آموزان است. در این پایه، دانش‌آموزان به طور جدی و برای اولین بار با مفاهیمی مانند خواندن، نوشتن، محاسبات ریاضی و ویژگی‌های دنیای اطراف خود آشنا می‌شوند. روز چهارشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم صداقت جو معلم پایه اول در زنگ فارسی ترکیبات حروفی را که تا کنون تدریس کرده اند را به دانش آموزان آموزش دادند . همچنین ترکیبات حروف با صداها را نیز با دانش آموزان تمرین نمودند . دانش آموزان حروفی مثل د ، آ ، ا ، مــ م ، بــ ب ، را با یکدیگر و یا با صداهایی مثل « -َ اَ » ترکیب کردند و دردفاتر خود و در تخته های وایت برد خود نوشتند و با کلمات جدید و ترکیبات جدیدی آشنا شدند .

تدریس درس لایه های زمین در کلاس پنجم

روز شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم فتحعلیان معلم علوم پایه پنجم در زنگ علوم مبحث لایه های زمین را تدریس کردند . در این درس در مورد پوسته و تعریف آن صحبت شد . پوسته : به لایهٔ سخت بیرونی سیارات می گویند. در مورد انواع پوسته بحث و تبادل نظر گردید . پوسته از انواع مختلفی از سنگها ساخته شده‌است. از جمله : سنگ آذرین، سنگ رسوبی، سنگ دگرگونه. در مورد ضخامت پوسته نکاتی بیان شد . ضخامت پوسته در نقاط مختلف زمین بین ۵ تا ۷۰ کیلومتر است.پوسته قشرنسبتا نازکی دراطراف کره ی زمین است. ترکیب وساختمان پوسته درزیرقاره هاواقیانوس هاباهم متفاوت است.

آموزش طریقه رسم دایره کلاس خانم احمدی

اشکال مختلف هندسی در زندگی ما کاربردهای زیادی دارند و در طول تاریخ الهام ‌بخش فعالیت‌های انسان بوده‌اند. دایره نیز یکی از ابتدایی ‌ترین این اشکال هندسی است. نخستین کاربرد دایره، چرخ بوده که از دیرباز به کار رفته است. بهترین وسیله برای کشیدن دایره پرگار است . فاصله بین نقطه میانی و مرز دایره را «شعاع» می‌نامند. پاره خطی که نقاط انتهایی آن روی دایره باشد و از نقطه میانی عبور کند «قطر» نامیده می‌شود . دایره بی نهایت قطر دارد. قطر دو شعاع است. روز شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم احمدی معلم پایه سوم در زنگ ریاضی پرگار را معرفی نمودند و روش استفاده از آن و طریقه کشیدن دایره را توضیح دادند . در این زنگ دانش آموزان با استفاده از پرگار پس از توضیحاتی که معلم دادند دایره هایی با شعاع های مختلف در دفتر خود کشیدند و روش رسم دایره با استفاده از پرگار را آموزش دیدند .

تدریس مبحث کسرها کلاس خانم گل بخشی

آموزش کسر یکی از مباحث پایه ای ریاضی است که در تمام مقطع دبستان مورد بررسی قرار می گیرد، لذا یادگیری کامل آن بسیار حائز اهمیت می باشد. شروع جدی مبحث کسر پایه سوم ابتدایی می باشد. یکی از اساسی ترین مفاهیم کسر در سوم ابتدایی آموزش مقایسه کسرها و تساوی کسرها می باشد. روز شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم گل بخشی معلم پایه سوم مبحث کسرها ، تساوی کسرها و مقایسه کسرها را تدریس نمودند . نشان دادن کسرها با محور و اشکال را نیز بیان کردند . رسم شکل کسر بسیار ساده است و به اینصورت می باشد که به تعداد عدد مخرج آن را به واحدهای مساوی تقسیم نموده سپس به تعداد عدد صورت واحدها رنگ می کنید. سپس دانش آموزان تمرینات را در دفتر خود حل نمودند .

تدریس تساوی کسرها کلاس خانم توکلی

آموزش کسر یکی از مباحث پایه ای ریاضی است که در تمام مقطع دبستان مورد بررسی قرار می گیرد، لذا یادگیری کامل آن بسیار حائز اهمیت می باشد. شروع جدی مبحث کسر پایه سوم ابتدایی می باشد. یکی از اساسی ترین مفاهیم کسر در سوم ابتدایی آموزش مقایسه کسرها و تساوی کسرها می باشد. روز شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم توکلی معلم پایه سوم در زنگ ریاضی در مبحث کسرها تساوی کسرها را تدریس نمودند . در این تدریس با استفاده از شکل به تساوی دو کسر اشاره نمودند . نمونه چند کسر مساوی را برای دانش آموزان نوشتند . سپس به تدریس مقایسه کسرها پرداختند . برای مقایسه کسرها سه حالت ممکن است:
حالت اول: اگر صورت کسرها با هم برابر باشد کسری بزرگ تر است که مخرج کوچکتری داشته باشد.

حالت دوم: اگر مخرج کسرها با هم برابر باشد کسری بزرگ تر است که صورت بزرگتری دارد.

حالت سوم:اگر صورت و مخرج هیچ کدام با هم برابر نباشد با رسم شکل مخرج ها را یکسان می کنیم تا بتوانیم مقایسه را انجام دهیم.

تدریس درس فارسی پایه ششم کلاس خانم عبداله پور

روز شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم عبداله پور در زنگ فارسی پایه ششم درس پنجم با عنوان ” هفت خان رستم ” را تدریس نمودند . در این درس دانش اموزان با هفت خان رستم آشنا شدند . خان اول: نبرد رخش با شیر ، خان دوم: گذر از بیابان و گرفتار شدن در آن ، خان سوم: پیکار با اژدها ، خان چهارم: جنگ با جادوگران ، خان پنجم: نبرد با اولاد دیو ، خان ششم: پیکار با ارژنگ دیو (به کمک اولاد دیو) ، خان هفتم: مبارزه و جنگ با دیوِ سپید می باشد . در این درس دانش آموزان با شبه جمله و اجزای آن آشنا شدند . همچنین با انواع حماسه آشنا شدند . معنی ابیات داخل درس را فرا گرفتند و آرایه های ادبی آنها را مشخص نمودند .

تدریس نشانه س در کلاس خانم مصطفوی

روز شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی معلم پایه اول در زنگ فارسی ، حرف ” ســ س ” را تدریس نمودند . در این درس پس از تدریس نشانه ” ســ س” تمرینات مربوط به صداکشی را انجام دادند . د دانش آموزان با استفاده از فلش کارت ها ترکیبات نشانه ” ســـ س” با صداهای مختلف و با دیگر حروف انجام دادند . جای این نشانه در جدول حروف الفبا مشخص گردید و دانش آموزان کلماتی که در آن نشانه ” ســـ س ” داشت را بیان کردند . و کلماتی که در کتاب ” ســ ” غیر اول داشت را مشخص نمودند و در پایان کلماتی که ” س” آخر داشت نیز تعیین کردند.

تدریس مفهوم ضرب مساحتی کلاس خانم محمودی

در پایه چهارم دانش آموزان با انواع ضرب ها مثل ضرب تکنیکی ، ضرب فرآیندی و ضرب مساحتی آشنا می شوند . یکی از ضرب ها ضرب مساحتی می باشد . برای انجام ضرب مساحتی همانطور از اسم آن پیداست مساحت داخل یک شکل را باید پیدا کنیم . روز شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم محمودی معلم پایه چهارم در زنگ ریاضی ضرب مساحتی را تدریس کردند . در این درس روش انجام ضرب دو عدد دو رقمی را به روش ضرب مساحتی به دانش آموزان آموزش دادند . سپس دانش آموزان تمریناتی که معلم به آنها داده بود را در دفاتر خود حل نمودند و روش ضرب جدیدی را فرا گرفتند .

تدریس درس دنیای گیاهان کلاس اول خانم مهدی زاده

روز دوشنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مهدی زاده معلم پایه اول در زنگ علوم مبحث ” دنیای گیاهان ” را تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان با قسمت های مختلف گیاه ریشه ، ساقه ، برگ ، گل ، میوه و داخل میوه دانه آشنا شدند . گیاهان برای ادامه ی زندگی به آب ، هوا ، نور و گرمای خورشید ، خاك و جای مناسب احتیاج دارند . گیاهان از نظر شکل ، اندازه رنگ و جای مناسب برای رشد کردن باهم فرق دارند. به تفاوت ریشه ها پی بردند گیاهان از نظر شکل ، اندازه رنگ و جای مناسب برای رشد کردن باهم فرق دارند و لا انواع ریشه و ساقه آشنا شدند .

آموزش کلمات بیشتر جهت تثبیت یادگیری

از هدف های آموزش خواندن می توان به تقویت دقت ، حافظه ی دیداری و شنیداری و تقویت نظم فکری ، شناخت حروف و کلمه ها و درک معانی آن ها ، گسترش خزانه ی لغات، پرورش قوای ذهنی چون تفکر و تخیل و… ، ایجاد توانایی های مطلوب در خواندن اشاره نمود . روز دوشنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۰ به منظور تقویت خواندن و نوشتن و تثبیت یادگیری دانش آموزان کلاس اول خانم مصطفوی با حروفی که شناختند کلمات جدیدی ساختند . پس از یادگیری حرف ” ســـ س ” و با حروفی که قبلا فرا گرفتند کلمه سَبَد را ساختند و سپس از کلمه ها و حروفی که تاکنون فرا گرفتند املا نوشتند .

تدریس درس سایه ها کلاس خانم مختاری فر

روز سه شنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مختاری فر معلم پایه دوم در زنگ علوم مبحث ” سایه ها ” را تدریس نمودند . در این زنگ دانش آموزان با مفهوم سایه و چگونگی تشکیل سایه آشنا شدند .

اهم نکات بیان شده در این درس به شرح ذیل می باشد :

  • اگر نور از سمت راست به چیزی بتابد، سایه در سمت چپ آن تشکیل می شود .
  • اگر نور از سمت چپ به چیزی بتابد، سایه در سمت راست آن تشکیل می شود .
  • سایه هر چیز شکل خودش است .
  • اندازه سایه بستگی به این دارد که نور از کدام سمت به آن بتابد:
    – درصورتی که نور از سمت راست یا چپ بتابد، اندازه سایه آن بلندتر از هنگامی است که نور از بالا بتابد.
    – درصورتی که نور از بالا بتابد، اندازه سایه آن کوتاهتر از هنگامی است که نور از سمت راست یا چپ می تابد.
  • اندازه سایه بستگی به این دارد که نور از کدام سمت به آن بتابد:
    – درصورتی که نور از سمت راست یا چپ بتابد، اندازه سایه آن بلندتر از هنگامی است که نور از بالا بتابد.
    – درصورتی که نور از بالا بتابد، اندازه سایه آن کوتاهتر از هنگامی است که نور از سمت راست یا چپ می تابد.

تدریس تقسیم اعشاری در پایه ششم کلاس آقای قرائی

روز سه شنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۰ آقای قرائی معلم ریاضی پایه ششم مبحث ” اعداد اعشاری ” و ” تقسیم اعداد اعشاری ” را تدریس نمودند .

اهم نکات بیان شده به شرح ذیل می باشد :

  • اعداد اعشاری اعدادی هستند که از دو قسمت صحیح و اعشاری تشکیل شده اند.
  • به کسرهایی که مخرج آن ها ۱۰ یا ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ یا … باشد کسر اعشاری می گویند.
  • در عددهای اعشاری اولین رقم بعد از ممیز دهم، دومین رقم صدم ، سومین رقم هزارم و… می گویند.
  • تقسیم اعشاری نوع اول : یعنی مقسوم عدد اعشاری است ولی مقسوم علیه عدد صحیح.
  • تقسیم اعشاری نوع دوم : یعنی مقسو م علیه عدد اعشاری می شود .

پس از تدریس و حل چند نمونه برای دانش آموزان از آنها خواستند تمرینات را در دفترشان بنویسند و حل نمایند .

بیان نکات درس پنجم فارسی پایه ششم در کلاس خانم عبداله پور

روز سه شنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم عبداله پور در زنگ فارسی پایه ششم نکات مهم درس پنجم ” هفت خان رستم ” را بیان نمودند . در این درس معانی کلمات جدید برای دانش آموزان بیان شد . در این زنگ دانش آموزان آرایه های ادبی موجود در اشعار درس را فرا گرفتند . با تشبیه ، مبالغه ، کنایه و مجاز آشنا شدند . همچنین با نکات دستوری در متن درس نیز آشنا شدند .همچنین با مفهوم مخفف آشنا شدند و چند نمونه از کلمات مخفف را در درس مشخص نمودند .

دانش آموزان متمم ، مفعول ، ترکیب وصفی ، گروه مفعولی را مشخص نمودند . دانش آموزان در این درس فهمیدند با اعتقاد به خداوند و توکل به او و نترسیدن از مشکلات پیش آمده ، می توان مشکلات را سپری نمود و با رستم به عنوان یکی از قهرمانان شاهنامه و با شاهنامه به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین کتاب های زبان فارسی آشنا شدند .

تدریس درس هفتم مطالعات اجتماعی کلاس خانم توکلی

خداوند در قرآن می فرماید :

به پدر و ماد نیکی کنید و چنانچه پیر شدند با نرمی و مهربانی با آنها سخن بگویید .

روز سه شنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم توکلی معلم پایه سوم درس هفتم مطالعات اجاماعی با عنوان ” از بزرگ تر ها قدردانی کینم ” را تدریس نمودند . در این درس در مورد احترام به پدر و مادر ، پدر بزرگ و مادربزرگ و بزرگ تر ها ، نیکی به پدر و مادر نکاتی به دانش آموزان گفته شد . به دانش آموزان توصیه شد قدر پدر بزرگ و مادر بزرگ و بزرگ تر های خود را بدانند . همچنین پیام قرآنی درس نیز بیان گردید .

« و قل له ما قولا کریما »

با پدر و مادر خود به نیکی سخن بگو .

دانش آموزان در پایان درس فهمیدند چون بزرگ تر ها زحمات زیادی برای بزرگ کردن و مراقبت و تربیت فرزندانشان کشیده اند وبرای موفقیت آنها تلاش زیادی کرده اند ، باید به آنها احترام بگذاریم .

تدریس درس هفتم هدیه های آسمان پایه پنجم کلاس خانم عبداله پور

یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اِذا نودِیَ لِلصَّلاةِ مِن یَومِ الجُمُعَةِ فَاسعَوا اِلیٰ ذِکرِ اللّٰهِ «جمعه ۹»
ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هنگامی که نماز جمعه برگزار می‌شود به سوی آن بشتابید.

امام علی ( علیه السّلام ) می فرمایند : « رمضان بهترین ماه سال ، شب قدر بهترین شب سال ، و جمعه بهترین روز هفته است »

در میان ایام هفته، روز جمعه فضیلت و برتری ویژه ای دارد. از حضرت رسول روایت شده که روز جمعه سرور روزهاست و فرمودند بهترین روزی که خورشید بر آن می تابد روز جمعه است.

روز سه شنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم عبداله پور در زنگ هدیه های آسمان پایه پنجم درس هفتم ” رنگین کمان جمعه ” را تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان با نماز جمعه و طریقه خواندن آن آشنا شدند . آداب و احکام و مراسم نماز جمعه را فرا گرفتند . در نماز جمعه دو خطبه و سخنرانی دارد. دو قنوت می خوانیم. در پایان رکعت دوم، اول به رکوع می رویم، سپس دعای قنوت را می خوانیم. همچنین دانش آموزان به اهمیت شرکت در نماز جمعه پی بردند . چون نماز جمعه بزرگترین و با شکوه ترین اجتماع عبادی و سیاسی در اسلام است، وحدت و در کنار هم بودن مسلمانان و آماده بودن مسلمانان برای دفاع از اسلام و کشور را نشان می دهد. همچنین آگاهی و اطلاع از دستورات دینی و اخلاقی که توسط امام جمعه گفته می شود.

تقدیر از همکاران به مناسبت ولادت حضرت زینب ( سلام الله علیها )

زلف عفاف، رشتۀ دامان زینب است

آیات صبر، پایۀ ایمان زینب است

ایثار و پـاکدامنی و عزم و اقتدار

این چار، درسِ طفلِ دبستان زینب است

حبل المتینِ قافـله سالار عاشقان

تا روز حشر، موی پریشان زینب است

ولادت حضرت زینب ( سلام الله علیها ) مبارک

روز چهارشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۰ جناب آقای کنعانی نماینده محترم مؤسسه امام حسین (علیه السلام ) به همراه معاون محترم پرورشی خانم تربتی نیا و مسئول محترم امور مالی آقای هاشم زاده به مناسبت ولادت حضرت زینب ( سلام الله علیها ) ضمن حضور در جمع همکاران از زحمات همکاران تقدیر و تشکر نمودند و به آنها خسته نباشید گفتند و ولادت حضرت زینب (سلام الله علیها) را تبریک عرض نمودند وبا کارت هدیه از کلیه همکاران اداری و آموزشی قدردانی نمودند .

برگزاری جشن نان کلاس

روز چهارشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مهدی زاده معلم پایه اول پس از تدریس نشانه ی ” نــ ن ” جشن نان را برگزار نمودند . در این تدریس ابتدا نشانه و نحوه ی نوشتن این نشانه را به دانش آموزان آموزش دادند سپس با استفاده از آرد و آب برای دانش آموزان خمیر نان آماده نمودند و دانش آموزان را با مراحل تهیه نان آشنا نمودند . همچنین در مورد انواع نان ها و مراحل تهیه آنها صحبت نمودند . همچنین در مورد اهمیت نان و اینکه نان برکت خداوند است نیز نکاتی برای دانش آموزان بیان شد و جشن نان برگزار گردید . پس از تدریس و جشن ، ترکیب نشانه جدید با نشانه ها و صداهای قبل را انجام دادند و کلمات جدید ساختند و نوشتند و دانش آموزان از روی درس خواندند .

حضور دانش آموزان هیئت اخلاص در مزار شهدا

از سال ۱۳۹۸ هیئت دانش آموزی اخلاص با هدف مشارکت دانش آموزان در امور مختلف آموزشی و فرهنگ ، ایجاد روحیه دینی و انقلابی و تربیت دانش آموز انقلابی در مجموعه مدارس دخترانه و پسرانه امام حسین (علیه السلام) تشکیل گردید .روز چهارشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۰ به مناسبت گرامیداشت هفته مدارس و مراکز غیر دولتی دانش آموزان هیئت اخلاص دبستان به همراه جناب آقای عصاران معاون آموزشی دبستان در مزار شهدا بهشت عسکری حاضر شدند و ضمن گرامیداشت هفته مدارس و مراکزغیردولتی و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره شهدا با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق نمودند و مزار آن عزیزان را گل باران نمودند .

جلسه دیدار با اولیا کلاس خانم طاهری

دادن اطلاعات آموزشی لازم و آگاهی رساندن به والدین ،امری بسیار مهم و تاثیر گزار در روند یادگیری دانش آموزان می باشد. روز شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم طاهری معلم پایه دوم خانم طاهری جلسه دیدار با اولیا برگزار نمودند . در این جلسه معلم در مورد انتظارات آموزشی و تربیتی را عنوان کردند و در مورد لزوم همکاری اولیا نکاتی را عنوان نمودند . توضیحات کامل و جامعی پیرامون نحوه آموزش در فضای مجازی و انتظارات خود از دانش آموزان و اولیا ، شرکت به موقع در کلاس ها را بیان نمودند. در مورد روش تدریس ، روش انجام تکالیف در منزل ، روش درس خواندن دانش آموزان نکاتی بیان گردید . در پایان اولیا نظرات خود را بیان نمودند .

جلسه دیدار با اولیا کلاس خانم محمودی

مشــارکت به معنی همــکاری کردن با دیگــران در رســیدن به اهداف اســت و آموزش های مؤثــر و کاربــردی در مدارس جز با همکاری والدين نمی تواند تحقق پیدا کند و حتی موجب کســب موفقیت های تحصیلی کودکان نیز شود.اگر این جلسات تنها با هدف بیان شده در بالا برگزار شــوند ، به تدریج کارایی خود را از دست می دهند والدين ديگر تمایلی برای شــرکت در آن ها نخواهند داشت .

پس در پرتو همدلی وهم سویی این دو نهاد مهم آموزشی و تربیتی یعنی خانه و مدرسه ، بسیاري از مشکلات و تنگناهای نظام تعلیم و تربیت حل خواهند شد . روز شنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰ خانم محمودی معلم پایه چهارم جلسه دیدار با اولیا را در ساعت ۱۱ در محل نماز خانه برگزار نمودند .

اهم نکات بیان شده در این جلسه به شرح ذیل می باشد :

  • رسیدگی به وضعیت تحصیلی دانش آموزان و مرور دروس
  • حضور تمامی دانش آموزان در کلاس ها طبق رعایت نوبت خود
  • شرکت در آزمون های مجازی که هر هفته برگزار می گردد
  • با توجه به رسیدن به فصل هلی ضرب و تقسیم در منزل با دانش آموزان کار شود .
  • حضور و غیاب دانش آموزان هر روز انجام می شود و غیبت هاباید موجه باشد
  • در صورت مشاهده هر گونه علامت بیماری از حضور دانش آموزان در کلاس خودداری شود .

برگزاری جشن عدد ۱۰۰ در کلاس خانم طاهری

یکی از جشن‌هایی که در کلاس دوم دبستان برگزار می‌شود، جشن عدد ۱۰۰ است. جشن صد کلاس دوم در مدرسه برگزار می‌شود تا دانش آموزان با میل و علاقه بیشتری به آموختن ریاضی بپردازند.

این جشن معمولا بعد از آموزش اعداد دو رقمی انجام می‌شود. درواقع، آخرین عددی که قبل از این جشن آموزش داده می‌شود ۹۹ است. روز شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم طاهری معلم پایه دوم پس از تدریس عدد ۱۰۰ و آموزش این عدد به دانش آموزان جشن عدد ۱۰۰ را برگزار کردند . بعد از آشنایی عمیق دانش آموزان با عدد ۱۰۰ و درک مفهوم و ارزش آن، آموزش جمع و تفریق و عملیات ریاضی بر روی آن آغاز گردید سپس جشن عدد ۱۰۰ را برگزار کردند و با کیک و پفیلا از دانش آموزان پذیرایی شد .

برگزاری جلسه دیدار با اولیا کلاس خانم توکلی

دادن اطلاعات آموزشی لازم و آگاهی رساندن به والدین ،امری بسیار مهم و تاثیر گزار در روند یادگیری دانش آموزان می باشد. روز شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم توکلی معلم پایه سوم خانم توکلی جلسه دیدار با اولیا برگزار نمودند . در این جلسه در مورد انتظارات آموزشی و تربیتی را عنوان کردند و در مورد لزوم همکاری اولیا نکاتی را عنوان نمودند . رسیدگی به وضعیت تحصیلی دانش آموزان و مرور دروس ، حضور تمامی دانش آموزان در کلاس ها طبق رعایت نوبت خود ، شرکت در آزمون های مجازی از جمله نکاتی بود که در این جلسه بیان گردید . همچنین در مورد جشن های پیش رو نیز نظر سنجی کردند و تصمیم گیری نمودند .

فضاسازی مدرسه به مناسبت آغاز هفته قرآن و عترت

کتاب قرآن را که باز میکنی، با نوری از علم و ایمان مواجه می شوی که اگر به به آن بها داده و آن را به وجودت راه دهی، این نور هم وجودت را روشنایی خواهد بخشید و تو را به اوج خواهد رساند. قرآن کتاب راهنماییست که می تواند انسان را از فرش به عرش برساند، قران همان نور هدایتیست که می تواند آدمی را متحول ساخته و از اون انسانی بهتر بسازد، انسانی که در جهان هستی مفیدتر و تاثیرگذارتر است.

روز شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ به مناسبت آغاز هفته قرآن و عترت مدرسه به همت مربی پرورشی خانم یزداندوست فضا سازی شد . روز شمار این هفته در تابلو پرورشی برای اطلاع دان آموزان نصب گردید و به مناسبت این هفته بزرگ از برترین های قرآنی تجلیل خواهد گردید . روز شمار هفته قرآن یه شرح ذیل می باشد :

شنبه : گام دوم انقلاب ؛ چهلمین دوره مسابقات قرآن ، عترت و نماز

یکشنبه : مدیریت جهادی ؛ امید به آینده

دوشنبه : قرارگاه مجازی ؛ رسانه انقلابی

سه شنبه : الگوی تمدن ایرانی اسلامی ؛ مشارکت خانواده اسلامی

چهارشنبه : عفت فاطمی ؛ جامعه مدنی

پنجشنبه : سردار دل ها ؛ الگوی نوجوان ایرانی

جمعه : پیوند نماز ، خانه ، مدرسه و مسجد

برگزاری جشن عدد صد در کلاس خانم مختاری فر

تصویر سازی و ثبت خاطره شیرین از کاردستی عدد ۱۰۰، نقاشی عدد ۱۰۰، تزیین عدد صد با میوه و شعر جشن عدد صد باعث می‌شود اطلاعات تصویری از این رویداد در ذهن دانش آموزان شکل گیرد. معمولا با چنین رویدادی، خاطره‌ای بصری در ذهن دانش آموزان ایجاد می‌شود که درک آن بسیار عمیق‌ تر از سایر انواع آموزش است.

در روز یکشنبه مورخ ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۰ جشن اعداد سه رقمی ( جشن صد ) برای دانش آموزان پایه دوم کلاس خانم مختاری فر برگزار گردید . درابتدا دانش آموزان با عدد صد ، یکان ، دهگان و صدگان آن آشنا شدند و آموزش اعداد سه رقمی در کلاس آغاز گردید سپس جشن عدد صد را برگزار کردند و کیک عدد ۱۰۰ را برش زدند و جشن شادی را در کنار هم برگزار کردند .

تقدیر از برترین های قرآنی در هفته قرآن و عترت

تحقق آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در گرو فراگیر شدن فرهنگ قرآن، عترت و نماز در سطوح مختلف جامعه است، وزارت آموزش و پرورش با سرلوحه قرار دادن منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب و مبانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ضمن استفاده حداکثری از تمام ظرفیت‌های اداری و رسانه ای، نسبت به اولویت یافتن توسعه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز همت خواهد گمارد.

روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۰ به مناسبت هفته قرآن و عترت از دانش آموزان برتر قرآن تقدیر به عمل آمد . این مراسم ساعت ۱۰ صبح با حضور جناب آقای کنعانی مسئول محترم مؤسسه امام حسین (علیه السلام) ، سرکار خانم تربتی نیا معاون مؤسسه ، مدیریت محترم دبستان جناب آقای وزین پور و معاونین محترم آموزشی جناب آقای علیخو ، جناب آقای عصاران و جناب آقای مرادی و همکاران اداری و آموزشی دبستان برگزار گردید . این مراسم با خواندن آیاتی چند از کلام الله مجید توسط یکی از دانش آموزان آغاز گردید . سپ جناب آقای کنعانی در مورد اهمیت خواندن قرآن نکاتی به دانش آموزان بیان نمودند سپس با اهدا لوح و هدیه از دانش آموزان برتر قرآنی تقدیر به عمل آوردند .

تقدیر از دومین گروه برترین های قرآنی در هفته قرآن و عترت

خانه اى که در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانیان بدرخشد چنان که ستارگان آسمان براى زمینیان مى درخشند.

قرآن گنجینه ای دارد بی بدیل که اگر شروع کنی به خواندن آن کنی و در پی تک تک کلماتش تفکر ورزی، می توانی به این گنجینه دست پیدا کنی. این گنجینه احساس خوبی است که تمام وجودت را در بر می گیرد. اگر در این دنیا احساس خوبی داشته باشی، یعنی هر روز به سعادت نزدیک و نزدیکتر می شوی .

روز دوشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۰ به مناسبت هفته قرآن و عترت از دانش آموزان گروه دوم برتر قرآن تقدیر به عمل آمد . این مراسم ساعت ۱۰ صبح با حضور جناب آیت الله عصمتی امام جمعه محترم شهرستان ، مدیریت محترم دبستان جناب آقای وزین پور و معاونین محترم آموزشی جناب آقای علیخو ، جناب آقای عصاران و جناب آقای مرادی و همکاران اداری و آموزشی دبستان برگزار گردید . این مراسم با خواندن آیاتی چند از کلام الله مجید توسط یکی از دانش آموزان آغاز گردید . سپس جناب آیت الله عصمتی در مورد اهمیت خواندن قرآن نکاتی به دانش آموزان بیان نمودند سپس با اهدا لوح و هدیه از دانش آموزان برتر قرآنی تقدیر به عمل آوردند .

برگزاری جشن عدد صد در کلاس خانم تقی زاده

دانش آموزان کلاس دوم خانم تقی زاده جشن یادگیری عدد ۱۰۰ را برگزار نمودند .

درک مفهوم ریاضی اساسی ترین پایه های آموختن درس ریاضی می باشد . در همین راستا آموزگاران مقطع ابتدایی طبق یک روند آموزشی صحیح همواره سعی در آموزش مفهوم دارند. جشن صدگان یک جشن مفهومی است که در خلال آن دانش آموزان با مفهوم ارزش مکانی صدگان آشنا شده و در محیطی دوستانه با این مفهوم آشنا می شوند. جشن ۱۰۰، یک جشن آموزشی شاد متعلق به دانش آموزان است . در شرایط آموزش مجازی به دلیل غیر حضوری بودن آموزش ها دانش آموزان هر کدام در منزل پس از آموزش و فرا گرفتن عدد ۱۰۰ در روز سه شنبه ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۰ این جشن را برگزار نمودند . پس از گرفتن جشن صدگان، آموزش عملیات جبری جمع و تفریق ، با مرتبه ی صدگان، آموزش داده شد .

تدریس درس قرآن پایه چهارم خانم عبداله پور

اِنَّ البَيتَ اِذا كَثُرَ فيهِ تِلاوَةُ القُرآنِ كَثُرَ خَيرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ كَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنيا؛
خانه‌اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمينيان مى‌درخشند.

کتاب قرآن را که باز میکنی، با نوری از علم و ایمان مواجه می شوی که اگر به بان بها داده و آن را به وجودت راه دهی، این نور هم وجودت را روشنایی خواهد بخشید و تو را به اوج خواهد رساند. قرآن کتاب راهنماییست که می تواند انسان را از فرش به عرش برساند، قران همان نور هدایتیست که می تواند آدمی را متحول ساخته و از اون انسانی بهتر بسازد، انسانی که در جهان هستی مفیدتر و تاثیرگذارتر است.

روز شنبه ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم عبداله پور در زنگ قرآن پایه چهارم درس هفتم ” آشنایی با خط قرآن ” را تدریس نمودند . در این درس معلم نکات مهم خط قرآن را تدریس نمودند . در این درس دانش آموزان یاد گرفتند برخی از حروف به شکل دیگری نوشته می شود . برخی حروف روی هم نوشته می شوند . گاهی صدای ” ا ” به صورت ” ٰ ” نوشته می شود . صدای ” ا ” به صورت ” ٰ- ” روی ” و ” به صورت ناخوانا نوشته می شود . پس از تدریس درس دانش آموزان کلمات قرآنی را خواندند .

برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

ای تمام غربت جهان؛ در ضریح گمشده تو!

من تمام خاک‌ها را بوییده‌ام

شاید اثری باشد از تربت ناپیدای تو

اما تمام خاک‌ها، عطر دلتنگی‌های تو را دارند

وقتی غم غروب پدر و ظلمت علی، تو را داغدار می‌کرد

ای تمام غربت جهان!

ای پناه امیرمؤمنان علی علیه‌السلام در شب‌های تنهایی، کیست که تو را بشناسد و به جهل خود از شناخت پروردگار پی نَبَرَد؟! کیست که تو را که مادر نور و دختر آفتاب، نشناسد؟!

ای بلندمرتبه در هرآنچه فضیلت!

چه کسی شب های دلتنگی علی علیه‌السلام را خون ببارد؛ پس از تو؟

چه کسی دردهای انباشته علی علیه‌السلام را بشنود؛ پس از تو؟

روز شنبه ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم یزداندوست مربی پرورشی دبستان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) مدرسه را فضا سازی نمودند و پیام های تسلیت را به گروه ها ارسال نمودند و در ساعات تفریح مراسم عزاداری برگزار کردند . در این مراسم دانش آموزان مداحی کردند و عزاداری نمودند .

نقاشی خلاقانه در کلاس هنر خانم یعقوب زاده

فعالیت های خلاقانه مثل نقاشی به رشد مغز کمک می کنند. سمت راست مغز مسئولیت احساسات و خلاقیت را بر عهده دارد، در حالی که سمت چپ روی فرایند های تحلیلی و منطق متمرکز است. نقاشی باعث می شود کودکان از هر دو سمت مغز خود استفاده کنند. تحریک سمت راست مغز باعث می شود دو طرف با هم ارتباط برقرار کنند و در نهایت ظرفیت کامل مغز به کار گرفته شود.روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان کلاس پنجم در زنگ هنر خانم یعقوب زاده نقاشی خلاقانه ای کشیدند . در این زنگ دانش آموزان نقاشی مورد نظر خود را کشیدند سپس بافت آن شکل را روی آن رسم کردند و کار خلاقانه و زیبایی با راهنمایی معلم خود کشیدند .

تدریس درس ریاضی کلاس خانم دلاور

هرگاه شکلی را نسبت به یک نقطه به اندازه ۱۸۰ درجه بچرخانیم و شکل بر روی خودش منطبق شود دارای مرکز تقارن هست و شکل مرکز تقارن دا رد . که آن نقطه مرکز تقارن شکل است .

روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم دلاور در زنگ ریاضی پایه پنجم مبحث تقارن را تدریس نمودند . در این زنگ در مورد انواع تقارن ( تقارن محوری ، تقارن مرکزی و تقارن چرخشی ) آشنا شدند . در این زنگ قرینه مرکزی را تدریس نمودند و قرینه یک شکل را نسبت به یک نقطه بدست آوردند . در تقارن مرکزی قرینه یک شکل را نسبت به یک نقطه بدست می آوریم که آن نقطه مرکز تقارن شکل است. مرکز تقارن نقطه ای است که قرینه هر نقطه از شکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود. در مورد تعداد مرکز تقارن اشکال مختلف صحبت شد و اشکال مختلف را رسم نمودند و مرکز تقارن آنها را نیز رسم کردند .

تدریس درس پنجم علوم پایه پنجم

روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم فتحعلیان معلم علوم پایه پنجم تدریس درس پنجم ” حرکت بدن ” را به اتمام رساندند و نمونه سوالات مربوط به درس را حل نمودند .

نکات مطرح شده در این زنگ به شرح ذیل می باشد :

برای حرکت دست ها پاها ، دو عضو بسیار مهم هستند. ۱- ماهیچه ها ۲-استخوان ها
در حرکت دست هم قسمت بازو و هم قسمت ساعد درگیر می شوند.
در ساعد دو استخوان و در قسمت بازو دو ماهیچه درگیر می شوند.
ماهیچه ها به استخوان ها وصل هستند و با کوچک یا بزرگ شدن خود،استخوان متصل به خود را به حرکت در می آورند. بنابراین عامل حرکت استخوان ها ماهیچه ها هستند.
حرکت ماهیچه ها انجام کارهایی هایی مانند تنفس ، راه رفتن ، دویدن ،ورزش کردن ، خوابیدن و … را فراهم می کنند.

تدریس نشانه ر در کلاس اول خانم مصطفوی

روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم مصطفوی معلم پایه اول نشانه ی ” ر ” و درس پنجم فارسی با نام ” مادر ” را همزمان با شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) تدریس نمودند . در این درس ابتدا معلم بهترین مادر را حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) معرفی نمودند و به مناسبت شهادت ایشان برای دانش آموزان مداحی پخش کردند و در مورد اهمیت احترام به مادران و قدردانی از زحمات مادران نکاتی بیان نمودند . در این درس دانش آموزان با روش نوشتن نشانه ” ر” و تلفظ آن آشنا شدند و ترکیب این نشانه با بقیه نشانه ها و صداها را نوشتند و کلمات جدید مثل ” مادر ” ساختند .

نقاشی با گواش در زنگ هنر

نقاشی کردن در واقع مجسم کردن و به تصویر کشیدن رویاها و تخیلات و احساسات و حالات درونی کودک است. این نقاشی ها در برگیرنده فواید بسیاری است . آشنایی با تکنیک گواش یعنی آشنایی با تکنیکی که خلاقیت و هیجان را به نقاشی وارد می کند و این خلاقیت و هیجان مخصوصا برای کودکان بسیار مهم است. نام گواش به عنوان یک رنگ قدیمی برای اکثریت افراد نامی آشناست.روزسه شنبه ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰ خانم یعقوب زاده در زنگ هنر دانش آموزان پایه چهارم را با نقاشی گواش آشنا نمودند . در این زنگ دانش آموزان با راهنمایی معلم خود نقاشی انگشتی با گواش کشیدند و دانش آموزان روش جدیدی از نقاشی را فرا گرفتند .


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20